دوشنبه 1 خرداد 1396 / 13:28|کد خبر : 2543|گروه : اجتماعي

بیش از 30 درصد مردم بانه فشار خون دارند

بیش از 30 درصد مردم بانه فشار خون دارند

رئیس مرکز بهداشت بانه گفت: بیش از سی درصد از جمعیت این شهرستان مبتلا به بیماری فشارخون هستند.

"علی شالباف" امروز در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، با اعلام این خبر اظهار داشت: امروزه فشار خون یکی از بیماری های شایع در جهان محسوب میشود بطوریکه از سال 2005 به بعد سازمان بهداشت جهانی هر ساله یک روز را به نام روز جهانی فشارخون نامگذاری کرده است.

وی افزود: بر اساس آمار حدود یک میلیارد و 800 میلیون نفر در سرتاسر جهان مبتلا به فشار خون بالا هستند که این آمار بک عدد قابل ملاحضه ای است.

شالباف با اشاره به وضعیت فشار خون در بانه نیز خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود در حال حاضر بیش از سی درصد از جمعیت شهری و روستایی بانه مبتلا به فشار خون هستند.

رئیس مرکز بهداشت بانه یادآور شد؛ آنچه در مورد بیماری فشار خون مهم است و خطر این بیماری را دو چندان می کند عدم آگاهی و اطلاع افراد از این بیماری است بطوریکه بیشتر مبتلایان از بیماری خود آگاه نیستند و بر همین اساس از این بیماری بعنوان قاتل خاموش هم یاد می شود.

 وی در خصوص عوارض بیماری فشار خون گفت: ستکه های مغزی؛ قلبی؛ نارسایی های کلیوی؛ اختلالات بینایی از جمله عوارض شایع دردبین مبتلایان به بیماری فشار خون است و حتی در مراحل پیشرفته تر می تواند موجب مرگ و کمای فرد شود.

رئیس مرکز بهداشت بانه؛ کم تحرکی، سبک زندگی غلط ؛ تغذیه ناسالم؛ مصرف کم میوه و سبزیجات را از جمله دلایل شایع ابتلا به این بیماری برشمرد و گفت: با رعایت موارد مذکور می توان از ابتلا به این بیماری و یا کاهش عوارض آن کمک کرد.

وی افزود: همانطور که ذکر شد بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بر همین اساس است که برای چهار سال متوالی یعنی در فاصله سال های 2014 تا 2016 شعار سازمان جهانی بهداشت در مورد این بیماری" بیاییم از فشار خون خود مطلع شویم" نامگذاری شده است که حاکی از این مسئله می باشد.

شالباف تصریح کرد:خوشبختانه امروزه در سایه طرح تحول نظام  سلامت انجام آزمایشات و بسیاری از خدمات درمانی مربوط به این بیماری در مراکز جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی رایگان انجام می شود که در صورت مراجعه و پیگیری فرد قابل درمان و کنترل می باشد.

وی مصرف سبزیجات تازه، میوه؛ پرهیز از خوردن غذاهای شور و کنسرو شده و انواع ترشیجات؛ عدم استعمال دخانیات و همچنین عدم مصرف مشروبات الکلی را از عوامل موثر در پیشگیری و کنترل فشار خون برشمرد.



برچسب ها :

فضشار خونبانهبیماری های غیرواگیرسکتهآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی