چهارشنبه 26 آبان 1395 / 12:02|کد خبر : 2063|گروه : علمي

زنبورداران بانه ای با روش های نوین زنبورداری آشنا شدند

زنبورداران بانه ای با روش های نوین زنبورداری آشنا شدند

زنبوردان بانه ای امروز در یک کارگاه آموزشی با آخرین یافته های علمی در خصوص پرورش زنبور عسل آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، این کارگاه آموزشی صبح امروز با حضور  دو تن از کارشناسان جهاد کشاورزی استان کردستان در محل جهاد کشاورزی این شهرستان برای زنبورداران بانه ای برگزار شد.

مهندس ستار کاکه خانی کارشناس مرکز تحقیقات و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه فصل برداشت عسل از بیشتر کلنی های زنبور عسل در بانه به اتمام رسیده و یا  رو به اتمام است اظهار داشت: زنبورداران می بایست در این فصل از سال به فکر تامین پروتئین کافی و مورد نیاز برای کلنی های خود باشند.

وی با بیان اینکه گرده گلها بهترین منبع انرژی برای زنبورها به شمار می روند افزود: گرده طبیعی گلها شامل فاکتورهای مهمی است که در حفظ سلامت زنبورها بسیار موثر است بطوریکه پروتین و چربی موجود در این گرده ها از جمله این فاکتورها می باشند.

این کارشناس در ادامه سخنان خود ضمن تاکید برای تامین منبع پروتئینی کلنی ها خاطرنشان کرد که این موضوع نقش مهمی در حفظ جمعیت کلنی ها و تامین انرژی مورد نیاز زنبورهای موجود در این کلنی ها  برای سپری کردن زمستان دارد.

کاکه خانی در  بخش دیگری از سخنان خود به نیاز زنبورهای عسل به ویتامینها بویژه ویتامینهای گروه "ب" نیز اشاراتی کرد و گفت: ویتامین های گروه"ب" نقش مهمی در تامین اسید آمینه های ضروری بدن زنبور دارد که بایستی مورد توجه زنبورداران قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در واقع عسل و گرده گل طبیعی می تواند تمام نیازهای ضروری زنبور عسل اعم از ویتامین ها، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها را تامین می کند اما از آنجایی که زنبورداران همه عسل کلنی ها را جمع آوری می کنند بهتر است در کنار شربت شکر و گرده گل برای جبران این نقیصه از مولتی ویتامین های استاندارد هم استفاده کنند.

در ادامه این کارگاه، مهندس بهروز فوادی یکی ازکارشناسان زنبور عسل استان نیز نکاتی را در خصوص زمستان گذرانی زنبورها به زنبورداران یادآور شد.

وی با بیان اینکه بانه جزو مناطق سردسیر می باشد افزود:
سعی شود کندوها در مکانی مستقر گردد که  دارای سرپناه(مثل انبار) باشد و  این مکانی که کلنی ها در آن نگهداری می شوند حتی المقدور دارای سایه نبوده و همچنین در مسیر وزش باد نباشد چرا که ورود رطوبت بیش از اندازه به کلنی چه در تابستان و مخصوصاً در زمستان موجب شیوع انواع بیماری ها می گردد.

این کارشناس تصریح کرد: قرار دادن مقدار بیشتری عسل درون کندو نه تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی نماید بلکه در شروع فعالیت زنبوران عسل در سال آینده به رشد کلنی کمک بسیاری هم می نماید اما بالعکس قرار دادن مقدار کمی عسل درون کندو عراقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
 




 



برچسب ها :

کارگاه آموزشی زنبور عسلبانهجهاد کشاورزیکلنی های زنبور عسل

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی