چهارشنبه 12 اسفند 1394 / 10:48|کد خبر : 1083|گروه : اجتماعي

کشف یک سکونتگاه 5 هزار ساله در کردستان

کشف یک سکونتگاه 5 هزار ساله در کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان از کشف سفال‌های اواخر دوره مس و ‌سنگ توسط تیمی از باستان شناسان در منطقه اورامان در کردستان خبر داد.

به گزارش آرباباخبر، سید محسن علوي مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان گفت: تیمی از باستان‌شناسان در بررسی یک پناهگاه صخره‌ای در ارتفاعات مشرف‌ به رودخانه سیروان در نزدیکی روستای ناو (شهرستان سروآباد)، آثاری با قدمت بیش از پنج هزار سال کشف کرده‌اند. آثار یافت شده شامل مجموعه‌ای غنی از سفال‌های شاخص  دوره مس و سنگ همراه با ابزارهای سنگی ساخته‌شده از سنگ چخماق است.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه کشف اخیر از نتایج برنامه بررسی و کاوش باستان‌شناسی منطقه اورامان است  اظهار کرد: هم اکنون با هدایت دکتر فریدون بیگلری کشف این آثار در حال انجام است و این برنامه پژوهشی از اواخر سال گذشته آغاز شده و تاکنون منجر به کشف و کاوش تعداد قابل توجه‌ای مکان باستانی شده که اطلاعات اندک ما را از پیش از تاریخ و ادوار تاریخی منطقه افزایش داده و امکان بازسازی پیشینه سکونت انسان در منطقه را از پیش از پنجاه هزار سال قبل تا قرون اخیر فراهم آورده است.

 

سیروان محمدی قصریان، از کارشناسان استان کردستان بیان داشت:  سفال‌های یادشده شامل قطعاتی از سفال‌های پوک همراه با پوشش قرمزرنگ بوده که یکی از گونه‌های سفال شاخص این دوره در زاگرس است. سفالهای مشابه پیش از این در شماری از محوطه‌های باستانی غرب کشور نظیر تپه باستانی و مشهور گودین در کنگاور گزارش‌شده است.  وی همچنین افزود این نخستین بار است که در مناطق کوهستانی اورامان آثاری از این دوره که باستان‌شناسان آن را دوره مس و ‌سنگ جدید می‌گویند، یافت شده است. این کارشناس تأکید کرد که کشف یادشده نشانه تداوم و گسترش استفاده از غارها و پناهگاه‌های منطقه توسط گله‌داران در نیمه دوم هزاره چهارم پیش از میلاد است.

 

طبق گفته سید مرتضی رحمتی از اعضای تیم باستان‌شناسی، دست‌ساخته‌های سنگی شامل سنگ مادر و ابزارهای تراشه‌ای  است که از آن‌ها جداشده‌اند. در ساخت این ابزارهای ساده از سنگ چخماق که در دامنه‌های صخره‌ای اطراف رودخانه سیروان یافت می‌شود، استفاده‌شده است. وی همچنین اشاره کرد که ساخت ابزار سنگی از تیغه و ریز تیغه که تراش آن نیازمند مهارت بیشتری بوده در روستاهای دوره مس و‌سنگ رواج داشته است. اما در مکان‌هایی که به‌طور موقت توسط گله‌داران استفاده می‌شد، چنین تولیدات حرفه‌ای کمتر یافت می‌شود.

 

انتهای پیام/M.I

منبع: آفتاب دل



برچسب ها :

کشفسکونتگاه فصلیقدمت بیش از 5 هزار سالاورامان کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی