چهارشنبه 24 شهریور 1395 / 10:46|کد خبر : 1858|گروه : اقتصادي

رئیس جهاد کشاورزی بانه:

پیش بینی برداشت 9 هزار تن انگور از باغات بانه

پیش بینی برداشت 9 هزار تن انگور از باغات بانه

رئیس جهاد کشاورزی بانه از پیش بینی تولید 9 هزار تن انگور از باغات سطح زیر کشت این محصول در شهرستان بانه خبر داد.

جعفر قادرزاده رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بانه صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، در این خصوص اظهار داشت: شهرستان بانه به واسطه داشتن 1700 هکتار باغات انگور یکی از قطب های مهم تولید این محصول در استان کردستان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه عملکرد متوسط برداشت انگور در شهرستان بانه برای هر هکتار در سالجاری 5 تن برآورد شده است افزود: با احتساب این برآورد توسط کارشناسان باغداری جهاد کشاورزی بانه پیش بینی ما برای برداشت انگور در سالجاری برای مجموع باغات سطح شهرستان هکتار حدود 9 هزار تن می باشد.

رئیس جهاد کشاورزی بانه گفت: وجود شرایط آب و هوایی مناسب،  بارندگی متوسط سالانه به میزان  700 میلی متر با پراکنش مناسب ، وجود اراضی شیب دار و قرار گرفتن در معرض بادهای مرطوب مدیترانه ای شرایط مناسبی را برای توسعه و تولید این محصول در شهرستان بانه فراهم کرده است .


قادرزاده همچنین به انواع گونه های انگور در شهرستان بانه اشاره کرد و گفت: گونه های انگور در شهرستان بانه شامل، سرقوله، مام برایمه، تری ساردانی، سپیه، گونکه، بول مازو، بول مسکه، زرتکه و خوش نام یا تری رشه که همان انگور سیاه است می باشد که غالب ترین نوع انگور در بانه همان انگور سیاه است.

وی خاطرنشان کرد، انگور سیاه در جای جای این شهرستان پرورش داده می‌شود که کانی گویز، آرمرده، کانی بند، زروا و سفلی، یعقوب آباد از مهمترین مناطق پرورش آن در بانه به حساب می‌آیند.
 

نادر فرج زاده مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی بانه نیز در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، گفت: با توجه به اینکه محصول انگور در شهرستان بانه بیشتر به صورت دیم پرورش داده می‌شود، همین امر سبب شده که  پرورش آن برای باغداران بانه ای کاملاً توجیه اقتصادی داشته باشد و با توجه به کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر رغبت باغداران به پرورش این محصول در بانه بیش از پیش باشد.

وی افزود: از ویژگی های بسیار بارز محصول انگور در بانه بحث ارگانیک بودن این محصول است که خوشبختانه باغداران منطقه در پرورش این محصول از کمترین و گاه از هیچ نوع کود و سموم رایج در پرورش محصولات کشاورزی  استفاده نمی‌کنند و بنابراین انگور در شهرستان بانه به صورت کاملاً طبیعی پرورش داده می‌شود.

 
 مسئول باغبانی جهاد کشاورزی بانه با اشاره به اینکه فقط 10 درصد این میوه به مصرف تازه خوری شهرستان می رسد و مابقی به شهرها و استان های همجوار و یا گاه به خارج از کشور صادر می شود گفت: تولید سرکه، مویز، مربا و دوشاب از جمله محصولات دیگری است که در نتیجه فرآوری انگور در بانه به دست می‌آید  اما متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولین و عدم زیرساخت های مناسب برای تولید سایر محصولات انگور و همچنین عدم مشارکت و  استقبال بخش خصوصی  در ایجاد زیرساخت های لازم  در این حوزه ،  بازار این محصول را در بانه دچار مشکل اساسی کرده است.

وی، یکی از مشکلات تولید کنندگان انگور در بانه را فروش فله ای انگور  عنوان کرد و افزود: در سالجاری خریداران انگور قیمت را به میزان قابل توجهی کاهش دادند و تولید کننده بدلیل خراب نشدن محصول مجبور به فروش با قیمت های بسیار پایین شدند.
 



برچسب ها :

پیش بینی برداشت 9 تن انگور در بانهبانهجهاد کشاورزی بانهانگور سیاه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی