سه شنبه 17 فروردین 1395 / 13:29|کد خبر : 1203|گروه : اقتصادي

آرباباخبر گزارش می دهد/

شیرزنانی در بانه که چرخ زندگی با تلاش و زحمت آنها می چرخد

شیرزنانی در بانه که چرخ زندگی با تلاش و زحمت آنها می چرخد

در برخی خانواده ها بنا به دلایلی، تامین مایحتاج زندگی و بار مسئولیت خانواده بر دوش زن آن خانواده قرار گرفته و این افراد علاوه بر انجام وظیفه مادری ناچارند مسئولیت های مردانه از جمله تامین نیاز اقتصادی را هم بر عهده بگیرند.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، با توجه به اینکه در جهان کنونی زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و از طرفی هم جامعه از سمت و سوی سنتی بودن به طرف صنعتی شدن تغییر یافته است دیگر سختی‌های معیشت را مردان یک تنه تحمل نمی کنند و زنان نیز دوشادوش مردان کار کرده بطوریکه سهم مهمی در تولید و تهیه اسباب معاش خانواده بر عهده دارند.

 

اما در این بین هستند زنانی که به دلایل مختلف از جمله: ( مرگ همسر، طلاق و سایر مسائل)، یک تنه و تنها  بار مسئولیت خانواده بر دوش آنها  قرار گرفته و این افراد علاوه بر انجام وظیفه مادری، ناچارند مسئولیت های مردانه از جمله تامین نیازهای اقتصادی را هم بر عهده بگیرند و چرخ زندگی با همت و تلاش آنها بچرخد.

هر چند همه زنان سرپرست خانوار رنج ها و مشقت های زیادی را تحمل می کنند، رنجی که با بیکاری این زنان شروع و تا درآمد ناچیز و زندگی پرمشقت‌شان در طول سال ادامه می‌یابد اما سختی های زندگی یک زن سرپرست خانوار که در مناطق دورافتاده و شهرهای مرزی مثل بانه زندگی می کنند به مراتب بیشتر از زنان سرپرست خانواری است که در مناطق توسعه‌یافته روزگار می‌گذرانند.


از این رو به منظور حمایت از این قشر و البته برقراری عدالت اجتماعی سازمان ها و ارگانهایی قدم در راه گذاشتند تا به طرق مختلف این خانواده ها را از مشکل مالی و معیشتی که بزرگترین دغدغه این خانواده است برهانند که اداره بهزیستی شهرستان بانه و واحد مددکاری این اداره از جمله نهادهای حمایتی در این شهرستان هستند که در چند سال گذشته اقدامات ارزنده ای در این راستا برداشته اند.

وجود 187 زن سرپرست خانوار قابل بازتوان در بانه


ستاره کیانی، مددکار امور اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان بانه در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، در این خصوص گفت: در حال حاضر بیش از 187 زن سرپرست خانوار نیازمند و قابل بازتوان در شهرستان بانه زیرپوشش این نهاد قرار دارند که در سرفصل‌های مختلف از جمله مستمری، مسکن و  اشتغال خدمات دریافت می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: تلاش در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار زیرپوشش از مهم‌ترین اهداف این نهاد در شهرستان بانه است که در راستای تحقق این مهم هر ساله طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی استعدادهای خانواده‌های مددجو و برنامه‌ریزی برای شکوفایی این استعدادها با بهره‌گیری از ظرفیت مددکاران متخصص و توانمند طی چند سال اخیر در اداره بهزیستی بانه مورد توجه خاصی قرار گرفته است افزود: ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار  در این راستا از جمله مهم ترین اقدامات ما در بهزیستی بانه  بوده که از طریق، ارائه آموزش های لازم ، خرید تجهیزات شغل مورد نظر و تهیه مکان برای اشتغال جهت در آمدزایی این زنان، از جمله مهمترین اقدامات ما در راستای توانمند سازی آنان بوده که خروجی مناسبی هم داشته است
.

خانم نسیبه .میم ، از جمله زنان سرپرست خانوار در بانه است که با حمایت اداره بهزیستی این شهرستان توانسته دوره خیاطی را گذرانده و از طریق گرفتن تسهیلات اشتغال زایی برای خود منبع در آمدی تهیه کند.

 وی ضمن ابراز رضایت از وضعیت درآمدی خود از راه خیاطی به خبرنگار آرباباخبر گفت: من دارای دو فرزند هستم که قبل  از حمایت بهزیستی هیچ گونه منبع درآمدی نداشتم و پس از اینکه به واحد مددکاری اداره بهزیستی شهرستان بانه مراجعه کردم،
آنها با رویی گشاده از من استقبال کردند و با توجه به اینکه خودم علاقه و آشنایی جزیی با رشته خیاطی داشتم، مرا بصورت رایگان به دوره آموزشی خیاطی فرستاند و پس از اتمام دوره هم یک دستگاه چرخ خیاطی برایم خریداری کردند و از طریق اعطای وام خود اشتغالی مقداری هم سرمایه اولیه در اختیارم گذاردند و الان با یاری خدا ، حمایت بهزیستی و تلاش خودم چرخ زندگیم را می چرخانم.

خانم ک. ژ. هم یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار در بانه است که مدت یکسال است  در گروه ماست بندی آفاق این شهرستان که زیر پوشش و نظر اداره بهزیستی بانه است مشغول کار می باشد و از این طریق خرج خود و فرزندانش را پید ا می کند.

او در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر گفت: قبل از کار در ماست بندی مشغول قالی بافی بودم ولی بدلیل اینکه درآمد این کار کفاف هزینه های زندگی ام را نمی داد با حمایت و راهنمایی مددکاران بهزیستی به این شغل روی آوردم و الان از وضعیت زندگی خود تا حد نسبی راضی هستم.


آرباباخبر: گزارش از زنان سرپرست خانوار

آرباباخبر: گزارش از زنان سرپرست خانوار


گزارش از رضا نویدی آذر/

 

 



برچسب ها :

زنان سرپرست خانوار در بانهبهزیستیمددکارمددجواشتغال زنان خانوارمشقت زنان خانوار؛

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی