شنبه 29 آبان 1395 / 16:21|کد خبر : 2074|گروه : اجتماعي

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه خبر داد:

شناسایی 2900 بیمار دیابتی در بانه

شناسایی 2900 بیمار دیابتی در بانه

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه از شناسایی دو هزار و 900 بیمار دیابتی در این شهرستان خبر داد.

دکتر حامد منصوری در گفت و گو با خبرنگار آباباخبر، با اعلام این موضوع اظهار داشت: طبق آمار تا کنون بیش از 2900 بیمار مبتلا به دیابت در شهرستان بانه شناسایی شده است.

 وی از دیابت به عنوان یک بیماری خاموش در جامعه یاد کرد و افزود: دیابت از جمله بیماری هایی است که شاید مدت ها فرد به آن مبتلا بوده  ولی از آن آگاهی نداشته باشد و به همین دلیل است که تعداد مبتلایان به دیابت همواره بیشتراز آمار اعلام شده می باشد.

دکتر منصوری
با بیان اینکه دیابت ها به دو نوع یک و دو تقسیم می شوند تصریح کرد: دیابت نوع یک به علت عوامل ارثی و ژنتیکی در افراد ظاهر می شود و دیابت نوع دو نیز حالتی از بیماری است که در آن بدن انسان هورمون انسولین تولید می کند، اما سلول ها نسبت به آن مقاومت پیدا کرده اند و پانکراس نمی تواند آنقدر انسولین تولید کند که بر این مقاومت غلبه کند.
 
 مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه، تصریح کرد: دیابت بیماری خاموشی است که بر اثر تغییر در الگوی زیستی در جامعه، توسعه شهرنشینی وکم تحرکی افراد به وجود می‌آید که متاسفانه روز به روز به آمار مبتلایان این بیماری نیز  افزوده می‌شود لذا از آنجایی که دیابت یک بیماری قابل پیشگیری  بوده و بیش از 80 درصد مبتلایان به این بیماری نیز از نوع دو می باشند می توان با انجام فعالیت های مرتب بدنی و رعایت الگوی تغذیه ای صحیح از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.


  منصوری،  استعمال دخانیات، مصرف الکل، استفاده از مواد پرکالری مانند غذای‌های فست فود، نوشابه و غذاهای پرچرب را از جمله عوامل انسانی در ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موارد، عوامل بیولوژیکی مانند فشار خون، افزایش قند خون، چربی و چاقی نیز از جمله دلایل موثر در ابتلای افراد به دیابت و بیماری ها خطرناک دیگری همچون انواع سرطان ها ، بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری های مزمن ریوی می باشند که بیش از 76 درصد مرگ و میرهای موجود در کشور هم بر اثر این چهار بیماری می باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه با اشاره به برنامه های طرح تحول نظام سلامت در کنترل و کاهش این بیماری ها یادآور شد، در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان با شعار 25 در 25 سعی دارد که از ابتلای افراد به این 4 بیماری خطرناک کاسته و از طرفی دیگر از مرگ و میر افراد کشور به دلیل ابتلا به این بیماری ها نیز بکاهد به این معنی که با اجرایی کردن تحول نظام سلامت،  سهم وزارت بهداشت در کنترل بیماری ها 25 درصد است که می بایست تا سال 2025 علت مرگ و میرهای ناشی از این بیماری های خطرناک تا  25 درصد کاهش یابد.



 



برچسب ها :

دیابتمدیر شبکه بهداشت و درمان بانهبانهشناسایی 29 هزار دیابتی در بانهطرح تحول نظام سلامتبیماری خاموشبیماری های قلبی عروقیانواع دیابت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی