پنجشنبه 7 آبان 1394 / 09:59|کد خبر : 219|گروه : اقتصادي

استاندار کردستان:

منطقه آزاد بانه مریوان، منطقه آزاد تجاری و صنعتی خواهد شد

منطقه آزاد بانه مریوان، منطقه آزاد تجاری و صنعتی خواهد شد

استاندار کردستان بعد از تصویب روز دوشنبه لایحه پیشنهادی ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان در شورای عالی مناطق آزاد کشور امروز چهارشنبه کنفرانسی مطبوعاتی تشکیل داد و جزییات و پیامدهای مثبت این مصوبه را از طریق رسانه ها به مردم کردستان اعلام کرد.

به گزارش آرباباخبر ، به نقل از ایرنا عبدالمحمد زاهدی در این کنفرانس خبری که با استقبال خبرنگاران رسانه های استان روبرو شد از تحقق تدریجی وعده های دکتر روحانی به مردم کردستان خبر داد و افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه - مریوان یکی از وعده های دولت در بحث تامین و تقویت زیرساخت های اقتصادی کردستان بود.


او با بیان اینکه دولت نگاه ویژه ای به توسعه کردستان دارد گفت: این لایحه بعد از تصویب در دولت، به مجلس ارسال می شود و مطمئن هستم با توجه به نگاه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه - مریوان در مجلس نیز تصویب خواهد شد.


او با بیان اینکه زمان تصویب این مصوبه در دولت و ارسال آن به مجلس را نمی دانم اظهار امیدواری کرد دولت و مجلس زمان را در نظر بگیرند و در اسرع وقت این لایحه تصویب شود.


استاندار کردستان ایجاد این منطقه را دارای پیامدهای خوبی برای استان و منطقه دانست و گفت: تجربه مناطق مختلف دنیا و کشورمان نشان داده ایجاد مناطق آزاد منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شده است.


زاهدی اعتقاد خود در مورد توسعه کردستان را این گونه بیان کرد که برای ارتقای شاخص های توسعه ای استان شیوه های عادی و سیاست های اقتصادی معمولی، جوابگو نیست بلکه حرکت های جهشی در این منطقه باید اتفاق بیافتد و دولت ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی را یکی از این شیوه های جهشی می داند.


او اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری در کردستان 12سال پیش مطالعه شد اما به دلیل تغییرات مدیریتی هیچ کاری انجام نشد و مسکوت ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید این پروژه دوباره مطرح شد.


وی با اعلام اینکه دو منطقه آزاد تجاری - صنعتی در بانه و مریوان با یک مدیریت واحد شکل می گیرد، مشابه این منطقه را در کشور، منطقه آزاد تجاری ارس دانست و گفت: نقطه قوت ما استفاده از تجارب منطقه آزاد ارس است.


استاندار کردستان تصویب این منطقه را تازه آغاز کار برای فعالیت در استان دانست و تاکید کرد ایجاد منطقه آزاد نیاز به همکاری و همراهی مردم و مدیران دارد.


زاهدی در ادامه با بیان اینکه مخاطرات زیست محیطی در تعیین محدوده این منطقه به صورت جدی لحاظ خواهد شد گفت: دریاچه زریوار، پوشش جنگلی و مرتعی منطقه و همچنین منطقه حفاظت شده حیات وحش در داخل منطقه ازاد قرار نمی گیرد.


او تاکید کرد در استان منتظر تصویب مصوبه نمی مانیم چرا که معتقدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قطعا آن را تصویب می کنند چون دلیلی برای رد آن وجود ندارد و از این رو جلسات خود را برای آغاز اجرایی کردن این مصوبه شروع کرده ایم.


او گفت: با توجه به جاذبه های طبیعی و پوشش جنگلی و مرتعی مریوان و بانه، منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان بسیار زیبا خواهد بود.


استاندار کردستان در ادامه تشریح جزییات ایجاد منطقه آزاد تجاری اظهار کرد: این منطقه تنها صرف تجاری نیست بلکه صنعتی تجاری است و تاکید بر تولید و صادرات کالا دارد و تنها کار وارداتی در آن انجام نمی شود.


او با بیان اینکه مدیریت منطقه آزاد تجاری کردستان کاملا مستقل و از میان مدیران استان تنها استاندار در حوزه مدیریتی آن حضور دارد گفت: تشکیلات منطقه آزاد مانند یک سازمان به صورت مستقل اداره می شود و مدیرعامل آن را نیز دکتر ترکان منصوب می کند.


زاهدی افزود: کاری که ما دنبال می کنیم رایزنی با کشورهای تولید کننده است تا مونتاژ کالاهای خود را در منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان انجام دهند و بخشی از این کالاها را در داخل مصرف کنیم و بخشی را نیز صادر نماییم.


او از سرمایه گذاران کُرد خواست سرمایه های خود را در این منطقه سرمایه گذاری کنند و تاکید کرد دولت صادقانه تلاش کرده زمینه ای را برای تسهیل در امر سرمایه گذاری در کردستان ایجاد کند و منطقه آزاد تجاری یکی از این اقدامات است.


او همچنین به تلاش دولت برای تقویت و توسعه راه های کردستان نیز اشاره کرد و این حوزه را یکی از مهمترین موانع کردستان دانست و گفت: جاده سنندج - مریوان اکنون در دست احداث است و تا پایان سال مالی 95 به بهره برداری می رسد.


به گفته استاندار کردستان راه سنندج تا سقز نیز از محل پروژه کرمانشاه - میاندوآب در حال احداث است و این پروژه نیز تا پایان سال مالی 95به بهره برداری می رسد و مسیر سقز- بانه را نیز از محل اعتبارات ماده 180 توسعه می دهیم.


او گفت: همزمان با شکل گیری منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان ، جاده های منتهی به این منطقه نیز توسعه می یابد.


زاهدی ساماندهی مبادلات مرزی و قانونی کردن آن را از دیگر پیامدهای مثبت ایجاد منطقه آزاد تجاری در کردستان دانست و گفت: با ایجاد این منطقه، قاچاق از بین می رود و افرادی که به صورت غیر رسمی کار تجارت می کنند دیگر خود را برای تامین معیشت به زحمت نمی اندازند و فعالیت های خود را در منطقه آزاد به شکل قانونی ادامه می دهند.


استاندار کردستان در بخش پایانی سخنانش، هدف خود و تیم مدیریتی استان را حذف نگاه امنیتی به کردستان در خارج از استان دانست و گفت: برای حذف این نگاه از طریق رسانه ها تلاش می کنم و معتقدم این نگاه امروز به نسبت گذشته بسیار تغییر کرده و مردم سایر نقاط کشور کردستان را به عنوان استانی فرهنگی می شناسند.


پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه ـ مریوان عصر دوشنبه چهارم آبان با دفاع و تلاش عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، در نشست شورای عالی مناطق آزاد که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، به تصویب رسید.

انتهای پیام/ر.ع



برچسب ها :

منطقه آزاذد تجاری بانه مریواناستاندار کردستانخبرنگاران

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی