پنجشنبه 11 آذر 1395 / 14:57|کد خبر : 2117|گروه : اجتماعي

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه خبر داد:

شناسایی 8 نفر مبتلا به ویروس ایدز در بانه

شناسایی 8 نفر مبتلا به ویروس ایدز در بانه

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه از شناسایی 8 نفر مبتلا به ویروس ایدز در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، اواخر قرن بیستم که جامعه پزشکی بدلیل ریشه کن کردن بیماری هایی مانند آبله ، سرخک و همچنین کنترل بیماری های عفونی، سرمست از پیشرفت های متعدد  بود، ناگهان کابوس قرن بیستم" بیماری ایدز" که به بیماری قرن هم معروف است، تمام خوشی های جامعه بزرگ پزشکی را تحت شعاع قرار داد  بطوریکه از سال 1988 به بعد هر ساله یک روز را بعنوان روز جهانی مبارزه با ایدز در تقویم مشخص کرده اند.


  همین موضوع نیز ما را بر آن داشت تا امروز به شبکه بهداشت و درمان بانه رفته و گفت و گویی در مورد این بیماری و وضعیت آن در شهرستان بانه با مدیر شبکه  بهداشت و درمان این شهرستان داشته باشیم.

 دکتر حامد منصوری، مدیر شبکه و بهداشت درمان بانه در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر،
با اشاره به تاریخچه ای در مورد بیماری ایدز در جهان افزود: "ایدز" برای  اولین بار در سال ۱۹۸۱ و در کشور آمریکا مشاهده شد که در بین 5 نفر از معتادان تزریقی و همچنین همجنسگرایان مرد قرار داشت که به دلیل نامعلومی سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف شده بود و از همین رو  نام این بیماری را ویروس نقص ایمنی انسان یا همان " اچ آی وی" نام گذاری کردند.

وی افزود: این بیماری از ابتدای پیدایش تا به امروز جان بیش از 35 میلیون انسان را در سرتاسر دنیا گرفته و هم اکنون نیز بالغ بر 36 میلیون نفر از جمعیت دنیا مبتلا به بیماری ایدز هستند.

 دکتر منصوری با اشاره به وضعیت بیماری ایدز در بانه نیز گفت:
ازابتدای برنامه ایدز (از سال 65 تاکنون) 8 بیمار مبتلا به ویروس ایدز( اچ آی وی) در بانه شناسایی شده اند که دو نفر از این بیماران زن، یک نفر کودک و 5 نفر دیگرهم مرد می باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه، داشتن رابطه های جنسی پر خطر و مشکوک ، استفاده از سرنگ های مشترک در بین معتادان، انتقال از مادر آلوده به کودک و همچنین استفاده از سوزن های طبی غیر استریل را از جمله راه های انتقال ویروس" ایدز" در بین افراد بیمار برشمرد و  خاطرنشان کرد، اگر چه در گذشته بیشترین راه انتقال "ویروس اچ آی وی" از طریق سرنگ های مشترک در بین معتادان بود اما امروزه این روند به سوی رفتارهای جنسی پر خطر تغییر سمت داده بطوریکه می توان گفت، امروزه  داشتن روابط جنسی نا سالم از رایج ترین شیوه های انتقال این بیماری در بین مبتلایان است.


منصوری با بیان اینکه این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد گفت: لذا شاید بهترین راه درمان این بیماری همان بحث پیشگیری باشد که این موضوع با آموزش و افزایش آگاهی سازی در بین اقشار مختلف جامعه موثرترین راه ممکن و درمان این بیماری می باشد.



برچسب ها :

ایدزمدیر شبکه بهداشت و درمان بانهویروس اچ آی ویشناسایی 8 بیمار ایدزی در بانهروابط جنسی پر خطر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی