چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395 / 16:51|کد خبر : 1272|گروه : اجتماعي

گفت و گوی آرباباخبر با یک بیمار دیابتی/

عوارض دیابت همه توانم را گرفته / به خاطر گرانی هزینه ها دیگر قادر به ادامه درمان نیستم

عوارض دیابت همه توانم را گرفته / به خاطر گرانی هزینه ها دیگر قادر به ادامه درمان نیستم

امروزه دیابت بعنوان یک بیماری خاموش در جهان مطرح است که اگر به موقع پیشگیری و درمان نشود، علی رغم داشتن عوارض خطرناک، کنترل و هزینه های درمان این بیماری هم بسیار بالا می باشد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، در حال حاضر گروهي از امراض در زمره بيماري هاي خاص و سخت درمان قرار دارد که دیابت یکی از این بیماری ها محسوب می شود که بیمار علی رغم تحمل درد بیماری بایستی غم و غصه هزینه های درمان را هم داشته باشد.

علی رغم اینکه اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت در چند سال گذشته توانسته بخش زیادی از مشکلات هزینه درمان را حل کند اما طیف هایی از این بیماران مانند بیماران دیابتی هنوز در دایره حمایتی موثر قرار ندارند به طوريكه هزينه‌هاي بالاي درماني ناشی از عوارض، تهيه دارو‌هاي گران ‌قيمت و ساير نيازهاي تشخيصي و زيستي آنها را زمين گير كرده است.


 

با توجه به اینکه در هفته سلامت قرار داریم و  شعار امسال هفته سلامت مربوط به بیماران دیابتی تحت عنوان غلبه بر دیابت است لذا سراغ یکی از بیماران دیابتی این شهرستان رفته و با او گفتگویی کردیم.


وقتی صحبت می کند نشانه ای از بیماری در گفتارش نیست، آرام و سلیس از خودش می گوید و از اینکه با بیماری و همه عوارضش که روز به روز بر آن افزوده هم می شود کنار آمده است.

 

کاسب کاری آبرومند از جنس همین کاسبان شهرم بوده است که مدتی است به علت فشار بیماری دیابت زمین گیر شده که علی رغم تامین هزینه های یک زندگی چهار نفره  باید به فکر تامین هزینه های بالای درمان بیماریش هم باشد.



*خودتان را معرفی کنید

طاهر رحمانی هستم  متولد سال 1346 ، شغل اولم خیاطی بود که بعدها به شغل آزاد و کسابت روی اوردم..


*ازدواج کرده اید؟

 بله ازدواج کرده ام و اکنون دارای 5 فرزند هستم؛ که 4 نفر از فرزندانم را سرو سامان داده ام و فقط یک پسرم که در حال حاضر مشغول تحصیل می باشد در کنارمان است.

*چطور متوجه شدید که بیمار هستید؟ در آن زمان چند سال داشتید؟

بهار سال 1367 بود که متوجه شدم دیابت دارم، آن هنگام سرباز بودم که یک روز ناگهان بیهوش شدم و دوستانم مرا به بیمارستان قزوین بردند و مدتی در آنجا بستری شدم که پس از انجام یک سری آزمایشات مشخص شد که دیابت دارم.

*عوارض دیابت در شما به چه صورت بوده است؟

همان طور که می دانید دیابت عوارض متعددی دارد و اولین عارضه آن در من  با از دست دادن کلیه هایم شروع شد که مدتی پس از پیوند کلیه، پای چپم را از دست دادم ، سپس بینایی چشم راستم و اکنون چشم چپم هم تار می بیند. در یک کلام که بخواهم بگویم همه عارضه های دیابت مرا مبتلا کرده است.

*هزینه درمان ناشی از این عوارض را چگونه پرداخت کردید و در حال حاضر چه مشکلی دارید ؟

اگر چه بیماری دیابت، یک بیماری خاص تلقی می شود اما آنگونه که شاید و باید از ما در بحث درمان حمایت نمی شود، بطوریکه برای پیوند کلیه مقداری از طریق انجمن بیماری های خاص و مقداری هم از طرف یکی از نهادهای حمایتی به من کمک شد و اکنون که به عارضه  تاری دید هم مبتلا  شدم  به علت  بالا بودن هزینه های تردد که به ناچار باید به تبریز بروم  و  همچنین گرانی داروها قادر به ادامه درمان نیستم.


بیمه هستید؟

بله بیمه دارم ولی به واسطه بیماری های متعدد( کلیه و چشم) که همه ناشی از عوارض بیماری دیابت در من پیدا شده اند انواع داروهای ایرانی و خارجی را مصرف می کم که بیمه هزینه داروهای خارجی را قبول نمی کند.


**دارویی که مصرف می کنید مشابه ایرانی اش تولید نشده؟

مشابه ایرانی دارد اما پزشک معالجم می گوید که به هیچ عنوان استفاده نکنید می گویند مشابه ایرانی اش هست اما فعلاً پیشنهاد نمی کنیم ایرانی اش را مصرف کنید.

*کلام آخر؟

از مسؤولان می خواهم چند لحظه خودشان را جای ما بگذارند و فکری برای کاهش هزینه های درمانی بیماران خاص کنند چرا  که ما بیماران خاص همین که سختی بیماری و هزینه های زندگی را تحمل کنیم شاهکار کرده ایم.



برچسب ها :

دیابتبیماری خاصهزینه درمانیشهرستان بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی