پنجشنبه 18 آذر 1395 / 13:56|کد خبر : 2141|گروه : اجتماعي

رئیس مرکز بهداشت بانه:

مهمترین تهدید در بیماری ایدز، کمبود آگاهی مردم از این بیماری است

مهمترین تهدید در بیماری ایدز، کمبود آگاهی مردم از این بیماری است

رئیس مرکز بهداشت بانه گفت : مهمترین تهدید ی که در زمینه بیماری ایدز در جامعه وجود دارد، کمبود آگاهی مردم از راه های سرایت و پیشگیری از این بیماری است.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، مهندس علی شالباف در نشست با جمعی از ماموستایان آیینی این شهرستان که به مناسبت هفته پیشگیری و مبارزه با ایدز در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان بانه داشت، ضمن اشاره به تاریخچه پیدایش بیماری ایدز در جهان اظهار داشت: در کشور ما و در گروه سنی 15 تا 45 سال از هر 400 نفر یک نفر آلوده به اچ آی وی مثبت هستند که طبق آخرین آمار در استان کردستان نیز حدود 523 نفر و در شهرستان بانه هم 8 نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه شعار روز جهانی مبارزه با ایدز از سال 2011 تا 2015  در راستای کنترل کامل این بیماری و جلوگیری از آلوده شدن افراد سالم به این بیماری بود افزود: اما متاسفانه می بینیم که نه تنها این بیماری  در این فاصله زمانی کنترل نشد بلکه افزایش هم یافت.

شالباف، عدم آگاهی مردم از  راه های انتقال و شیوه های پیشگیری از بیماری ایدز  را مهمترین عوامل گسترش و شیوع این بیماری در جامعه عنوان کرد و گفت: اگر چه کارهای زیادی در این زمینه شده اما آمار روز افزون افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در جهان حاکی از نیاز به تلاش مضاعف مسئولین و اقشار نخبه جامعه در زمینه آموزش و فرهنگ سازی جمعه در خصوص این بیماری دارد.


 رئیس مرکز بهداشت بانه تصریح کرد: اگر در گذشته عمده ترین دلایل شیوع این بیماری در جامعه از طریق خون و فرآورده های خونی و یا استفاده معتادان از سرنگ های مشترک بود، ولی امروز داشتن روابط ناسالم و پر خطر جنسی از مهمترین دلایل شیوع این بیماری مهلک در بین اقشار جامعه بویزه جوانان و نوجوانان است و این در حالیست که  آموزه های حیات بخش دین اسلام، حدود 14 قرن پیش داشتن هرگونه رابطه جنسی نامشروع و ناسالم را ممنوع اعلام کرده است.

وی پیروی از دستورات دینی در این حوزه و بهره گیری از ظرفیت روحانیان در یادآوری و تاکید بر این آموزه های دینی را عامل موثری در کنترل و پیش گیری از ابتلای افراد جامعه به بیماری ایدز برشمرد و گفت: وزارت بهداشت به تنهايي نمي‌تواند
سلامت جامعه را تامين کند و در اين راه به همکاري همه بخش ها نياز دارد، لذا روحانيون مي‌توانند در کنترل اين بيماري نقش مهمي دا شته باشند.

شالباف با اشاره به دیدگاه جامعه در خصوص بیماران مبتلا به ایدز نیز گفت: از آنجا که ایدز یک بیماری رفتاری و دارای انگ در جامعه است، خیلی از افراد برای انجام تست
اچ آی وی مراجعه نمی کنند و این درحالیست که ممکن است به این بیماری نیز مبتلا باشند.  

شالباف عنوان کرد: بايد شرايطي را ايجاد کنيم تا افراد آلوده و پرخطر با احساس امنيت به مراکز مشاوره بيماري هاي رفتاري مراجعه کنند زیرا در غير اين صورت خطر بزرگي جامعه ما را تهديد مي‌کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نباید به بیماری ایدز با دیدگاه مجرمانه نگاه کرد، گفت:در عوض باید ر اه های پیشگیری وسرایت آنرا یاد بگیریم و بدانیم که چگونه خود را از آلوده شدن آن محافظت کنیم و درصورتی که با افراد آلوده به ویروس ایدز مواجه شدیم، با آنان مانند یک “بیمار” و نه مانند یک “مجرم” رفتار کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد، به اطلاع کلیه مردم شهرستان بانه می رساند که پایگاه  مشاوره بیماریهای عفونی و رفتاری بانه واقع در سه راهی سلیمان بک و در درمانگاه شماره یک  آماده پاسخگویی به سوالات، مشاوره و انجام رایگان آزمایش ایدز می باشد.


 

.



 



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی