پنجشنبه 2 فروردین 1397 / 01:19|کد خبر : 2409|گروه : اجتماعي

چشمه نچیران( کانی نه چیران)از جاذبه های گردشگری بخش ننور در بانه + عکس

چشمه نچیران( کانی نه چیران)از جاذبه های گردشگری بخش ننور در بانه + عکس

چشمه هميشه جوشان نچیران در شهر بويين، از توابع بخش ننور يكي از جاذبه هاي طبيعي اين بخش است كه همواره در حال خروش است.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر،  شهر بوئین با هزار و 485 نفر جمعیت در پنج کیلومتری شهر بانه و 10 کیلومتری مرز سیرانبند واقع شده كه یکی از مناطق گردشگری با طبیعتی بکر و زیبا است.

این شهر دارای منابع آبی فراوان و چشمه های معروفي است كه چشمه نچیران از جمله معروفترين اين چشمه ها مي باشد كه بيشترين مصرف آن براي مصارف كشاورزي مي باشد.

نچیران در زبان كردي به معني شكار است و شايد وجه تسميه اين چشمه به اين نام نيز برگرفته از اين معني باشد چرا كه اطراف اين چشمه را كوه هاي بلندي احاطه كرده اند كه به گفته اهالي بومي اين منطقه، در زمان هاي گذشته شكارگاه صيادان بوده كه اين شكارچيان براي استراحت و رفع خستگي به كنار اين چشمه مي آمدند.


و نقل قول ديگري كه اهالي بومي اين منطقه براي نامگذاري اين چشمه به نچیران ذكر مي كنند برگرفته از همين موضوع مي باشد به اين شكل كه هالي بومي بخش ننور بر اين باورند كه شيرين و فرهاد براي شكار به اين منطقه آمده و براي رفع خستگي و نوشيدن آب در سر اين چشمه اتراق كرده اند.


محمد صالح معروفي يكي از قدیمی ترین اهالي شهر بويين است كه پيشينه تاريخي چشمه نچیران را متعلق به صدها سال پيش از اين مي داند و در اين رابطه به خبرنگار آرباباخبر مي گويد: پدرم كه بالغ بر 110 سال عمر دارد از پدرش شنيده كه مي گفته از وقتي كه به ياد دارند اين چشمه بوده است.

وي در ادامه مي افزايد: نچیران در گذشته ظاهراً منسوب به دو برادر بوده است كه براي آبياري زمين هاي زراعي خود از آن استفاده مي كرده اند و بعدها به دليل نيت پاك دو برادر در استفاده عادلانه از اين چشمه خداوند به آن بركت داده است.

محمد رحيمي بخشدار بخش ننور بانه نيز در خصوص چشمه نچیران گفت: اين چشمه در سال 1372 با نظارت جهاد سازندگي و اهالي روستاي بويين حصار كشي شده و هم اکنون 98 بالغ بر 100 هكتار از اراضي باغي و زراعي منطقه را تحت پوشش خود دارد.

بخشدار ننور در ادامه افزود: از اهالي بويين شنيده است كه در زمان هاي قديم كه برف زياد مي باريد آب چشمه سرريز كرده و وبه وسط جاده مي آمد تا بدان جايي كه تا سبر ماشين هايي كه از اين محل عبور مي كردند نيز مي رسيده است.

عثمان رشيدي يكي از بهورزان خانه بهداشت بويين نيز در مورد آب چشمه نيچران به خبرنگار آرباباخبر گفت: برخي از اهالي منطقه بر اين باورند كه آب چشمه نيچران قابل شرب نيست و همين امر موجب شد تا ما نمونه هاي متعددي از آب چشمه را براي آزمايش به مركز بهداشت شهرستان براي آزمايشات بيولوزيكي بفرستيم كه نتيجه آزمايشات خلاف ادعاي اهالي بومي منطقه را ثابت مي كرد و آب اين چشمه هيچ گونه مواد خطرناك براي مصرف انسان ندارد ولي با توجه به اينكه از قديم الايام بيشتر از آب اين چشمه براي زراعت استفاده مي كردند اكنون نيز همين رويه را ادامه مي دهند و با اندكي كلر مي توان براي مصارف نوشيدن نيز از آن استفاده كرد




برچسب ها :

چشمه نچیرانبانهگردشگریبخش ننورجاذبه های طبیعی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی