پنجشنبه 19 شهریور 1394 / 10:33|کد خبر : 12|گروه : اقتصادي

گزارش/

حاشيه نشيني مهم ترین مشكل بانه/ حاشيه نشينانی که آب شرب ندارند

حاشيه نشيني مهم ترین مشكل بانه/ حاشيه نشينانی که آب شرب ندارند

امروزه گسترش بي رويه ساخت و ساز در بانه علي رغم اينكه مشكلاتي به لحاظ بافت و مبلمان شهري در اين شهر به وجود آورده است بلكه موجب شده كه بحث حاشیه‌نشینی و مشكلات حاشیه شهر به مشکلی بزرگ براي شهروندان و مسئولين شهرستان و كلان كشوري به وجود آورد.

به گزارش آرباباخبر، با توجه به اينكه مشكلات حاشيه نشيني، بيشتر در شهرهاي بزرگ و بويژه كلان شهرها مطرح است ولي شهرستان بانه بدليل رونق اقتصادي و گسترش مجتمع هاي تجاري در چند سال اخير موجب شد تا تصرف و تجاوز غيرمجاز اراضي در اين شهر آرام آرام شكل گرفته و ساخت وسازهاي غيرقانوني در مناطقي از شهر صورت گرفته و گسترش يابد.


 امروزه گسترش بي رويه ساخت و ساز در بانه علي رغم اينكه مشكلاتي به لحاظ بافت و مبلمان شهري در اين شهر به وجود آورده است بلكه موجب شده كه بحث حاشیه‌نشینی و مشكلات حاشیه شهر به مشکلی بزرگ براي شهروندان و مسئولين شهرستان و كلان كشوري به وجود بياورد.
 

حاشيه نشينان منطقه مولوي آب شرب ندارند

ماموستا ملا جمال كريمي يكي از ساكنين محله مولوي و امام جماعت مسجد مولوي در گفت و گو با خبرنگار كردتودي با اشاره به مشكلات عديده حاشيه نشينان اين قسمت از شهر اظهار داشت: مشكل فاضلاب و آب شرب از جمله اساسي ترين مشكلات اين قسمت از حاشيه نشينان است.

وي با بيان اهالي اين منطقه همگي از آب چاه استفاده مي كنند افزود: با توجه به اينكه اين منطقه متصل به فاضلاب شهري نيست افزود: علي رغم اينكه بوي بد فاضلاب در تابستان بيش از هميشه ما را اذيت مي كند اين مسائله مي تواند عامل گسترش بسياري از بيماري ها بويژه وبا و اسهال در تابستان شود.

كمبود فضاي سبز و مدرسه در حاشيه شهر مشهود است 

حامد شريف زاده يكي ديگر از ساكنان محله مولوي گفت: متاسفانه با اینکه محله مولوي يكي از قديمي ترين محله هاي بانه است و فاصله بسیار محدودی با  متن شهر دارد هر چند در بحث برق و گاز در برخي خیابان ها و معابر آن اقداماتی در این منطقه صورت گرفته اما هنوز هم نواقص جدی مردم منطقه را رنج می دهد .

وي كمبود فضاي سبز و مدرسه را از ديگر مشكلات حاشيه نشينان اين منطقه عنوان كرد و افزود: نبود پارک و فضای سبز، مدرسه و رها سازی فاضلاب  در داخل کوچه ها و معابر، اسباب رنجش خاطر شهروندان در این نقطه از شهر را ایجاد کرده است.
 

بيشتر معابر عثمان آباد خاكي و نامناسب است

علي بني هاشم ساكن محله عثمان آباد نيز در گفت و گو با خبرنگار كردتودي با اشاره به نامناسب بودن و خاكي بودن معابر منطقه عثمان آباد گفت: مردم به شدت از عبور و مرور در کوچه‌های خاکی و تردد خودرو در اين منطقه که سبب پراکنده شدن گرد و غبار در هوا و ایجاد معضلات تنفسي و بهداشتی می‌شود، ناراضی هستند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در فصل زمستان و بارندگي به دليل وضعيت نا مناسبي كه بواسطه خاكي بودن معابر بوجود مي آيد به هيچ وجه نمي توان با خودرو وارد كوچه شد بطوريكه مجبوريم خودروهاي خود را در كنار خيابان جا بگذاريم.

فرماندار بانه: براي حل مشكل حاشيه نشينان فعلا هيچ راهكار اساسي ارائه نشده

راشد عذيري فرماندار بانه نيز در گفت و گو با خبرنگار كردتودي در خصوص مشكلات حاشيه نشينان گفت: با توجه به اينكه سالهاست که در کشور توسط وزارت راه و شهرسازی و مسکن و شهرسازی به دنبال حل این مشکل هستيم اما متاسفانه تا كنون در خصوص حل اين مشكل که وجه بغرنجی نيز پيدا كرده موفق به ارائه يك راهكار اساسي در اين خصوص نشديم.

وي حل اين مشكل را تخصصي و زمان بر عنوان كرد و گفت: از آنجايي كه در اين مسئاله بايستي حق و حقوق دولت را هم در نظر گرفت نياز به مدت زمان دارد.

فرماندار بانه علت اصلی این حاشیه نشینی ها را کسب درآمد و هجوم روستاييان برای زندگی در شهر عنوان کرد و گفت: اين موضوع باعث شده تا ساخت و سازهای غیر مجاز و دور از اصول ساختمانی و مهندسی در حاشیه شهرها ساخته شود كه بايستي جلوي گسترش اين روند گرفته شود.



شهردار بانه: حاشيه نشيني يكي ازمهم ترین مشكلات بانه است


 شهردار بانه نيز مشكل حاشيه نشيني شهر را يكي از اساسي ترين مشكلات شهر بانه عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه حاشيه نشيني شهري باعث مشكلات مخصوص خود در حوزه فرهنگ  و ناهنجاريهاي اجتماعي مي شود لذا شهرداي بانه در راستاي حل اين مشكل اقدامات ارزنده اي انجام داده است.

وي افزود: نقشه برداري از تمام محدوده حاشيه شهر و برگزاري جلسات متعدد با وزير راه و شهرسازي در استان را از جمله اين اقدامات دانست.

رستم پور با بيان اينكه  نقشه تهيه شده از حاشيه شهر به راه و شهرسازي استان ارسال شده  خاطرنشان كرد: به تازگي جلسه اي نيز با وزير راه و شهرسازي در استان برگزار كرديم كه مقرر شد نتيجه اين نشست پس از بررسي به ما اعلام شود.

شهردار بانه تصريح كرد: از آنجايي كه شهرداري بيش از هر نهاد ديگري از اين قضيه متضرر است لذا حل شدن اين مشكل بيش از هر كسي به نفع شهرداريست چرا كه در اين صورت  شهرداري مي تواند از محل در آمد عوارض اين مناطق پروژه هاي عمراني و زيباسازي خود در حوزه مبلمان شهري را بر طرف كند.



برچسب ها :

حاشيه نشينيبانهمشكلات

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی