چهارشنبه 15 دی 1395 / 15:11|کد خبر : 2221|گروه : اجتماعي

رئیس مرکز بهداشت بانه:

ذائقه کودکان در حال تغییر به سمت غذاهای ناسالم است/ والدین نقش مهمی در عادت های غذایی کودکان دارند

ذائقه کودکان در حال تغییر به سمت غذاهای ناسالم است/ والدین نقش مهمی در عادت های غذایی کودکان دارند

رئیس مرکز بهداشت بانه با بیان اینکه ذائقه کودکان در حال تغییر به سمت غذاهای ناسالم است گفت: والدین نقش مهمی در عادت های غذایی کودکان دارند.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر،مهندس علی شالباف امروز در جلسه آموزش غذای سالم  که به مناسبت هفته تغذیه و با حضور جمعی از  والدین دانش آموزان  مدرسه شهید ظاهر بهاری بانه برگزار شد، ضمن اشاره به تغییر ذائقه مردم بویژه کودکان به سمت غذاهای ناسالم اظهار داشت: والدین نقش مهمی در عادت های غذایی کودکان دارند.
 

وی به اهمیت نقش تغذیه در سلامت افراد هم اشاره کرد و گفت: تغذیه رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد بطوریکه در حال حاضر بیش از 76 درصد بیماری های مردم دنیا که به بیماری های غیر واگیر معروف است ناشی از تغذیه ناسالم و مصرف بیش از اندازه نمک، قند و چربی در بیماران می باشد.

شالباف به اهمیت فرهنگ سازی و آموزش در راستای نهادینه کردن اصلاح الگوی تغذیه در بین اقشار جامعه نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز ذائقه کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت فست فودها و غذاهای ناسالم در حال تغییر می باشد که بایستی با استفاده از  آموزش و فرهنگ سازی با این تهدید مقابله کرد.

 وی تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان بانه امروز با تاکید بر موضوع آموزش سعی بر آن دارد که با افزایش آگاهی بخشی به عموم آحاد جامعه در حوزه تغذیه و اطلاع رسانی در این زمینه  آنها را با خطرات و عواقب استفاده بیش از حد نمک، قند و چربی آشنا کند.

شالباف تصریح کرد، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون ، اضافه وزن و مبتلا شدن به انواع سرطان ها ناشی از مصرف بیش از اندازه نمک،قند، و چربی می باشد که برای پیشگیری و مقابله با این بیماری ها  می بایست استفاده از  مواد مذکور را به حداقل رساند و همچنین استفاده از میوه، سبزیجات و افزایش فعالیت های بدنی را بصورت یک برنامه منظم در دستور کار خود قرار داد.


وی همچنین به نقش نانوایان در سلامت آحاد جامعه هم اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه همواره  کم و کیف کار این صنف مورد توجه شبکه بهداشت می باشد لذا در طول این هفته نیز که با عنوان هفته تغذیه نامگذاری شده  به صورت ویژه یک دوره کلاس آموزشی برای نانوایان در محل شبکه بهداشت بانه برگزار شد که در این جلسه  به ضرورت رعایت نکات بهداشتی و همچنین میران نمک مورده استفاده که بایستی از یک گرم بیشتر نباشد تاکید شد.

رئیس مرکز بهداشت بانه با بیان اینکه استفاده از جوش شیرین و نمک بیش از حد استاندارد توسط نانوایی ها نقش به سزایی در ابتلای افراد به انواع بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و پوکی استخوان دارد افزود: خوشبختانه امروز به جرات می توان گفت که هیچ کدام از نانوانی های سطح شهرستان بانه از جوش شیرین در پخت نان خبازی های خود استفاده نمی کنند و جوش شیرن از نان بانه به طور کلی حذف شده است.

شالباف به مضرات استفاده از نمک در نانوایی ها نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: بر اساس آخرین مصوبه کار گروه شورای سلامت کشور و اعلام سازمان ملی استاندارد در میزان نمک مصرفی انواع نان بازنگری شده و میزان استاندارد آن از یک و هشت دهم درصد به یک درصد کاهش یافته است.

 

وی در ادامه باز هم با تاکید بر اینکه علت  بسیاری از بیماری های غیر واگیر در عصر حاضر که گریبان گیر بسیاری از مردم نیز شده  در  تغذیه ناسالم و داشتن عادت های غذایی غیر اصولی می باشد  افزود: خوشبختانه شهرستان بانه نسبت به سایر شهرهای استان کردستان از نظر تنوع غذایی و چاشنی‌های محلی دارای جایگاه خوبی است که باید از این ظرفیت استفاده کرد و با اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی دوباره مردم را به استفاده از این غذاها ترغیب کرد.

رئیس مرکز بهداشت بانه همچنین نسبت به مصرف نمک، قند و چربی در بین آحاد جامعه هشدار داد و گفت: بیشتر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان ها به علت مصرف بیش از اندازه این سه مواد غذایی در افراد ظاهر می شود که ضرورت دارد مردم در مصرف این مواد در رژیم غذایی روزانه خود دقت بیشتری داشته باشند.

 



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی