پنجشنبه 7 مرداد 1395 / 10:05|کد خبر : 1691|گروه : اجتماعي

بیکاری مهمترین دغدغه جوانان کردستانی/متولی بیکاری در کردستان کدام سازمان است؟

بیکاری مهمترین دغدغه جوانان کردستانی/متولی بیکاری در کردستان کدام سازمان است؟

آمارهای مختلفی از تعداد بیکاران کردستانی ارائه می شود اما آنچه در استان می بینیم و می شنویم حاکی از نرخ بیکاری بالای 40 درصدی است.

به گزارش آرباباخبر، برخی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی تعداد بیکاران تحصیل کرده استان را 150هزار نفر اعلام می کنند اما در کنار این همه آمار و ارقام آنچه که در این میان مهم است نبود شغل و رقم بالای افراد جویای کار در سطح استان است که بیشتر آنها تحصیلات دانشگاهی هم دارند.

 

ادارات و سازمان های دولتی در کردستان می گویند ظرفیت بکارگیری این همه نیرو را ندارند، کردستان هم استانی صنعتی نیست و این افراد تحصیل کرده یا باید با بیکاری خود به سر برند و یا ترک دیار نمایند و از استان بروند.

 

نکته دیگر در ارتباط با بیکاری نبود یک متولی مشخص برای این حوزه است در حالیکه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید متولی این موضوع و هماهنگ کننده باشد از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده و خود را متولی ایجاد اشتغال نمی داند و سایر سازمان ها هم معتقدند ایجاد اشتغال امری فرابخشی است و کسی زیر بار آن نمی رود.

 

دولت متولی اصلی اشتغال در کشور است و در استان ها هم استانداری ها باید برنامه های مدونی برای ایجاد اشتغال داشته باشند و نمی شود که از زیر این بار شانه خالی کنند و پاسخگوی افراد جویای کار و دیگر افراد نباشند.

 

اما در این میان جوانان کردستانی هر روز سرگردان تر می شوند و نمی دانند به کجا برای یافتن شغل مراجعه کنند نه صنعتی در استان وجود دارد و نه بخش خصوصی آنقدر قوی است که یک تنه جور دولت را بکشد و بخش دولتی هم می گوید ظرفیتش تکمیل است.

 

تعداد افراد جویای کار در کردستان آنقدر زیاد است که بیم آن می رود به تهدیدی تبدیل شود و جا دارد مسئولان این وضعیت و شرایط را شوخی تلقی نکنند و برای آن برنامه داشته باشند.

 

دولت برخلاف ادعاهایش برنامه خاصی در حوزه اشتغال در کردستان نداشته و در عمر سه سال خود در این استان با شعار و تبلیغات به دنبال سپری کردن دوران کاری خود است و کارنامه قابل قبولی در این حوزه و حوزه های دیگری ندارند.

 

نرخ بیکاری در حالی در کردستان بالا است که این استان آب، خاک، معدن، گردشگری، کشاورزی، باغداری، آبزی پروری و از بسیاری از ظرفیت های دیگر برخوردار است و معلوم نیست متولیان امر چرا برای ایجاد اشتغال از این همه ظرفیت خدادادی استفاده نمی کنند.  

 

به گفته خود مسئولان دولتی در کردستان برای ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی است اگر مردم استان این مورد را هم از دولتی ها بپذیرند، و قبول کنند که حق با دولت است؛ این سوال مطرح می شود که چرا سرمایه گذار جذب این استان نمی شود؟ غیر از این است که " ریش و قیچی" این استان در دست شماست آقایان مسئول؟!

 

کردستان استانی مرزی است و تحریکات گروه های افراطی و معاند در آن طرف مرز بسیار زیاد است و امروز با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، این گروه ها به راحتی می توانند جوانان ما را جذب خود کنند و از این رو مسئولان باید از خواب زمستانی بیدار شوند و فکری به حال اشتغال و رفع بیکاری جوانان کردستانی کنند.

 

جوانی تحصیل کرده که با هزاران امید و آرزو مراحل عالی تحصیلاتی را طی کرده امروز دوست دارد در شهر و دیار خود مشغول به کار شود اما بی برنامگی دولت و نبود متولی در حوزه اشتغال این جوان را مجبور به ترک دیار می کند و امروز می بینیم میزان مهاجرت از استان کردستان به سایر استان ها و حتی خارج از استان رو به افزایش است.

 

جوان کردستانی امروز تمام مدیران دولتی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای اسلامی و همه دست اندرکاران امور استان را به چالش ایجاد اشتغال و رفع بیکاری دعوت می کنند و انتظار دارند فارغ از جناح بندی، سیاسی کاری، تبلیغات و هیاهو  و جنجال برایش شغلی ایجاد کنند.  

انتهای پیام/

 



برچسب ها :

بیکاری در کردستاناشتغالنرخ بیکاری در کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی