یکشنبه 6 تیر 1395 / 14:49|کد خبر : 1561|گروه : اجتماعي

کارشناس مطالعات اجتماعی و پژوهشگر مسائل اجتماعی در بانه

ضرورت تغيير نگرش اجتماعي نسبت به مواد مخدر

ضرورت تغيير نگرش اجتماعي نسبت به مواد مخدر

اعتياد به مواد مخدر هم اکنون به يک مساله اجتماعي بسيار مهّم در کشور تبديل شده است که اعتياد به این مواد خانمانسوز علاوه بر زيانهاي جدي و خطرناک جسمي از قبيل ابتلا به بيماريهاي عفوني واگيردار مانند ايدز، هپاتيت و سل، عوارض و مشکلات اجتماعي و اقتصادي عديده اي از قبيل افزايش جرايم مرتبط با مواد مخدر همچون جنايت و سرقت ، فقر و تکدي گري، هدر رفتن سرمايه هاي کلان مادي کشورها را نيز به دنبال داشته است.

هیرش قادرزاده کارشناس مطالعات اجتماعی و پژوهشگر مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه پیام نور بانه در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، در این حوزه اظهار داشت:  اعتياد به مواد مخدر اکنون به يک مساله اجتماعي بسيار مهّم ايران تبديل شده است. اعتياد به مواد مخدر علاوه بر زيانهاي جدي و خطرناک جسمي از قبيل ابتلا به بيماريهاي عفوني واگيردار مانند ايدز، هپاتيت و سل، عوارض و مشکلات اجتماعي و اقتصادي عديده اي از قبيل افزايش جرايم مرتبط با مواد مخدر همچون جنايت و سرقت ، فقر و تکدي گري، هدر رفتن سرمايه هاي کلان مادي کشورها را نيز به دنبال داشته است.

وی افزود: افزايش مشارکت افراد جامعه در قالب نهادهاي مردمي و گروههاي خوديار و مراکز اجتماع درمان مدار خصوصي و دولتي در برخورد با مواد اعتيادآور است که نشان دهنده تغيير فضاي اجتماعي در برابر اين معضل مي باشد.

قادرزاده تصریح کرد:عواملی مانند نگرش مثبت نسبت به مواد مخدر و سوء استفاده از آن برای بعضی مشکلات جسمی و روحی و هیجان و لذت طلبی از عوامل مؤثر بر شروع مصرف مواد است وعواملی مانندکاستی در پیوند اجتماعی و اعتقادات فرد، فشارهاي اجتماعي مختلف وارد بر فرد كه از منابع گوناگون مانند خانواده و وضعيت نابسامان اقتصادي، مشکلات کاری و خانوادگی ناشي مي‌شود، فقدان كنترل‌هاي اجتماعي و درونی، نحوة معاشرت و ارتباطات و دسترسی آسان به مواد و گروه معتادان از عوامل مؤثر بر اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان محسوب می شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: در جامعه ما، فرد معتاد را مقصر اصلي قلمداد مي­كنند و به اين مسأله بي توجه مي مانند كه فرد يا عمل او آخرين حلقه زنجير است. از این‏رو، بهتر و منطقی تر آن است كه درصدد از بين بردن محيط مساعد براي انحراف، ايجاد زمينه مناسب براي زندگي سالم، شرافتمندانه وسعادت آميز، اشتغال، تقويت وترميم سرمايه هاي اجتماعي به منظور كاهش آسيب پذيري انسانها و ايجاد احساس ارزشمندي و اعتماد به نفس در آن­ها، ايجاد مراكز سالم براي گذران اوقات فراغت آنها، و تقويت باورهاي اصيل ديني وانساني دركل جامعه برآييم و ساختار آسيب زاي جامعه و محيط آلوده زندگي كه سرچشمه زاينده انحراف است را از بين ببريم.

وی با بیان اینکه تمرکز و تاکيد بر نقش فرهنگ سازي از طريق رسانه هاي عمومي اعم از تصويري، شنيداري و نوشتاري در ساماندهي وضعيت اعتياد بسيار مهم و تأثيرگذار است تصریح کرد: در واقع با اطلاع رساني مستمر و گسترده همراه با آموزش مستقيم و غيرمستقيم با توجه به ماهيت مخاطب مورد نظر، همچنين توسعه امکانات ورزشي و فرهنگي در سطح کشور و فراهم نمودن شرايط مناسب براي رفع نيازهاي گروه هاي متفاوت سني در جامعه اعم از فرهنگي و اقتصادي با تکيه بر جمعيت جوان کشور، به صورت نظري و عملي می توانیم با اين پديده برخورد کنيم و در جهت ساماندهي آن گام برداريم. همچنين تعدادي از افراد معتقدند ساماندهي وضعيت اعتياد با اطلاع رساني و آموزش در سطح کشور با تمرکز بر خانواده ها، ميسر مي شود و غالب افرادي که با اتکا به اين رويکرد نظر خود را بيان کرده اند، باور دارند که اطلاع رساني با هدف پيشگيري فرآيندي است که بايستي از کودکي آغاز شود بنابراين گنجاندن موضوع مواد اعتيادآور در کتابهاي درسي از مقطع دبستان تا دبيرستان امري ضروري است.

قادرزاده در ادامه افزود: ارتقاء ميزان آگاهي و دانش نوجوانان و جوانان با هدف تغيير نگرش و تقويت رفتارهاي محافظت‌کننده و کسب مهارت‌هاي زندگي براي عدم گرايش به مصرف مواد مخدر و روانگردان از طريق رسانه‌هاي ديداري، شنيداري، الکترونيکي و نوشتاري و همچنين برگزاري مراسمات و سخنراني در ارتباط با اعتياد و مواد مخدر در مدارس، دانشگاهها، مساجد، ائمه جمعه و جماعات، مراکز و خانه‌هاي بهداشت در شهر و روستا بصورت آرام، مستمر، عميق، علمي و واقع‌بينانه و به دور از ايجاد هرگونه ترس، وحشت و اغراق در جامعه مي تواند در پيشگيري از اعتياد نقش زيادي داشته باشد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی یادآور شد، تقويت شبكه پيوند هاي اجتماعي مانند قوام خانواده هاوكمك به ترميم بافت روابط خانوادگي ،تشكل هاي غير دولتي وگروههاي مردمي باعث ايجاد مشغوليت هاي سالم و تعهد اجتماعي بيشتر در نوجوانان و جوانان مي شود که در نتيجه باعث دوري از مصرف مواد و اعتياد مي شود.

بطور جدي بايد نسبت به تغيير نگرش اجتماعي نسبت به مواد مخدر و عدم طبابت خانوادگي با مواد مخدر و مصرف تفنني آن اقدام کرد. در اين زمينه مبلغان مذهبي، هنر مندان،نويسندگان، رسانه ها، ورزشکاران و نهادهاي مدني، صدا و سيما از اهميت قابل توجهي برخوردارند.

 

 



برچسب ها :

مواد مخدراعتیادضرورت تغییر نگرش به مواد مخدرسرقتجرایم مرتبط با مواد مخدر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی