سه شنبه 28 دی 1395 / 08:06|کد خبر : 2256|گروه : سياسي

28 دی ماه یادآور هجوم هواپیماهای بمب‌افکن به سنندج و روز مقاومت مردم این شهر

28 دی ماه یادآور هجوم هواپیماهای بمب‌افکن به سنندج و روز مقاومت مردم این شهر

28 دی ماه یادآور روزی است که سکوت شهر سنندج با بمباران هواپیماهای رژیم بعث عراق در سال 65 شکسته شد و 220 نفر در این روز و در عرض چند دقیقه به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر،  28 دیماه سال 65 روزی که آسمان شهر سنندج با درخشش آفتاب بر دانه‌های بلورین برف خودنمایی می‌کرد و بازاریان مثل همیشه به دنبال کسب و کار خود بودند، دانش‌آموزان مشغول تحصیل، دانشگاهیان به دنبال کسب علم و دانش و کودکان در کوچه‌ها مشغول بازی‌های کودکانه و هر کسی به کاری و به جایی سرگرم بود.

عقربه‌های ساعت سه و پنجاه دقیقه بعدازظهر را نشان می‌داد هواپیماهای بمب افکن رژیم بعث عراق در آسمان سنندج پدیدار شدند و سکوت شهر را در هم شکستند.

کسی نمی‌دانست که این هواپیماها در آن لحظه چه هدفی دارند، اما به ناگاه خانه‌های بسیاری از مناطق شهر سنندج به خود لرزید و در کمتر از 15 دقیقه 18 نقطه شهر سنندج مورد هدف بمب‌های هواپیماهای عراقی قرار گرفتند.

خیابان انقلاب، محله پیرمحمد، چهارباغ، آپارتمان‌های ادب، تک واحدی‌های بنیاد مسکن، نقاط بلوار جانبازان و خیابان فلسطین، میدان نبوت، خیابان نمکی، خیابان اکباتان، منازل مسکونی جنب پادگان و محله تقتقان سنندج در عرض چند دقیقه زیر بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفت و مردم بی‌گناه شهر را به خاک و خون کشاند.

عده‌ای شهید شدند و عده‌ای جانباز، عده‌ای بی‌پدر و عده‌ای بی‌مادر، عده‌ای داغ فرزند دیدند و عده‌ای به سوگ اطرافیان نشستند، تنها در چند دقیقه در شهر قیامتی شد که در آن لحظه کسی تصورش را نداشت.

خبرگزاری فارس به سراغ لیلا آژیر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان بعنوان یکی از شاهدان عینی حادثه 28 دیماه سال 65 رفت کسی که مادر و زن عمویش را در آن روز زمستانی از دست داد و هنوز هم دیماه هر سال برایش یادآور خاطره‌های غمگین و ناراحت‌کننده است.

از روزهای نوجوانیش می‌گوید، از آن روزهایی که در مدرسه به او و همسن و سالانش از جنگ گفته بودند و از ایثار رزمندگانی که پشت جبهه‌های نبرد در برابر دشمن ایستاده‌اند و از کمک‌هایی که با هر وسیله چه بافت لباس برای رزمندگان و هرآنچه که نیاز بود، برای آنها تهیه می‌کردند و در دنیای دانش‌آموزی رقابتی برایشان ایجاد شده بود تا سریعتر لباس رزمندگان را ببافند و به دست آنها برسانند.

از آموزش‌هایی که در مدارس به دانش‌آموزان داده می‌شد تا در مواقع لازم و هنگام به صدا در آمدن آژیر خطر به پناهگاهها بروند، می‌گوید و بیان می‌کند: در آن زمان جنگ را از خود دور می‌دیدم و انتظار نداشتم که روزی شهر و محل زندگیم به خاک و خون کشیده شود.

28 دی ماه 65 را بازگو می‌کند؛ درست لحظه‌ای که مادر و زن عمویش عازم مراسم گرامیداشت یاد و نام رسول خدا شدند و او نیز به خواب فرو رفته بود، اما وقتی بیدار شد احساس کرد قیامت به پا شده است، چرا که خانه می‌لرزید و شیشه‌ها شکسته شد و با وحشت و ترس خود را به خیابان رساند و همه را در حال دویدن و گریه و زاری و داد زدن می‌دید.

می‌گوید: سایر اعضای خانواده‌ام که بیرون منزل بودند خود را به من رساندند به دنبال مادرم رفتیم، اما همه زخمی‌ها و شهدا را به بیمارستان توحید رسانده بودند به آنجا رفتیم ولی مادرم را پیدا نکردم خبر دادند که عده‌ای از کشته شدگان را به مسجد محل برده‌اند به آنجا رفتیم و پیکر بی‌جان مادرم را یافتیم که هنوز هم یادآوری آن روز برایم سخت و ناراحت‌کننده است.

از انتظاراتش می‌گوید و می‌افزاید: انتظار می‌رود که تمام مردم ایران و تمام مردم جهان بدانند که چه اتفاقی در 28 دی ماه سنندج افتاد، چرا که یک حادثه ساده نبود که به سادگی از کنار آن عبور شود. بلکه سرنوشت‌ها را تغییر داد چرا که مادر من در حالیکه سرپرست خانوار بود و خانواده‌هایی که چندین نفر از اعضای خود را از دست دادند سختی بسیار کشیدند و باید همانطور که همه مردم از بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی باخبرند از حادثه 28 دیماه 65 نیز خبردار شوند و بدانند چه اتفاقی در آن روزها افتاده است.

وی با گله‌مندی از اینکه هیچ المان و یا خیابان و کوچه‌ای به نام شهیده‌های 28 دیماه 65 در سنندج ثبت نشده است، افزود: این اقدام باعث ماندگاری نام شهیدان و شهیده‌های آن روز خواهد بود و باید تمام مردم از طریق رسانه ملی ایستادگی و مقاومت مردم شهر سنندج آگاهی یابند و مطلع شوند.

وی با بیان اینکه خانواده شهدا را باید با کمبودهای عاطفی، خلاء‌ها و کمبودهایشان و رنج‌هایی که کشیده‌اند شناخت، اعلام می‌کند: امروز باید تمام مردم از هر طریق ممکن به ویژه توسط رسانه ملی ایستادگی و مقاومت مردم شهر سنندج را بشناسند و باید دید نسل جدید و نسل‌های بعدی تا چه حد از جریانات جنگ اطلاع دارند و بگونه‌ای برایشان مطرح شود که جنگ را داستان و افسانه تصور نکنند چرا که در آن زمان حتی نوجوان کلاس پنجم ابتدایی با از دست دادن والدینش مجبور به سرپرستی خواهر و برادرش شد.

* 220 شهید در کمتر از 15 دقیقه نتیجه بمباران هوایی 28 دی ماه 65 در سنندج

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: در بمباران 28 دی ماه سال 65 محلات پرجمعیت شهر سنندج به خاک و خون کشیده شد و 220 نفر از مردم بی‌گناه و شریف سنندج که بیشتر آنان کودکان و زنان سنندجی بودند شهید شدند.

محمد سلیمانی با اشاره به اینکه شدت حادثه به حدی بود که پیکر برخی شهدا به سختی شناسایی می‌شدند، افزود: حتی برخی از شهدا تکه تکه شده بودند و به صورت گور دسته جمعی برخی از پیکر این شهیدان در آن روز دفن شدند.

وی بیان کرد: در آن حادثه دردناک 120 نفر هم به مقام جانبازی نائل آمدند و بی‌گمان دشمن زبون در آن سال‌ها که توان رزم با رزمندگان سپاه اسلام را نداشت ددمنشانه مردم بی‌دفاع را مورد حمله قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه در سال 1365 بعد از عملیات ظفرمند رزمندگان اسلام در عملیات کربلای 5 دشمن به شهر سنندج حمله کرد در بهمن ماه همان سال نیز شهرستان قروه را سه بار مورد حمله هوایی قرار داد و 30 شهید مظلوم نیز در این شهر برجای گذاشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران از 28 دی ماه به عنوان روز مقاومت مردم سنندج نام برد و گفت: باید این روز در تقویم ملی کشورمان به ثبت برسد تا روزی به یادماندنی در خاطر همه مردم کشور باشد و همه بدانند که مردم شریف سنندج در برابر هجوم رژیم بعثی چه صبورانه ایستادند و چه بی‌گناهانه شهید شدند.

سلیمانی یادآور شد: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در راستای ماندگاری این روز اقدام به فعالیت‌هایی با مشارکت و همکاری سایر مسوولان استان کرده است که از جمله این اقدامات دیدار با خانواده شهدای 28 دی، ساماندهی مزار شهدا، نامگذاری کوچه و خیابان‌های سنندج به نام این شهیدان، نامگذاری مدرسه شهید سودابه احدی به نام یکی از شهیده‌های 28 دی ماه 65 بوده است.

رونمایی از کتاب دی ماه خونین

وی نامگذاری باغ شهدای 28 دی و بلواری به همین نام برای یادآوری حماسه تاریخی مردم شهر سنندج در آن روز را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و گفت: کتابی نیز با عنوان دی ماه خونین روز 28 دیماه امسال با حضور مسوولان، مردم و خانواده شهدای سنندج رونمایی خواند که با تیراژ یک هزار نسخه در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: کردستان یکی از پنج استان مرزی کشور است که این افتخار را دارد در کنار 18 شهید انصار بیش از 5 هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کند و استانی است که بارها مورد بمباران هوایی قرار گرفته و بیش از یک هزار نفر از مردم این استان براثر بمباران و توپ باران رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند که علاوه بر بمباران 28 دی ماه سنندج و بهمن ماه قروه در سال 65، می‌توان به بمباران 15 خرداد سال 63 در بانه و 19 اسفند همان سال در مریوان اشاره کرد.

چه بی‌گناه و مظلومانه در خاک و خون غلطیدند آنانکه جان دادند تا سرزمینمان پایدار بماند، ایستادند که انقلاب بایستد و چه بزرگمردانه و شیرزنانه و شجاعانه در نبرد با دشمن از جان و مال گذشتند و با خدای خود به معامله نشستند شهیدانی که در پشت جبهه‌های نبرد در برابر توپ و تانک دشمن قد علم کردند تا سرزمینمان همچنان پایدار و پرافتخار بماند.
و چه زیبا صبورانه ایستادند مردمانی که در شهر آوار و بمباران را به جان خریدند ولی شهر و دیار را ترک نکردند تا رزمندگان جبهه‌ها را دلگرم کنند به مقابله با دشمن برای دفاع از سرزمینمان.

گرچه تلاش دشمن با توپ و تانک و بمباران‌های هوایی نتوانست عزم و اراده مردم این سرزمین را نسبت به مقابله در برابر دشمنان کم کند اما هنوز هم در خاطر خانواده شهدای این سرزمین زخم‌هایی وجود دارد که یاد از دست دادن عزیزانشان هنوز هم اشک برچشمانشان جاری می‌سازد و جای خالی شهیدشان هنوز هم در کنار آنها احساس می‌شود.



برچسب ها :

سنندج28 دیحمله هواپیما به سنندجرژیم بعث

نظرات کاربران :

مرتضی [سه شنبه 28 دی 1395 | 12:55] پاسخ

یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی می داریم

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی