سه شنبه 18 آبان 1395 / 13:30|کد خبر : 2038|گروه : فرهنگي

مدیر کتابخانه های عمومی بانه:

سرانه کتاب در بانه کمتر از یک جلد است

سرانه کتاب در بانه کمتر از یک جلد است

مدیر کتابخانه های عمومی بانه گفت: به ازای هر شهروند بانه ای کمتر از یک جلد کتاب در کتابخانه های این شهرستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، امروز دومین نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بانه با حضور فرماندار، شهردار، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر بانه، رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی و سایر اعضای این انجمن در کتابخانه نبی اکرم(ص) بانه برگزار شد.

صفر حسین زاده مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان بانه در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود کتابخانه های عمومی این شهرستان به تبیین شاخص های مد نظر در کتابخانه این شهر پرداخت.

وی با اشاره به شاخص های مهم کتاب در شهرستان بانه ، کمبود سرانه فضای کتابخانه ها، سرانه عضویت و سرانه کتاب را در این شهرستان پایین تر از شاخص های استاندارد عنوان کرد و افزود: در همه این شاخص ها بانه با کمبود مواجه است بطوریکه با چشم اندازهای مورد نظر توسعه و استاندارد اختلاف زیادی دارد.

مدیر کتابخانه های عمومی بانه گفت: به لحاظ
سرانه فضای کتابخانه ها و همچنین سرانه کتاب نیز که از شاخص های مهم در این زمینه است متاسفانه از وضعیت مطلوبی در بانه برخوردار نیستیم  بطوریکه سرانه فضای کتابخانه های عمومی در شهر بانه به ازای هر صد نفر یک و یک دهم متر مربع می باشد که این میزان می بایست بیش از 8 متر مربع بود و در حوزه سرانه کتاب نیز در این شهر به ازای هر نفر کمتر از یک جلد کتاب است.

حسین زاده در ادامه سخنان خود گریزی هم به  تعداد اعضای کتابخانه های عمومی این شهرستان در بانه و شهرهای اقماری آرمرده، کانی سور و بویین تا پایان مهر ماه سالجاری هم اشاره ای کرد و گفت:  در حال حاضر1679 نفر اعضای کتابخانه های عمومی بانه هستند که براساس این آمار سرانه عضویت در این شهرستان کمتر از دو درصد کل جمعیت بانه را تشکیل می دهد و این درحالیست که بر اساس تعریفی که برای چشم انداز سال 1404 می بایست به 35 درصد برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گریزی به قانون ششم تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی، هم اشاره کرد و یادآور شد که بر اساس این قانون، شهرداریها موظف هستند ماهانه نیم درصد از درآمد خود را به نهاد کتابخانه های عمومی بپردازند که متاسفانه واریز نیم درصد سهم شهرداری های شهرستان بانه به کتابخانه های عمومی در این شهرستان نیز ضعیف است بطوریکه از ابتدای سالجاری تا امروز، واریز این نیم درصد سهم شهرداری ها به کتابخانه های عمومی بانه از 37 درصد رشد  منفی برخوردار بوده است.
 


 

 



برچسب ها :

انجمن کتابخانه های عمومی بانهسرانه کتاب در بانهبانهسرانه فضای کتابخانهکتاب

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی