چهارشنبه 28 تیر 1396 / 12:10|کد خبر : 2694|گروه : سياسي

گزارش/ شهر پاساژها میزبان مسافران تابستانی

گزارش/ شهر پاساژها میزبان مسافران تابستانی

شهر مرزی بانه این روزها میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگرانی است که از مناطق مختلف کشور به این شهر مسافرت کردند، حضور چشمگیر مسافران تابستانی رونق خاصی به بازارها و پاساژهای بانه داده است.

به گزارش آرباباخبر، پس از گذر از جاده های پر پیچ و خم کردستان، سرانجام مسیر به مناطق جنگلی و کوهستانی بانه می رسد، از همان ابتدای راه خودروهایی با پلاک های متفاوت و باربندها و صندوق های پر از وسایل حکایتی متفاوت تر دارد.
اینها خریدارانی هستند که در پایان سفر خود، سوغاتی هایی را با خود می برند، که در شهر و دیار خود با این کیفیت و این قیمت نمی توانند بخرند.
کولرهای گازی، تلویزیون های ال ایی دیی، ماشین ظرف شویی و اسباب و اساس منزل در حالی که به خوبی بر رو و داخل خودروها جاسازی شده از دور نمایان است.
هر چه به شهر نزدیک تر می شویم ظرف ها و تُنک های دوغ که روی محل های پلکانی جاسازی شده، رغبت مسافران این مسیر را برای نوشیدن دوغ هایی که با آب چشمه ها و روان آب های حاصل از آب شدن برف، سرد و تگرگی شده اند، بیشتر و بیشتر می کند.
در کنار این دوغ های خوش طعم و خوش بو تعارف برای خوردن نان های محلی 'کلانه' مهمان نوازی و خوش برخوردی مردم این دیار را دوچندان کرده است.
در نزدیک روستای 'کیله شین' و 'سبدلو' دکه ها و غذاخوری هایی در 2 طرف جاده که در جلو آنها آبنماهایی که حاشیه آنها ظرف های دوغ هم گذاشته شده، هر مسافر و راننده ای را برای توقف ترغیب می کند.
سرانجام به شهر 116 هزار نفری بانه می رسیم در نخستین دقایق ورود به این شهر پاساژهای پنج طبقه و 6 طبقه، مسافران و گردشگران تازه وارد شده را برای دیدن و بازدید از مغازها دعوت می کنند.
دست فروشان و فروشندگان دوره گرد نیز از این موقعیت استفاده می کنند و بساط خود را در ورودی پاساژها و حتی پارکینگ ها پهن می کنند و با گفتن قیمت های بسیار پایین و ارائه اجناس درجه دوم و سوم می خواهند مشتریانی برای خود پیدا کنند.
برچسپ های قیمت در کنار مارک های معتبر اروپایی و آسیایی روی وسایل الکتریکی و وسایل خانگی چشم ها را به خود خیره می کند.
از انواع کولرهای گازی، تلویزیون های ال ایی دیی، وسایل و ظروف آشپزخانه گرفته تا انواع چای، قهوه و پودر انواع نوشیدنی، وسایل ورزشی و انواع البسه در این پاساژها به فروش می رسد.
شهردار بانه در این خصوص گفت: در این شهر 85 پاساژ در مناطق مرکزی شهر احداث شده و در این پاساژها در مجموع بیش از 15هزار باب مغازه در بخش فروش کالا و خدمات دایر شده است.
بابک رستم پور افزود: با توجه به اینکه بانه شهری مسافرپذیر است، بحث اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به عنوان محور برنامه‌های شهرداری قرار گرفته تا بافت شهر از کهنگی خارج شود و چهره و لعاب جدید بگیرد.
بیشتر کالاهایی که در پاساژها بانه خرید و فروش می شود کالاهای خارجی بوده که توسط کولبران مرزی این شهرستان وارد می شود.
فرماندار بانه گفت: پنج هزار و 400 کولبر در معابر مرزی این شهرستان مبادله کالا را عهده دار هستند که هم اکنون ساماندهی شده اند.
محمد فلاحی افزود: در این شهرستان 2 معبر رسمی وجود دارد و بیش از یک هزار نفر (کولبر) در آنها مشغول به مبادله کالا هستند.
به گفته وی، در معابر مرزی این شهرستان بیش از 80 قلم کالا که بیشتر کالاهای خانگی هستند مبادله می شود.
فلاحی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز گفت: بحث این طرح در دولت دهم شروع شد و در دولت یازدهم نیز مورد پیگیری قرار گرفته و هم اکنون مقدمات اجرای آن در حال انجام است.
علاوه بر این پاساژها شهرستان بانه دارای جاذبه های دیگر گردشگری است که کمتر به آنها توجه شده و لازم است بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: سه قرآن تاریخی در مسجد روستاهای 'شوی'، 'هفت تاش' و 'نجنه علیا' و منطقه نمونه گردشگری دشت سورن و دشت بوئین از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
سعدالله رحیمی خواه افزود: پارک کوهستانی دوکانان و پیرمراد و حاشیه سدهای بانه و عباس آباد نیز از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان است که در فصل تابستان پذیرای شمار زیادی از مهمانان این شهرستان است.
وی با اشاره به اماکن اقامتی در این شهرستان نیز اظهار کرد: علاوه بر هتل هاله به عنوان تنها هتل پنج ستاره غرب کشور، در این شهر پنج هتل دیگر و هفت مهمانپذیر در مجموع با ظرفیت یک هزار نفر وجود دارد.
مدیر آموزش و پرورش بانه نیز گفت: ستاد اسکان این شهرستان برای تعطیلات تابستان امسال 22 مدرسه با 159 کلاس درس را برای پذیرش مهمانان تابستانی آماده سازی کرده است.
رضا خضری با اشاره به اینکه امسال تنها مهمانان فرهنگی در این ستاد پذیرش می شود، افزود: از شروع فعالیت این ستاد از 25 خرداد تاکنون در مجموع هشت هزار و 850 نفر روز مسافر در این ستاد اسکان پیدا کردند.
وی اضافه کرد: مهمانسرای خانه معلم نیز با 28 اتاق در این مدت برای پذیرش مهمانان آماده سازی شده است.
به گفته وی در تعطیلات تابستان سال گذشته در مجموع بیش از 60 هزار نفر روز مسافر در ستاد اسکان فرهنگیان بانه پذیرش شده بود.
بانه در شمال استان کردستان دارای موقعیت جغرافیایی خاصی بوده و نزدیک ترین راه برای استان های شمال غرب کشور به اقلیم کردستان عراق برای صادرات کالا و خروج مسافران و گردشگران بوده که این امر تاکنون به دلیل فعال نشدن مرز رسمی سیرانبند محقق نشده است.
شهرستان بانه از 2 سمت شمال به سردشت در آذربایجان غربی و شرق به سقز در استان کردستان راه ارتباطی دارد که هر 2 مسیر جزو مسیرهای حادثه خیز بوده و تردد روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین می طلبد مسئولان راه و شهرسازی برای روان سازی بار ترافیکی و حذف نقاط حادثه خیز اقدامات اساسی را انجام دهند.
گسترش روز افزون پدیده پاساژسازی در بانه و مشکلات ترافیکی در مناطق مرکزی شهر مسئولان و مسافران را با مشکلاتی مواجه کرده که باید در این خصوص چاره اندیشی شود و با احداث پارکینگ های طبقاتی و یا طرح های ترافیکی زوج و فرد روند دسترسی مردم به این مراکز را تسهیل کرد.
بدون شک بازار بزرگی که به سبب ایجاد بیش از 70 پاساژ در شهر بانه ایجاد شده نیازمند نظارت و بازرسی بیشتر ارگان های مخلتف بوده و این امر نیز باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا افراد سودجو نتوانند از این خوشنامی و مهمانوازی مردم بانه سوء استفاده کنند.


منبع: ایرنا



برچسب ها :

بانهشهر پاساژه هامسافرانتابستانگردشگریآرباباخبر

نظرات کاربران :

دانا رمدان [یکشنبه 12 شهریور 1396 | 09:20] پاسخ

اینکه هرکسی آمار تعداد پاساژها را 80 و دیگری 70 پاساژ را میگویند که آمار درستی نیست بلکه 91 مجتمع تجاری (پاساژ )در بانه وجود دارد .

دانا رمدان [یکشنبه 12 شهریور 1396 | 09:22] پاسخ

ضمنا تعداد واحدهای صنفی در کل سطح شهر در حدود 12000 واحد صنفی بدآورد گردیده است

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی