چهارشنبه 13 مرداد 1395 / 11:57|کد خبر : 1710|گروه : اقتصادي

ظرفیت مرز در توسعه و پیشرفت کردستان

ظرفیت مرز در توسعه و پیشرفت کردستان

مرز مشترک با کشور عراق یک پتانسیل بزرگ و ظرفیت آشکار برای توسعه و رسیدن به آبادانی است.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، استان کردستان یکی از استان های مرزی است که یکی از ظرفیت های که دارد را می توان برخورداری از مرز مشترک با کشور عراق دانست.

 

قطعا تجارت در هر مکانی سودآور و مایه توسعه خواهد بود، تجارت از ادوار مختلف تاکنون منجر به توسعه بخشیدن به مناطق مختلف و رونق به زندگی و معیشت مردم شده است.

 

یکی از ظرفیت های استان کردستان هم داشتن مرز مشترک با کشور عراق است که متاسفانه در طول سال های متمادی تاکنون هیچگونه بهره برداری از آن انجام نشده است.

 

درگیری مستقیم کردستان از طریق مرز مشترک با جنگ تحمیلی و گروهک های موجود در خاک کردستان فرصت های توسعه را از این استان گرفته و همین امر روند حرکت برمحور توسعه را در کردستان کند کرده است.

 

ایجاد بازارچه های مرزی در استان های مرزی می تواند سهم مهمی در اشتغال منطقه و کشور داشته باشد و بیکاری را برای همیشه رفع می کند.

 

در حقیقت مرز و تجارت مرزی از طریق صادرات و واردات می تواند عامل مهم و اساسی در ریشه کن کردن بیکاری و ایجاد اشتغال باشد، بازارچه های مرزی ظرفیت پنهان توسعه هستند که ابعاد گسترده ای بر رفع مشکلات عدیده بیکاری باشد.

 

در حال حاضر استان کردستان از هیچ کدام از ظرفیت های اشتغالی نتوانسته بهره مند شود و صنعت و کارخانه های این استان هم نتوانسته از ابتدای انقلاب تاکنون رشد مناسبی داشته باشد، همین امر هم بر افزایش بیکاری در استان دامن زده است.

 

در حال حاضر تنها توان بلقوه این استان داشتن مرز مشترک با کشور عراق است، تنها ظرفیتی که باید به مرحله اجرا برسد تا نتایج ارزشمندی هم بر توسعه، تعالی، پیشرفت و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال داشته باشد.

 

کردستان در حقیقت یک استان دور مانده از توسعه است که در حال حاضر هم تنها راه برای رهایی از وضعیت بیکاری در این استان و رفع مشکلات آن توسعه مرزها و ایجاد منطقه آزاد تجاری است.

 

تلاش نمایندگان مجلس برای تصویب فوریت این لایحه در مجلس شورای اسلامی و همواره کردن مسیر و از بین بردن ناهمواری های منطقه آزاد تجاری می تواند یک اقدام ارزشمند و موثر باشد.

 

مسئولان استانی به همراه نمایندگان می توانند گام های ارزشمندی برای توسعه استان کردستان بردارند که تامدت ها و تا درازمدت می تواند اثربخشی زیادی بر توسعه و هموار کردن راه های توسعه ای به جای بگذارد.

انتهای پیام/

منبع:کردتودی



برچسب ها :

ظرفیت مرز مشترک با عراقتوسعهکردستان ایرانمنطقه آزاد تجاری

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی