پنجشنبه 4 آذر 1395 / 11:31|کد خبر : 2092|گروه : علمي

فوق تخصص سرطان شناسی و انکولوژی:

تغییر عادات و رفتارهای غلط زندگی، بهترین راه پیشگیری از سرطان است

تغییر عادات و رفتارهای غلط زندگی، بهترین راه پیشگیری از سرطان است

فوق تخصص سرطان شناسی و انکولوژی گفت: تغییر عادات و رفتارهای غلط در زندگی، بهترین راه پیشگیری و مقابله با سرطان است.

 به گزارش خبرنگار آرباباخبر، همایش شناخت سرطان و راه های پیشگیری از این بیماری صبح امروز با حضور دکتر بایزید قادری فوق تخصص سرطان شناسی و همچنین عضو هیئات علمی دانشگاه کردستان و به همت انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی بانه برگزار شد.

دکتر قادری در حاشیه برگزاری این همایش در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، ضمن اشاره به کلیاتی در خصوص بیماری سرطان گفت: این بیماری در اثر تقابل عوامل محیطی با عوامل ژنتیکی بوجود می آید .

وی افزود: در بیماری سرطان که سلول ها بدن رشد غیرطبیعی کرده و از حد استاندارد خود خارج شده اند به دیگر اندام های بدن حمله می کنند و با آسیب زدن به این اندام ها انواع سرطان ها را در بدن فرد بیمار بوجود می آورند.

دکتر قادری با اشاره به سرطان های رایج در کشور، بویژه استان کردستان خاطرنشان کرد، بر اساس آمار در حال حاضر سرطان معده در آقایان و همچنین سرطان سینه در زنان از جمله شایع ترین سرطان ها در کشور و بویژه استان کردستان است.

این فوق تخصص سرطان شناسی و انکولوژی در خصوص سن ابتلا به سرطان نیز گفت: سرطان معده بیشتر در دهه های ششم و هفتم زندگی و همچنین در ابتلا به سرطان سینه نیز معمولا از دهه چهارم زندگی افراد  اتفاق می افتد که در سرطان های خون نیز از سن 3 تا 9 سالگی در کودکان  می باشد.

عضو هیئات علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: سن ابتلا به انواع سرطان ها در ایران یک دهه کمتر از کشورهای اروپایی است که هنوز علت اصلی این موضوع بدرستی مشخص نشده و برای رسیدن به دلیل قطعی این امر، نیاز به تلاش و تحقیقات بیشتر در این خصوص است.

دکتر بایزید قادری با بیان اینکه سرطان پایان زندگی در بیماران نیست افزود: با تشخیص و درمان به موقع این بیماری می توان امید به زندگی در افراد سرطانی را تا حد زیادی افزایش داد.

وی بهترین راه مقابله  با سرطان را تغییر عادات و رفتارهای نادرست در زندگی روزمره عنوان کرد و گفت: داشتن برنامه ورزشی منظم و مدون، جلوگیری از افزایش وزن، ترک سیگار در افراد سیگاری و یا  کاهش تعداد نخ سیگارها در این افراد می تواند تا حد زیادی از  ابتلا به این بیماری جلوگیری گند.

این متخصص سرطان شناسی، ضمن اشاره به نقش عوامل محیطی در ابتلای افراد به سرطان نیز  یادآور شد،  آلودگی های محیطی و شیمایی، داشتن برخی از عفونت ها ، قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر و همچنین گسترش محصولات غیر ارگانیگ در جامعه از جمله عوامل محیطی موثر در ابتلا به سرطان است که جامعه و مسئولین ذی ربط در کاهش و جلوگیری از گسترش این عوامل نقش وسیعی دارند.

وی با بیان اینکه امروزه استفاده از محصولات غیر ارگانیگ در زندگی تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است خاطرنشان کرد، مسئولان حوزه کشاورزی می بایست در مواقعی که کشاورزان از سم های حشره کش در مزارع و باغات خود استفاده می کنند نظارت بر این امر داشته باشند و حتی الامکان استفاده از این سموم با کنترل کارشناسان کشاورزی صورت گیرد.

 دکتر قادری در پایان به دیگر سرطان های رایج در کشور و استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در ایران بر خلاف سایر کشورهای جهان که سرطان ریه از شیوع بیشتری برخوردار است این نوع از سرطان در کشور ما بعد از سرطان معده و در مرتبه دوم قرار دارد.


 



برچسب ها :

همایش آشنایی با سرطان در بانهسرطانبانهدکتر بایزید قادریپیشگیری از سرطان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی