یکشنبه 30 خرداد 1395 / 08:54|کد خبر : 1511|گروه : علمي

«قطب الدین صادقی» عضو هیات علمی جایزه ادبی «پروین» شد

«قطب الدین صادقی» عضو هیات علمی جایزه ادبی «پروین» شد

دکتر قطب الدین صادقی، هنرمند نام آشنای معاصر و از چهره های مطرح ادبیات نمایشی به عنوان عضو هیات امنای هفتمین دوره از جایزه پروین اعتصامی، انتخاب شد.

به گزارش آرباباخبر، پس از برگزاری دومین جلسه هیات امنای هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، پنج عضو هیات علمی این جایزه شامل دکتر قطب‌الدین صادقی، فیروز زنوزی جلالی، مریم جلالی، سودابه امینی و زهرا حیاتی معرفی شدند.

قطب‌الدین صادقی، نویسنده، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون متولد 1331 در سنندج است. او که دکترای هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته، از سال1364 در دانشگاه تدریس می‌کند.
دکتر صادقی نوشتن پنج کتاب، هشت نمایشنامه و فیلمنامه، سه اثر ترجمه‌ای و بیش از 60 مقاله پژوهشی را در کارنامه دارد. او شاگردانی را در عرصه هنر تربیت کرده است و از چهره های تاثیر گذار در عرصه ی هنرهای نمایشی و سینمایی است.
انتخاب داوران، نظارت بر روند علمی و محتوایی جایزه و جزییات برگزاری بخش‌های جنبی و ... از وظایف هیات علمی هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی اعلام شده است.
گفتنی است جایزه ادبی پروین اعتصامی، «به صورت دو سالانه به آثار انتشار یافته در زمینه ادبیات داستانیبه زبان فارسیدر ایرانتوسط خانه کتاب ایرانکه نهادی مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی است، اعطا می‌شود.
این جایزه این جایزه با هدف بزرگداشت مقام و شخصیت شاعر نامدار ایران پروین اعتصامی، رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی بانوان، ترویج و تقویت زبان فارسی در خارج از کشور، ایجاد پیوند بین ادبیات ملل به ویژه در حوزه جهان اسلام، معرفی چهره‌های شاخص زنان ادیب و پژوهنده و تقدیر از زنان در عرصه زبان و ادب فارسی همه ساله در سالروز تولد پروین اعتصامیبرگزار می شود.این جایزه در سال 1383 آغاز به کار کرد. طی چهار دوره(از دور دوم تا پنجم) هزار و 160سکه بهار آزادیاهدا شده است.مراسم نخستین دورۀ جایزه ادبیپروین اعتصامی 15 مرداد ماه همان سال، برگزار شد.در این دوره آثاری که برای نخستین‌بار در سال 1381 در دو ردۀ سنی بزرگسال و کودک و نوجوان توسط نویسندگان زن به چاپ رسیده بود مورد ارزیابی قرارگرفت که از میان آن آثار از 6 اثر برگزیده در ردۀ سنی بزرگسال و 9 اثر برگزیده در ردۀ سنی کودک و نوجوان تقدیر شد.
دومین دوره این جایزه ادبی، 15 اسفندماه سال 1385 همزمان با یکصدمین سال تولد بانو پروین اعتصامی برگزار شد.در این دوره نیز آثاری مورد ارزیابی قرارگرفت که برای نخستین‌بار در سال‌های 1382 و 1383 به طبع رسیده بود.از میان این آثار 4 اثر در ردۀ سنی بزرگسال و 6 اثر در ردۀ سنی کودک و نوجوان برگزیده اعلام شد.سومین دوره این جایزه در اسفندماه 1387 در تالار وحدت برگزار شد.»

 

منبع: کردپرس



برچسب ها :

قطب الدین صادقیادبیات نمایشیجایزه ادبی پروین اعتصامیسنندج

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی