سه شنبه 2 خرداد 1396 / 13:49|کد خبر : 2547|گروه : اجتماعي

کارگاه آمورشی نساجی سنتی در آرمرده برگزار شد

کارگاه آمورشی نساجی سنتی در آرمرده برگزار شد

با همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه، کارگاه آمورشی نساجی سنتی به مدت یک روز در آرمرده این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، کارگاه آمورشی نساجی سنتی با همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه به مدت یک روز و در شهر آرمرده این شهرستان برگزار شد.

این کارگاه آموزشی که روز گذشته با حضور معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان و کارشناسان این اداره و  یکصد نفر از شالبافان شهر آرمرده در خانه ترویج خدمات جهاد کشاورزی این شهر برگزار شد تا عصر نیز ادامه داشت.

سعدالله رحیمی خواه سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، با اشاره به سابقه صنعت شالبافی در بانه اظهار داشت: شالبافی یکی از صنایع دستی کهن و با سابقه در بانه است که قدمت آن به چند صد سال گذشته بر می گردد بطوریکه مردم استان کردستان و تمام کشور این صنعت را با نام شهر آرمرده بانه می شناسند.

وی با اشاره به کیفیت و بهای شال های تولیدی در آرمرده اظهار داشت: با توجه به ویژگی های این محصول و زحمتی که شالبافان در تهیه این محصول می کشند به بهای قابل توجهی از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان در بازار به فروش می رسد که از این لحاظ می تواند بعنوان یک شغل درآمد زا و منبع درآمدی مهم به آن توجه داشت.

رحیمی خواه با اشاره به مراحل تولید شال تصریح کرد: از آنجایی که تولید شال دارای مراحل مختلفی است لذا به طور مستقیم و غیر مستقیم برای افراد زیادی اشتغال زایی به همراه دارد.

  سرپرست اداره میراث فرهنگی بانه در تشریح این مراحل گفت: مواد اولیه شال های تولیدی از پشم بز مخصوصی به نام "بز مرغز" که زیستگاه اصلی و محل نگهداری آن کهوفقط در بخش آرمرده می باشد؛ در ابتدا توسط زنان خانه دار آرمرده ای تنیده و سپس توسط جولایی کاران آرمرده ای با استفاده از دستگاه های سنتی خاص به نام جولایی تبدیل به نوارهای باریک شده و در مرحله آخر به خیاطان محلی که کارشان دوخت شال است واگذار می شود تا در نهایت شال مورد نظر آماده فروش گردد.

رحیمی خواه؛ پراکندگی شالبافان آرمرده ای و کار کردن آنها در مکان های غیر بهداشتی و فاقد نور را از جمله مشکلات عمده جولایی کاران و شالبافان آرمرده ای دانست و گفت: پراکندگی و نبود مکانی واحد واصولی در شهر آرمرده برای کسانی که به این شغل اشتغال دارند از   آسیب های مهمی است که شالبافی را تهدید می کند.

وی یادآور شد؛ آرمرده ظرفیت تبدیل شدن به یک دهکده جهانی در حوزه نساجی سنتی را دارد که متاسفانه علی رغم داشتن همه ظرفیت های موجود و  فضای مناسب برای ایجاد این مکان تاوبه امروز تنها بدلیل نبود اعتبارات کافی همچنلن مغفول مانده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه با اشاره به شعار سال و نامگذاری آن از سوی رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی؛تولید و اشتغال اظهار داشت: با اندک توجه مسئولین به این حوزه می توان گام مهمی در راستای تحقق و عملی کردن شعار سال در این شهر گام برداشت.

وی بررسی موانع و مشکلات فنی در دستگاه های جولایی سنتی و کمک به نو آوری شیوه ساخت این دستگاه ها و ایجاد بسترهای مناسب برای تولید و فروش این محصول در داخل و صادر کردن شال های آرمرده به خارج از کشور را از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه یک روزه در شهر آرمرده برشمرد.

 



برچسب ها :

شال بافیبانهآرمردهصنایع دستیکارگاه آموزشینساجی سنتیآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی