سه شنبه 22 تیر 1395 / 11:13|کد خبر : 1621|گروه : سياسي

پروژه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان متعلق به چه کسی است؟

پروژه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان متعلق به چه کسی است؟

مسئله برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان که مسعود بارزانی رئیس اقلیم (رهبر حزب دمکرات) بر برگزاری آن تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرده است، به موضوع مناقشات و بحث‌وجدل‌های میان احزاب و جریان‌های مختلف در اقلیم کردستان تبدیل شده است، پایگاه خبری تحلیلی کُردی زبان شارپرس در یادداشتی به بررسی این مسئله پرداخته است.

به گزارش آرباباخبر، در این یادداشت آمده است: احزاب سیاسی اقلیم کردستان از اقدامات و تلاش‌های انجام شده برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان اعلام حمایت کرده‌اند اما به عقیده ناظرین سیاسی علیرغم تأکیدات احزاب بر برگزاری همه‌پرسی به‌ویژه حزب دمکرات کردستان، تاکنون حتی زمان مشخصی نیز برای برگزاری آن تعیین نشده است.


آسو علی ناظر و تحلیلگر سیاسی در اقلیم کردستان طی گفتگو با شارپرس می‌گوید: در حال حاضر شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان مناسب است، اما در کنار آن لازم است که احزاب اقلیم نیز اقدامات عملی و مؤثری را برای استقلال انجام دهند.


وی می‌افزاید: کردها چندین بار فرصت‌های مناسبی را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال به دست آورده‌اند، اما این فرصت‌ها به دلیل اختلافات حزبی و سیاسی از دست رفته است و به همین دلیل نیز نباید اجازه دهند این بار نیز اختلافات سیاسی فرصت‌های کُردها را هدر دهد.


مسئله همه‌پرسی استقلال در دو سال گذشته در اقلیم مطرح‌شده و به بحث روز در اقلیم تبدیل‌شده است و دلیل این امر نیز شرایط پیش‌آمده کنونی در وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق است، به‌ویژه وضعیتی که پس از حمله داعش در این کشور به وجود آمده است.


حمله عناصر داعش به عراق، این کشور را عملاً از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی تجزیه کرد و این مسئله بیشتر در مورد مناطق کردنشین کشور که دارای نظام اقلیمی مستقل و منطقه‌ای حفاظت‌شده هستند، صدق می‌کند به ویژه اینکه این مناطق حتی از لحاظ اقتصادی هم از بغداد جدا شده و دولت مرکزی حاضر به پرداخت بودجه اقلیم کردستان نیست.


احزاب، جریان‌ها و ناظرین سیاسی در نتیجه به وجود آمدن چنین وضعیتی؛ از به دست آمدن فرصت مناسب برای برگزاری همه‌پرسی استقلال و ایجاد زمینه برای تصمیم‌گیری کردهای عراق، در خصوص سرنوشت آینده خود و جدا شدن از عراق، سخن می‌گویند.


فاضل بشارتی عضو شورای رهبری حزب دمکرات کردستان در خصوص این مسئله، که آیا شرایط کنونی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان مناسب است، در گفتگو با شارپرس ضمن تأکید بر مناسب بودن شرایط فعلی در اقلیم گفت که در حال حاضر مردم اقلیم و همه احزاب سیاسی می‌توانند که در مورد استقلال اقلیم تصمیم‌گیری کنند.


فاضل بشارتی افزود که مردم اقلیم کردستان در این راه قربانی بسیار داده‌اند و باید در شرایط کنونی که فرصت مناسبی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال به‌دست‌آمده است، برای هدر ندادن زحمات و قربانی‌های کردها، در برگزاری همه‌پرسی تعلل نکرد.


در همین حال حزب دمکرات کردستان به رهبری بارزانی در میان دیگر احزاب بیشترین تأکید را بر برگزاری همه‌پرسی استقلال کرده و مقامات حزب نیز اعلام کرده‌اند که در حال آماده‌سازی مقدمات همه‌پرسی هستند و حتی برخی منابع خبر می‌دهند که حزب دمکرات تلاش می‌کند، این همه‌پرسی امسال برگزاری شود.


اما برخی منابع در مقابل اظهار می‌کنند که پروژه همه‌پرسی متعلق به حزب دمکرات نیست و این حزب به‌تنهایی نمی‌تواند آن را برگزار کند و لازم است که تمامی احزاب و جریان‌های اقلیم و مردم نیز از برگزاری آن حمایت کرده و با پروژه همکاری کنند.


اما فاضل بشارتی بر این باور است که حزب دمکرات بیشترین قربانی را در راه استقلال اقلیم داده و دارای بیشترین سابقه مبارزاتی است و به همین دلیل نیز مجدانه برای برگزاری همه‌پرسی تلاش کرده و بنابراین طبیعی است که این پروژه را متعلق به خود بداند.


اما آریز عبدالله عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان در موضعی مخالف با بشارتی در گفتگو با شارپرس گفت: هیچ حزب و جریانی حق ندارد خود را مالک پروژه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان بداند، چرا که همه‌پرسی حق تعیین سرنوشت ملی است و فقط مردم اقلیم مالک آن هستند و باید آحاد ملت در مورد آینده و سرنوشت و حقوق حقه خود، تصمیم‌گیری کنند.


وی افزود که تمامی احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان از برگزاری همه‌پرسی استقلال حمایت کرده و همگی آن‌ها برای برگزاری آن تلاش می‌کنند و حتی حاضرند که در این راه مبارزه کرده و قربانی نیز بدهند.


در همین حال احساس مالکیت حزب دمکرات در خصوص مسئله همه‌پرسی در حدی است که عارف طیفور عضو دفتر سیاسی حزب اعلام کرد که‌ این حزب قصد دارد، هیئتی ویژه را بدین منظور تشکیل داده و از طریق این هیئت با دیگر احزاب اقلیم در خصوص همه‌پرسی به مذاکره و گفتگو پرداخته و آن را نهایی کند و این مسئله از سوی نیز عنوان‌شده است.


این در حالی است که اقدامات حزب دمکرات واکنش دیگر احزاب را به دنبال داشته و آسو محمد عضو ارشد جنبش تغییر با انتقاد از این‌گونه اقدامات حزب دمکرات و مالکیت این حزب بر همه‌پرسی می‌گوید: اگر حزب دمکرات به راستی قصد برگزاری همه‌پرسی را داشت، با اقدامات خود عامل تعلیق 8 ماهه پارلمان کردستان نمی‌شد.
وی که با شارپرس گفتگو می‌کرد در ادامه ضمن تأکید بر حمایت جنبش تغییر از برگزاری همه‌پرسی استقلال گفت که این حزب بر این باور است که این مسئله لازم است با اتحاد و یک‌صدایی احزاب اقلیم و نیز از طریق نهادها و ارگان‌های مشروع و قانونی اقلیم انجام پذیرد و مهم‌ترین نهادی که مرجع اصلی برگزاری همه‌پرسی به شمار می‌رود پارلمان کردستان است.


بحث برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم در حالی بالا می‌گیرد که پارلمان کردستان به دلیل اختلافات سیاسی میان احزاب اقلیم و به‌ویژه حزب دمکرات و جنبش تغییر 8 ماه است که به حالت تعلیق درآمده و نشست‌های آن متوقف‌شده است و هیچ ارگان دیگری نیز وجود ندارد که بتواند به‌عنوان مرجعی قانونی برگزاری رأی‌گیری همه‌پرسی را بر عهده بگیرد.


در پی اختلاف دو حزب جنبش تغییر و حزب دمکرات بر سر مسئله ریاست اقلیم و ممانعت از ورود رئیس پارلمان (از اعضای ارشد جنبش تغییر) به پارلمان توسط نیروی امنیتی حزب دمکرات تعطیل شد.


علیرغم تأکیدات حزب دمکرات و دیگر احزاب بر حمایت از برگزاری همه‌پرسی استقلال، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که احزاب و به‌ویژه حزب دمکرات، را به بهره‌برداری‌های سیاسی از این مسئله متهم می‌کنند، چراکه اقلیم در حال حاضر با بحران‌های اقتصادی و سیاسی عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند و لازم است که احزاب ابتدا این بحران‌ها را حل کرده و سپس به مسئله همه‌پرسی بپردازند.


در این خصوص آسو علی صراحتاً تأکید می‌کند که هدف احزاب اقلیم کردستان و به‌ویژه حزب دمکرات، از طرح مسئله همه‌پرسی بهره‌برداری‌های سیاسی است و این در حالی است که لازم است برخی جریان‌ها در راه احقاق رؤیای دیرین کُردها از برخی سیاست‌های خصمانه خود علیه یکدیگر و نیز تحریف افکار عمومی و فریب مردم اقلیم دست‌بردارند.


از سوی دیگر قباد طالبانی معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان و فرزند مام جلال دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان در سخنان خود در کنفرانس استقلال اقلیم که در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه برگزار شد، گفت که شعار استقلال مسئله‌ای نیست که احزاب اقلیم بتوانند از آن به‌عنوان ابزاری در بهره‌برداری‌های سیاسی خود استفاده کنند.


وی همچنین گفت: مسائل و بحث‌های مربوط به استقلال اقلیم کردستان نه عاملی برای برانگیختن خشم کشورهای همسایه و کشورهای دوست اقلیم کردستان است و نه کارت فشاری است برای کسب امتیازات و دستاوردهای بیشتر برای برخی جریان‌ها.

 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی شارپرس

ترجمە: شیوا فکوریان



برچسب ها :

همه‌پرسیاستقلال اقلیم کردستانمسعود بارزانیرهبر حزب دمکراتانتخابات ریاست جمهوری آمریکااحزاب سیاسی اقلیم کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی