سه شنبه 2 خرداد 1396 / 10:22|کد خبر : 2546|گروه : سياسي

پیروز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؟

پیروز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؟

دكتر محمدقدمي کارمند جهاد کشاورزی بانه و (كانديداي رياست جمهوري از كردستان) در خصوص انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمین دوره شوراهاي شهر و روستا یادداشتی برای سایت آرباباخبر ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، در این یادداشت آمده است:

 

بالاخره پس از كش و قوس ها و مبارزات انتخاباتي ،نتيجه ي نهايي انتخابات ملي با انتخاب جناب روحاني و در شهرها و روستاها با گزينش لوكال منتخبين  شوراها،رقم خورد؛ اما ضمن تشكر از همه دست اندركاران و حاميان و زحمتكشان ؛چند نكته در اين رابطه ،مهم است كه نبايد از آن غافل ماند:

 

1- نتيجه ي انتخابات ﻫر چه هست ،راي ملت است و قابل احترام؛(تقلبات جزئي را كار ندارم :در ﻫر دو نوع انتخابات رياست جمهوري و شوراها و اينكه مثلا تعرفه كم بوده يا دهياران را بسيج نمودند،از حربه ي يارانه و إمكانات مالي استفاده شده يا در شوراها از وعده هاي كمك به تحت پوشش ها استفاده شده و امثال اينها).اصل أساسي اين است كه انتخابات،انتخابات است! و از ﻫر وسيله اي استفاده ميشود و در قوانين كشور ما و ساير كشورها نيز خلل هاي قانوني زيادي در خصوص نظارت بر تبليغات وجود دارد. در ﻫر حال حماسه حضور چهل ميليوني ملت و مشاركت سياسي بالاتر از ميانگين اروپايي در عرصه ي مشابه، امري نيست كه بتوان به راحتي از كنار آن گذشت و امنيت و ظرفيت فرهنگ سياسي و رقابتي هم ،مؤلفه ي مزيد مثبتي است كه در پيام رهبري عزيز بدانها  اشاره شده بود.

 

٢- ضمن آرزوي توفيق براي روحاني و دولتش در خدمت به مردم و گسترش امنيت و رفاه و آزاديهاي مشروع، آراي جناب رييسي را قابل توجه ميدانم و حدود شانزده ميليون نفر (حدود هفت و نيم ميليون نفر كمتر از رييس جمهور منتخب)؛سرمايه ي اجتماعي بزرگي حول نظام ارزشي و اصولگرايي و فرا اصولگرايي در كشور است كه نميتوان آنرا ابدا أقليت ناميد! بلكه اكثريتي غير ناجح نسبت به اكثريت فاتح است كه اصول  و مباني خود را با سداد و به دور از روي و ريا حفظ نموده و  اختلاف آن با جبهه ي اصلاحات، حدود ثلث است يعني نسبت دو سوم به سه سوم و اين يعني اصلا اختلافات آرا آن چنان نيست كه جبهه ي اصولگرايي و عقبه ي مردمي آن ناديده گرفته شود.ضمن اينكه پيروزي جريان اعتدال و طبقه ي متوسط شهري و روستايي، إنكار ناپذير است و گفتمان آنها، رسوخ ابزاري بيشتري داشته است. البته با پيوستن نمادين تتلو ها به جريان ارزشي، ظرفيت پذيرش اين جريان براي جذب طيف خاكستري در آينده، چشم انداز روشن تري دارد.

 

٣- به جرات عرض ميكنم درصد قابل توجهي از مردم ما، جناحي راي نداده اند: يا مانند اقوام و مذاهب؛ شعارهاي اين طرفي را خوشايندتر دانسته اند، بدون اينكه ضمانت عملي خاصي سراغ داشته باشند! و يا نوعا به كار و اشتغال و كارآمدي، راي داده اند و كاري مثلا به هويت رييسي و قاليباف نداشته اند.

 

درس بزرگ براي جبهه ي مردمي و جماعت اصلگرا(فوندامنتال)در اين مقطع اين است كه اولا  وحدت نيروهايشان كارساز بوده(و دكتر قاليباف قهرمان اين  وفاق بود؛ مزيد بر تدابير داهيانه ي جمنا و جناب رحيميان)؛ گرچه به نجاح ظاهري منجر نشد و ثانيا بايد در روشهاي جذب أفكار عمومي خصوصا در ميان قوميتها وحواشي و هنرمندان و زنان و طيف خاكستري، تجديدنظر كنند و از روشهاي نرم فرهنگي با حفظ اصول، بيشتر بهره جويند.

 

درس نهايي و بسيار مهم تر اين است كه نيروهاي نخبه ي خود را از هم اكنون، حمايت و تقويت كنند و پس از موفقيت يا عدم موفقيت در انتخاباتها آنها را به حال خود نگذارند. اين آخري به نظر من پاشنه آشيل اصولگرايان است ؛در حالي كه طرف ديگر، نخبگان خود را حتي در خانه نشيني ها تنها نگذاشته و پس از فترتها دوباره به كارگيري مؤثر كرده است و اين فارغ از تعصبات حزبي، رويه ي مهمي در ارتقاي احزاب و دولتهاست.

 

نهادهاي همسوي اصولگرايان كه نيازي به ذكر نامشان نيست و خبرگزاري ها و إمكانات فرهنگي و تأميني دارند، نيز حمايت واقعي از نخبگان همسو نكرده اند.لازم به ذكر است در عالم سياست، هيچ نهاد و ارگاني، مقدس و مردمي و آن ديگري وابسته و حكومي نيست! باري؛شعار تا عمل يكي نيست و كاركرد مردمي نهاد ،مهم است نه اسم: از صدا و سيما گرفته  تا نهادهاي نظامي و فرهنگي و ان جي او ها/حتي ممكن است كمپينهاي نهادهاي مدني ،در وانفساي پوپوليسم /سانتي مانتاليسم،به نفع مردم نباشد!

 

٤- دولت آقاي روحاني بايد خدمت به همه را وجه ألهمه ي خود قرار دهد؛ چنانچه خودشان هم اشاره داده اند و نتايج برجام نبايد به فراموشي سپرده شود و توليد و اشتغال مدنظر ملت و مقام معظم رهبري در كنار تقويت بنيه ي دفاعي و ارتقاي تكنولوژي حتي از نوع هسته اي مسالمت آميز بايستي در دستور كار قرار گيرد.

 

٥- در اين هماورد، كسي بازنده نيست و مرعوبيتي براي ما مخالفان سياستهاي روحاني (نه مخالف خود او)، وجود ندارد.ما دشمن ايشان نيستيم ؛بلكه پشتيبان دولت او و ﻫر دولت خدمتگزار واقعي با حفظ رويه انتقادي هستيم. لذا شادي و تبختري براي اين جناح يعني اصلاحات،هم متصور نيست. بار سنگين مسئوليت است و لاغير و مردم ،چشم انتظار برخورد با مفسدين اقتصادي و مالي و زمين خواران و نجومي ها از ﻫر نوعش هستند(و قوه ي قضائيه هم محتاج اصلاح و برخورد با قضات حامي آنهاست/جناب رييسي هم تاكيد داشتند/ما نمونه ها در كردستان از برخورد نامناسب قضات با افشاگران زمين خواريها داريم كه در جاي خود اعلام ميكنيم و هيچ قاضي حق هتاكي ندارد.منصب مقدس قضا جايگاه پيغمبر (ص) و علي ﻫﺎست (ع) و محل حكمراني ﻫر مريض الاحوال و منحرف الخلقي نيست/حرفم متوجه ساحت پاك  قاطبه ي قضات محترم و با شخصيت نميباشد /ما در تاريخ شريح قاضي هاي به نام دوستي نسب شكرخور؛ ولي با رويه ي دشمني نژاد، زياد داشته ايم و هنوز داريم در همين ايران و كردستان و سنندج خودمان ) و حلاوت واقعي در خدمت  به مردم  و كيفر دادن اينان است و ما كردها گرچه از شركت به عنوان كانديداي احراز صلاحيت شده ي رييس جمهوري در هماورد ملي باز مانديم و به دو گروه در زمينه ي جانبداري تقسيم شديم؛ اما باز هم بر كُرديت و ايرانيت خود ميباليم و به اسلاميت و جمهوريت، پاي بنديم و ان شاءالله در مجموع،  اقوام و مذاهب و اهل سنت كه درجه برخورداري كم دارند،همديگر را تخريب نميكنند و حرمت نخبگان خود را براي خوشامد غيري كه آنها را نميشناسد!،مخدوش نمينمايند.

 

ضمنا در انتخابات شوراها، در مناطق كردنشين، گلايه هاي بعضا شديدي در خصوص نحوه ي عملكرد تبليغي برخي كانديداها از سوي رقبا؛ وجود دارد كه خوب است فروكش كرده و همه با هم در سطح ملي دولت و سطح محلي شوراها به خدمت مشغول شويم. البته حق رسيدگي به شكايات در خصوص تخلفات در ﻫر دو حوزه رياست جمهوري و شورا وجود دارد و مرجع مربوطه مسئول تاييد انتخابات است.اما فساد در شهرداري ها و نهادهاي عمومي از گذشته در مناطق، به كمك همين دسته بندي ها و عشيره بازي ها، نضج گرفته و اگر دستگاه محترم قضائي و بازرسي و ناظرين قانوني، ورود نكنند،مكانيزم انتخابات، به خودي خود، فساد زدا نيست.

 

محمدقدمي ٣١/٢/٩٦



برچسب ها :

انتخاباتریاست جمهوریاصولگرااصلاح طلب

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی