سه شنبه 28 دی 1395 / 08:45|کد خبر : 2257|گروه : اجتماعي

اوضاع نگران کننده بیمه کارگری و بیمه بیکاری در کردستان

اوضاع نگران کننده بیمه کارگری و بیمه بیکاری در کردستان

این روزها بحث بیمه کارگری و بیمه بیکاری در کردستان به یک موضوع مهم در تریبون‌های مسؤولان و نمایندگان صنف کارگری و تأمین اجتماعی استان تبدیل شده است.

به گزارش آرباباخبر، در سال‌های اخیر باتوجه به روند افزایشی تعطیلی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی در کردستان و بیکار‌شدن کارگران این واحدها، درخواست برای استفاده از مستمری بیمه بیکاری روندی افزایشی به خود گرفته تا جایی که این مسئله موجب نگرانی مسؤولان امر شده است.

 

از طرف دیگر هم برخی انجمن‌های کارگری در کردستان نسبت به بیمه نبودن کارگران گلایه‌مند هستند و عدم ‌بهره‌مندی کارگران از بیمه را نوعی بی‌عدالتی در حق این قشر ضعیف جامعه می‌دانند و در این رابطه بی‌بهره بودن کارگران ساختمانی در استان کردستان از پوشش بیمه‌ای بیشتر جلب توجه می‌کند.

 

کارگر ساختمانی

 

کارگران ساختمانی کردستان از سهمیه بیمه بی‌بهره‌ هستند

 

میکائیل صدیقی نائب رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی استان کردستان می‌گوید: مطابق وعده‌های وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی سال ۹۵ باید ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه می‌شدند اما مطابق آمار انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی امسال حتی یک کارگر ساخمانی نیز بیمه نشده است.

 

وی در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه سال ۹۵ باید ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در این استان بیمه می‌شدند، تصریح کرد: زمان اندکی تا پایان سال ۹۵ باقی مانده و سازمان تامین اجتماعی باید تکلیف کارگران ساختمانی بیمه نشده کردستان را مشخص کند.

 

نائب رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی استان کردستان با بیان اینکه تقریباً ۶۰ درصد از از کارگران ساختمانی استان کردستان از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی بی‌بهره‌اند، تصریح کرد: تنها پشتوانه کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان بیمه تامین اجتماعی است از این رو سازمان تامین اجتماعی نمی‌بایست این ابتدایی‌ترین حق را از آن‌ها دریغ کند.

 

بیمه بیکاری

 

درخواست برای دریافت مقرری بیمه بیکاری در کردستان نگران کننده است

 

سید صلاح قریشی مدیرکل تامین اجتماعی کردستان نیز می‌گوید: بخاطر یکسری مشکلات ناشی از وضعیت اقتصادی در سالهای اخیر، شاهد افزایش متقاضیان بیمه بیکاری در استان بوده ایم و این در حالی است که از لحاظ منابع بیمه بیکاری به شدت دچار مشکل هستیم.

 

وی با ارائه آماری از شعب مختلف ادارات بیمه تامین اجتماعی در مرکز استان و شهرستانهای تابعه می‌گوید: بجز در دو شهرستان قروه و دیواندره در همه شهرستانهای دیگر استان شاهد افزایش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در 9 ماهه سالجاری بوده ایم و این زنگ خطری است که نیاز به تحلیل و حل موضوع دارد.

 

مدیرکل تامین اجتماعی کردستان همچنین با انتقاد از این دیدگاه که برخی از مردم دریافت مقرری بیمه بیکاری را به عنوان یک شغل نگاه می کنند بر این باور است: این وضعیت اگر چه دلیلی بر وضعیت نامناسب اقتصادی اینگونه خانواده هاست اما کارشناسان ادارات تامین اجتماعی و کار بایستی با دقت نظر در فرایند احراز شرایط متقاضیان واقعی دریافت بیمه بیکاری، از هدر رفت منابع در این حوزه جلوگیری نمایند.

 

قریشی اختلاف نظرهای احتمالی کارشناسی بین کارکنان ادارات کار و تامین اجتماعی در جریان برخی از بازرسی ها را طبیعی و لازمه پویای در سیستم خدمت رسانی به مردم توصیف کرد و اعلام می‌کند: خوشبختانه این اختلاف نظرها همواره سازنده و در راستای رسیدن به توافق و تفاهم دو طرفه بوده است.

 

بیکاری

 

نباید اجازه داد افراد غیر واجد شرایط از منابع بیمه بیکاری بهره‌مند شوند

 

عربیان معاون بیمه ای تامین اجتماعی کردستان نیز بر این باور است که نباید اجازه داد افراد غیر واجد شرایط از منابع بیمه بیکاری که متعلق به آسیب دیدگان واقعی ناشی از دست رفتن شغل و کسب و کار است بهره‌مند گردند.

 

وی دقت نظر و حساسیت خاص در بازرسی از کارگاههای خانوادگی را یادآور شد و می‌گوید: بایستی در این راستنا بازرسی های تحقیقی بصورت منظم و دوره ای برگزار گردد.

 

بیکاری کارگران در استان کردستان به طبع تعطیلی واحدهای تولیدی و کارگاه‌ها در این استان زنگ خطری برای مسؤولان است که باید اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنند و با ارائه راهکارهایی اساسی مانع از تبدیل این وضعیت به یک بحران شوند.

 

باید گفت بیکاری در یک جامعه موجب بروز آسیب‌های اجتماعی مختلفی می‌شود و ممکن است سلامت اجتماعی کل یک جامعه تحت تأثیر اثرات مخرب آن قرار گیرد و کسی هم نمی‌تواند آن انکار کند.

 

در برهه کنونی کردستان بیشتر از هر جای دیگری نیاز به توجه دارد چراکه این استان از درصد بالایی از آمار بیکاری بخصوص در قشر برخوردار است و این موضوع می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد که باید بیش از پیش دغدغه مسؤولان دولتی و نمایندگان مردم کردستان در مجل شورای اسلامی واقع شود.

منبع: کردتودی

 



برچسب ها :

بیمه کارگریکردستانبیمه بیکاری

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی