یکشنبه 11 مهر 1395 / 15:31|کد خبر : 1922|گروه : اجتماعي

نخستین جشنواره انگور در بانه برگزار شد + تصاویر

نخستین جشنواره انگور در بانه برگزار شد + تصاویر

به مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری، نخستین جشنواره انگور پیش از ظهر امروز در روستای زرواو سفلی از توابع بخش نمشیر شهرستان بانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، این جشنواره که برای اولین بار  و  به همت جهاد کشاورزی شهرستان بانه  با مشارکت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و بخشداری نمشیر و با هدف شناساندن این محصول باغی بعنوان یک ظرفیت شهرستان بانه در روستای زرواو از توابع بخش نمشیر بانه برگزار شد.

مهندس جعفر قادرزاده، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بانه در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به وضعیت این شهرستان  به لحاظ تولید انگور در استان کردستان اظهار داشت: شهرستان بانه با تولید سالانه نه هزار تن انگور، توانسته رتبه دوم در بین سایر شهرهای استان کردستان را بعد از شهرستان مریوانبه خود اختصاص دهد.

وی سطح زیر کشت باغات شهرستان بانه را 3200 هکتار عنوان کرد و افزود: از مجموع این مقدار، بالغ بر  1700 هکتار از این باغات در سطح شهرستان بانه مربوط به محصول انگور می باشد.

قادرزاده، تصریح کرد: وجود خاک مساعد و بارندگی مناسب با میانگین 700 میلی متر در طول سال، شرایط را برای تولید این محصول در شهرستان بانه فراهم کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی بانه، مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن محصول انگور بویژه تری رشه ( انگور سیاه) به همه مردم کشور و حتی جهان  بعنوان محصول شاخص کشاورزی در بانه عنوان کرد و افزود: همانطور که امروزه گلاب کاشان ، زیره کرمان و یا پسته رفسنجان معروف است، انگور سیاه بانه نیز با توجه به ویژگی هایی که دارد ظرفیت اینکه به نام بانه شناخته شود را دارا می باشد.

در ادامه، دکتر حامد دولتی بانه از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی (شهرستان ارومیه)   نیز که در این مراسم شرکت داشت با اشاره به تاریخچه پیدایش انگور و فواید این میوه از منظر اسلام  و علم  گفت: انگور دارای تاریخچه ای کهن است که با توجه به ویژگی هایی که دارد نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها ایفا می کند  بطوریکه در آیات متعدد قرآن کریم نیز به این میوه اشاره شده است.

دکتر دولتی با بیان اینکه در کل دنیا سه نوع انگور وجود دارد خاطرنشان کرد، گونه های آسیایی، اروپایی و آمریکایی از جمله این گونه هاست که انگورهای موجود در ایران از نوع گونه های اروپایی می باشد.
 

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود به عوامل اصلی محدود کننده در تولید انگور نیز اشاره کرد و گفت: سرمازدگی زمستانه و بهاره، بیمارهای های قارچی(سفیدک) و کمبود نزولات جوی از عوامل اصلی محدود کننده در تولید این محصول غذایی با ارزش است.

وی همچنین از قیمت نازل انگور در بازار هم انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که انگور در شرایطی سخت تولید می شود و دارای ارزش و فواید غذایی متعددی هم می باشد باید از قیمت بالایی هم در بازار برخوردار باشد که متاسفانه اینچنین نیست.


 دکتر دولتی عدم وجود امکانات نگهداری مانند سردخانه را در افت قیمت این محصول بسیار موثر دانست و گفت: متاسفانه بدلیل عدم وجود امکانات نگهداری این محصول در مراکز اصلی تولید انگور در شهرستان های بانه و مریوان کشاورزان مجبورند که تولیدات خود را بلافاصله بعد از برداشت وارد بازار فروش کنند که بدلیل عرضه بالا این محصول با افت قیمت مواجه می شوند.


 در خاتمه سردار خندانی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه نیز ضمن تقدیر از عوامل برگزار کننده جشنواره انگور در بانه گفت: این جشنواره به مناسبت هفته گردشگری و در راستای تحقق شعار امسال که با عنوان "گردشگری برای همه و همه برای گردشگری" نام گذاری شده بود برگزار شد.

خندانی تصریح کرد: با توجه به پایان تعطیلات تابستانی و اتمام پیک سفرهای تابستانه برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند در ایام پائیز به عنوان اقدامی که برندی از این شهرستان را برای گردشگران معرفی کند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه، ظرفیت های این شهرستان را در حوزه جذب گردشگر متعدد عنوان کرد و گفت: شهرستان بانه با توجه به پتانسیل هایی که در  زمینه های مختلف مانند وجود مناطق نمونه گردشگری، داشتن محصولات باغی بویژه انگور و وجود صنایع دستی می تواند از تک قطبی بودن( گردشگری تجاری) خارج شده و در این حوزه ها هم مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

 












 



برچسب ها :

جشنواره انگوربانهبخش نمشیرروستای زرواو سفلی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی