پنجشنبه 19 شهریور 1394 / 10:37|کد خبر : 13|گروه : اقتصادي

آرباباخبر بررسي مي كند

خريد تضميني گندم از كشاورزان بانه اي هنوزهم به صورت نسيه ای است

خريد تضميني گندم از كشاورزان بانه اي هنوزهم به صورت نسيه ای است

طبق روال هر سال که خرید تضمینی گندم از كشاورزان انجام می‌شود، پرداخت وجه توسط دولت به درازا می‌کشد بطوريكه چند ماهی طول مي كشد تا کشاورزان به پول خود برسند و این موضوع اکنون به یکی از مشکلات بخش کشاورزی در بانه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، طبق روال هر سال که خرید تضمینی گندم از كشاورزان انجام می‌شود، پرداخت وجه توسط دولت به درازا می‌کشد بطوريكه چند ماهی طول مي كشد تا کشاورزان به پول خود برسند و این موضوع اکنون به یکی از مشکلات بخش کشاورزی در بانه تبدیل شده است.

با توجه به اينكه دولت امسال بانك كشاورزي را بعنوان عامل خريد تضميني محصولات كشاورزي معرفي كرد و اين بانك در 6 سال قبل هم كه عامليت خريد را بر عهده داشت در اين زمينه تجربه موفقي را در كارنامه خود ندارد و احتمال اين موضوع كه پول كشاورزان امسال هم با تاخير پرداخت مي شود از قبل پيش بيني مي شد.



بنا به گفته جعفر قادرزاده رئيس جهاد كشاورزي شهرستان بانه در گفت و گو با خبرنگار  آرباباخبر، اظهار داشت: با توجه به اينكه فصل برداشت در بانه رو به اتمام است و بيشتر گندمكاران بانه اي محصولات خود را تحويل مراكز خريد شهرستان داده اند، تنها مطالبات 32 درصد از كشاورزان پرداخت شده و پول مابقي هنوز پرداخت نشده است.

وي با بيان اينكه شهرستان بانه در زمينه پرداخت مطالبات گندمكاران در شهرهاي استان پايين ترين رتبه را دارد گفت: ما اين موضوع را از طريق نهادهاي مربوطه پي گيري كرديم كه اميدواريم در حداقل زمان به نتيجه مطلوب برسيم.

قادرزاده تصريح كرد: با توجه به کاهش بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته و همچنين سرمازدگي فصل بهار  كه انتظار کاهش واحد سطح تولید گندم در شهرستان را داشتيم ولي علي رغم همه اين موارد باز شاهد هستیم كه توليد گندم در بانه اگر نسبت به سال هاي گذشته افزايشي نداشته باشد با كاهش توليد هم مواجه نبوده كه اين امر در راستای حمایت‌های دولت و به‌ویژه اداره جهاد‌کشاورزی از كشاورزان است كه با انجام مجموعه اقدامات حمایتی از آنها در تهیه نهاده‌های کشاورزی و مبارزه با آفاتی مانند سن گندم و همچنین تلاش کشاورزان باعث شده تا به این نتایج مطلوب در تولید گندم برسیم.

 فاضل خاني بيك زاده معاون بانك كشاورزي شهرستان بانه نيز در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، با بيان اينكه  چندين عامل در تاخير پرداخت مطالبات كشاورزان دخيل است گفت: با توجه به اينكه بعد از گذشت 6 سال مجددا بانك كشاورزي را بعنوان عامل خريد تضميني محصولات كشاورزي معرفي كردند، حساب بسياري از كشاورزان مسدود و يا غير فعال شده بود كه بايد مجددا فعال مي شد.

وي افزود: علي اينكه ما اين موضوع را از طريق شوراي روستاها، مراكز ترويج و دهياري ها اطلاع رساني كرديم ولي باز هم متاسفانه عده اي از كشاورزان خيلي دير براي افتتاح حساب و رفع مغايرت به بانك مراجعه كردند كه اين امر خود تا حدي در تاخير پرداخت مطالبات اين عزيزان دخيل بوده است. 

خاني بيك زاده تصريح كرد: ليست هايي كه از طريق تعاون روستايي به اين شعبه ارسال شده ، بانك كشاورزي بانه بعنوان بانك عامل، نسبت به بررسي و رفع مغايرت و اشكال آنها به موقع اقدام نموده و اسامي را براي واريز جمعي به شعبه مركزي استان ارجاع داده است.

 معاون بانك كشاورزي بانه با بيان اينكه، بانك كشاورزي استان هم مطابق ليست هاي ارسالي نسبت به واريز آنها اقدام كرده است خاطرنشان كرد: اداره غله استان بدليل نداشتن وجه نقد تا كنون نسبت به واريز آنها اقدام نكرده است.


م.ج يكي از كشاورزان و گندمكاران بانه اي نيز با ابراز نارضايتي از وضع موجود به خبرنگار ما گفت:کجای دنیا رسم است که محصول کشاورز را بخرند و پس از چند ماه بگویند پول نداریم؟

وي با بيان اينكه يك ماه پيش همه محصول و نتيجه تلاش چند ماهه خود را تحويل مركز خريد دادم و تا كنون پولي از اين بابت دريافت نكردم افزود: با توجه به اينكه ما بايد از همين حالا به فكر تهيه بذر باشيم و براي اين موضوع به شدت نيازمند پول هستيم  اميدواريم كه مسئولين هرچه سريعتر نسبت به حل اين موضوع اقدام  كنند.

 



برچسب ها :

خريد تضمينيپول كشاورزانبانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی