یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 / 14:55|کد خبر : 2522|گروه : اجتماعي

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری

عدم اجازه ساخت خانه و استفاده از زمین برای کشاورزی دغدغه مردم بوالحسن بانه است

عدم اجازه ساخت خانه و استفاده از زمین برای کشاورزی دغدغه مردم بوالحسن بانه است

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: دغدغه مردم بوالحسن در بانه عدم اجازه محیط زیست برای استفاده از اراضی، برای کشاورزی و ساخت خانه است.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، در دیدار ریاست سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست در آیات و روایات، اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست در اسلام اهمیت ویژه ای دارد روایات فراوانی با موضوع اهمیت به کشاورزی و درختکاری در سیره و فرهنگ پیامبر(ص) و زندگانی ائمه وجود دارد.

 

وی گفت: مسئله محیط زیست به همه انسان ها مربوط می شود و یک مسئله ملی است زیرا زندگی همه حیوانات و موجودات زنده به یکدیگر پیوند خورده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: طبیعت و محیط زیست موهبتی خداوندی است که بر ادامه حیات جانداران تاثیر مستقیم می گذارد.

 

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم زمانیکه می خواهد از انسان تکریم کند به او بهشتی که درختانی پاک و طبیعتی زیبا دارد، وعده می دهد.

 

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی افزود: آلودگی و تخریب محیط زیست موضوع مهمی است که باید با صرف وقت و برنامه ریزی سروسامان داده شود.

 

وی به موضوع ریزگردها و خطرات ناشی از آن اشاره کرد و یادآور شد: ریزگردها که برخی از آنها منشاء داخلی یا خارجی دارند باید حل شود و راهکارهای حل بحران دریاچه ارومیه که در حال تبدیل شدن به یک موضوع خطرناک است، بررسی شود.

 

نایب رییس دوم کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان با اشاره به اینکه طرح ها و روش های مختلف برای حل مسئله ریزگردها بررسی شود، گفت: از ذهن های خلاق جوانان در حوزه حفاظت از محیط زیست استفاده شود.

 

وی استان کردستان را دارای ظرفیت و پتانسیل های ویژه ای در بحث گردشگری دانست و افزود: دریاچه زریوار در استان کردستان یک منطقه طبیعی که مستعد جذب گردشگران زیادی است اما مشکلات ناشی از فاضلاب و پسماندهای آن باید حل شود.

 

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سفر هفته گذشته خود به منطقه اورمان و بانه، گفت: روستای بوالحسن در بانه یکی از مناطق بکر طبیعی در کشور است که دغدغه مردم آن منطقه عدم اجازه محیط زیست برای استفاده از اراضی، برای کشاورزی بود.

 

وی ادامه داد: مردم روستای بوالحسن گله مند بودند و می گفتند شما از ما میخواهید در روستاها بمانیم اما اجازه ساخت خانه و استفاده از زمین برای کشاورزی را نمی دهید و ما با این وضعیت مجبور می شویم به شهر مهاجرت کنیم و به حاشیه نشینی روی بیاوریم.

 

آیت الله حسینی شاهرودی با اشاره به اقلیم و طبیعت زیبای استان کردستان، گفت: مناطق بکر و زیبای طبیعی در استان کردستان مانند روستای بوالحسن بانه و اورامانات در استان کردستان کم نیست و باید برای توسعه گردشگری و معرفی بیشتر آنها در سطح کشور برنامه ریزی شود.

 

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ در حفاظت از محیط زیست، گفت: نقش فرهنگ در حفاظت از منابع طبیعی بسیار اهمیت دارد و حفاظت از منابع طبیعی باید نهادینه شود و به همین منظور پیشنهاد می گردد در سازمان محیط زیست یک معاونت به عنوان معاونت فرهنگی تشکیل شود.

 

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی گفت: استفاده از درختکاری و احیاء منابع طبیعی از راهکارهای حفاظت از مراتع و محیط زیست است که نباید محدود به روز درختکاری شود.

 

وی با اشاره به اینکه از درختان زودبازده و مثمرثمردر درختکاری مراتع طبیعی استفاده شود، گفت: حجم جنگل ها را با کاشت درختان مثمر ثمر افزایش دهیم تا هم از طبیعت حفاظت شود و مردم بتوانند از محصولات درختان استفاده کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه بازیافت زباله از مریوان به تازگی آغاز شده است، تصریح کرد: برای پسماندها و مشکلات ناشی از آن باید بصورت جدی برنامه ریزی شود و بازیافت آنها سریعتر انجام گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد که تبدیل اراضی به مراتع حفاظت شده باعث ناراحتی و خشم مردم شود، تصریح کرد: یکی از مسائل اساسی در مناطق کوهستانی این است که برای حفاظت از منابع طبیعی مشارکت مردم را در نظر بگیریم.

 

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی است، گفت: اورامان یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که برای استفاده از این ظرفیت ارزشمند با هدف جذب توریست داخلی و خارجی برنامه ریزی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه و زنده کردن محیط زیست نقش فرهنگ و آموزش را مد نظر قرار دهیم و با اصلاح فرهنگ و صرف هزینه برای حفاظت از محیط زیست تلاش کنیم

 

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان.



برچسب ها :

بانهبوالحسنگردشگریمحیط زیستکشاورزیآیت الله شاهرودی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی