چهارشنبه 1 دی 1395 / 16:18|کد خبر : 2179|گروه : اجتماعي

مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بانه:

بیش از 50 درصد جمعیت میانسال و سالمند بانه، در مصرف نمک زیاده روی می کنند

بیش از 50 درصد جمعیت میانسال و سالمند بانه، در مصرف نمک زیاده روی می کنند

مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بانه گفت: زیاده روی در مصرف نمک مشکل بیش از 50 درصد جمعیت میانسال و سالمند بانه را در حوزه تغذیه تشکیل می دهد.

آشتی مروتی امروز در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر،  با اعلام این موضوع اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار بدست آمده از غربالگری تغذیه ای از تمامی گروه های سنی که در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان بانه اعم از شهر و روستا  بعمل آمده نشانگر این مطلب است که میزان مصرف نمک در بیش از 50 درصدجمعیت میانسال و سالمند این شهرستان بالاتر از حد معمول و استاندارد می باشد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد جمعیت کشور را بیماری های غیر واگیر مانند  فشار خون ، قند و  چربی بالا تهدید می کند افزود: همه این بیماری ها رابطه مستقیمی با تغدیه افراد دارد که بیشتر در اثر عادات تغدیه ای ناسالم و گرایش آنها به سمت  غذاهای شور، پر چرب و انواع شیرینی جات مصنوعی پدیدار می شود.

 
مروتی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در جلوگیری از بروز این بیماری ها تصریح کرد: توجه به تغذیه سالم و همچنین مصرف متنوع و متعادل گروه های مختلف غذایی مانند: لبنیات ، میوه جات ، سبزی ها، حبوبات و غلات در طول روز و گنجاندن همه این گروه ها در وعده های غذایی روزانه نقش چشمگیری در جلوگیری و کاهش ابتلای افراد به بیماری های مذکور دارد.

 
مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بانه، همچنین به کاهش مصرف قند در بین اقشار جامعه هم تاکید و گفت: طبق مطالعات علمی انجام شده ، میزان مصرف قند بالا در بین افراد عادی رابطه مستقیمی با ابتلای آنها به سرطان پانکراس دارد و  این مسئاله در مبتلایان به بیماران دیابتی نیز که قند خون آنها به خودی خود بالاست موجب نخریب سلول های لوزالمعده می شود و  پوکی استخوان، فشارخون ، افسردگی و آرتروز از عوارض بعدی مصرف بیش از اندازه قند می باشد.


وی خاطرنشان کرد، برای کاهش مصرف قند بهتر است از کشمش و خرما که شیرینی آنها طبیعی تر می باشد استفاده کرد و همچنین  بجای استفاده از آبمیوه های کارخانه ای فرهنگ نوشیدن  آبمیوه های طبیعی در جامعه نهادینه شود.

مروتی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بانه در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: نقش واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بانه و همچنین واحد تغذیه این نهاد بیشتر در بحث آموزش و فرهنگ سازی است بطوریکه، برگزاری کلاس های آموزشی متعدد، برپایی همایش و انجام غربالگری تغذیه و مشاوره های مربوط به تغذیه در مراکز بهداشتی درمانی از بارزنرین اقدامات شبکه بهداشت و درمان بانه بویژه واحد تغذیه این اداره در زمینه نهادینه کرده فرهنگ تغذیه سالم می باشد.

مدیر واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان بانه  یادآور شد ، افزایش مصرف میوه و سبزیجات در سبد غذایی خانوارها و همچنین حفظ وزن مطلوب از مهمترین عوامل و شاخصه ها در ح سلامت و ندرستی افراد می باشد.


 

 



برچسب ها :

زیاده روی در مصرف نمکبانهغربالگری تغذیهشبکه بهداشت و درمان بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی