سه شنبه 11 آبان 1395 / 13:41|کد خبر : 2010|گروه : اجتماعي

طرح غربالگری تنبلی چشم در بانه آغاز شد/ 8 هزار کودک بانه ای در این طرح معاینه می شوند

طرح غربالگری تنبلی چشم در بانه آغاز شد/ 8 هزار کودک بانه ای در این طرح معاینه می شوند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بانه از آغاز طرح "آمبلیوپی" ( تنبلی چشم) در این شهرستان خبر داد و گفت: قرار است در این طرح که شش ماه به طول خواهد انجامید 8 هزار کودک بانه ای معاینه شوند.

امید مهتاب امروز در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر،  با اعلام این موضوع گفت: طرح "آمبلیوپی" یا همان تنبلی چشم، طرحی است که هر ساله به منظور شناسایی و غربالگری افراد مبتلا به تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال توسط اداره بهزیستی شهرستان بانه همزمان با سراسر کشور اجرا می شود.

وی با بیان اینکه طرح "آمبلیوپی" از امروز در شهرستان بانه آغاز شده است افزود: طرح مذکور از امروز به مدت شش ماه دیگر در این شهرستان ادامه خواهد داشت.

 مهتاب با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 7 هزار کودک در بانه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند،خاطرنشان کرد، امسال نیز پیش بینی می شود که 8 هزار کودک بانه ای در این طرح غربالگری معاینه شوند.

  رئیس اداره بهزیستی بانه تصریح کرد:
انجام این  طرح غربالگری برای عموم مردم آزاد و بصورت کاملا رایگان است و کودکانی که در این غربالگری به تنبلی چشم مبتلا باشند شناسایی و برای مراحل اولیه درمان به مراکز ذی صلاح ارجاع داده می شوند که تمامی هزینه های مربوط به درمان نیز بصورت رایگان خواهد بود.

وی در ادامه به نحوه اجرای این طرح غربالگری در بانه نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این طرح به دو صورت ثابت و سیار در بانه در حال اجراست که اکیپ سیار با مراجعه به مهد کودک ها  و مساجد شهری و روستایی، کودکان جامعه هدف را مورد معاینه قرار می دهند و گروه ثابت نیز در اداره بهزیستی بانه مستقر هست و در این مکان به معاینه کودکان 3 تا 6 سال می پردازد.

مهتاب در خصوص این بیماری، اظهار داشت: تنبلی چشم (آمبلیوپی) نوعی اختلال بینایی است که بدلیل عیوب انکساری و ضایعات ارگانیک موجب کاهش دید یک طرفه و یا دو طرفه شده و در صورت عدم درمان به موقع، فرد را از یک یا هر دو چشم کم‌بینا یا نابینا خواهد کرد.

رئیس اداره بهزیستی بانه ضمن اشاره به اینکه در دنیا میلیون‌ها نفر مبتلا به تنبلی چشم وجود دارد که عدم رسیدگی زود هنگام موجب نابینایی بسیاری از آنان شده است، اضافه کرد: معالجه تنبلی چشم به هر علتی که باشد فقط در سنین کودکی به خصوص سنین پائین مقدور است و هر چه زودتر تشخیص داده شود و معالجه زودتر انجام شود نتایج درمانی بیشتر و سریع‌تر بدست می‌آید.



برچسب ها :

غربالگریطرح آمبلیوپیتنیبلی چشمبانهبهزیستی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی