شنبه 31 تیر 1396 / 12:52|کد خبر : 2699|گروه : اجتماعي

امرار معاش تنها بهانه کارگران کارخانه بازیافت زباله در بانه

امرار معاش تنها  بهانه کارگران کارخانه بازیافت زباله در بانه

امرار معاش و پیدا کردن قوتخانواده تنها بهانه کارگران کارخانه بازیافت زباله بانه است که در شرایطی بسیار سخت و طاقت فرسا مشغول کار هستند.

به گزارش آرباباخبر، 25 کارگر کارخانه بازیافت زباله شهری بانه روزانه بیش از 10 ساعت در محیطی بسیار سخت و طاقت فرسا مشغول تفکیک زباله های آلی و غیرآلی بوده تا مواد بازیافتی را دوباره به چرخه مصرف بیاورند.
کارخانه بازیافت زباله بانه به عنوان نخستین کارخانه بازیافت در غرب کشور سال گذشته در منطقه هژده دولان در مسیر جاده بانه - سردشت به بهره برداری رسید و اکنون روزانه 120 تُن زباله این شهر را تفکیک می کند.
از 100 متری محوطه کارخانه بوی بد زباله های انباشته شده باعث شد، تعدادی از خبرنگارانی که برای بازدید از این کارخانه آمده بودند از جمع جدا شده و تحمل آمدن به داخل کارخانه بازیافت زباله را نداشته باشند.
در ادامه مسیر و بازدید از بخش های کارخانه تعداد جمع 15 نفری ما اکیپ بازدید خبرنگاران کردستان از کارخانه بازیافت زباله کمتر و کمتر می شد.
کارگران ماسک زده و لباس های مخصوص بر تن داشتند و هر کدام در محدوده ای از مسیر مواد مختلف را جداسازی می کردند.
راستی تنها در اینجا می توان فهمید این مردان بزرگ برای پیدا کردن نان، چقدر سختی می کشند و 10 ساعت از طول روز را در این محیط به سر می برند.
دست کش ها نیمه پاره و پیراهن های آستین در رفته این کارگران در کنار گونی ها و سبدهای تا انتها پر از زباله های بازیافتی و حمل آنها حکایت هر روزه این کارگران بود.
به خاطر سر و صدای بلند دستگاه ها آسیابی، به خوبی نمی توان صدای کارگران را شنید اما به درخواست مسئول کارگاه برای دقایقی دستگاه ها را خاموش کردند و به دنبال آن سیستم های تهویه نیز خاموش شدند و بوی محیط هم چند برابر شد.
راستش محیط به گونه ای گویا بود نمی توانستم در مورد سختی کار کارگران از آنها سوالی بپرسم، اما به گفته یکی از کارگران کار تا پایان تفکیک زباله ها هر روز تداوم دارد و برخی روزها از صبح تا عصر طول می کشد.
محمد می گوید: 6 ماه است در این محیط کار می کند و بوی بد و سر و صدای دستگاه ها دیگر برایش عادی شده و فقط هفته اول نسبت به آنها حساس بود.
با خاموش شدن دستگاه ها و سیستم های تهویه، چند نفر دیگر از کارگران بخش تفکیک زباله به جمع ما اضافه شدند و در مورد سختی کارشان می گفتند.
مهران گفت: پس از پایان کار روزانه به خاطر بوی بد، نمی توانیم به هر جایی برویم و از این نگرانیم که مایه آزار و رنجش دیگران و حتی خانواده هایمان بشویم.
وی اضافه کرد: خوردن و آشامیدن در محیط کارخانه بسیار سخت بوده و کارگران در معرض انواع عوامل بیماری زا قرار دارند.
در کنار این همه سختی های کار و ارزشمندی این کارخانه در خصوص جلوگیری از آلودگی محیط زیست مسئولان شهرداری نیز از آن به عنوان یک موفقیت در بخش پسماندها یاد می کنند.
شهردار بانه گفت: پروسه مدیریت پسماند با شروع مراحلی از مراحل هفتگانه که جزء وظایف شهرداری است با افتتاح کارخانه بازیافت یکی از مراحل اساسی به بهره برداری رسید.
بابک رستم پور افزود: احداث کارخانه بازیافت به عنوان پنجمین مرحله از مراحل پسماند است در مدیریت پسماند برابر قوانین ابلاغی مجلس شورای اسلامی مرحله اول و دوم مدیریت پسماند جزء وظایف شهروندان و تولید کنندگان پسماند است.
وی اضافه کرد: تفکیک در مبدا به عنوان مرحله دوم کار مشارکتی و همکاری و تعامل بین شهرداری به عنوان متولی مدیریت و جمع آوری پسماند با کمک شهروندان است.
وی ادامه داد: مرحله تفکیک از مبدا از سال 94 شروع شد و با تخصیص منابع و امکانات اجرایی و بکار گیری پرسنل، آموزش خانوارها به صورت چهره به چهره مقدمات این پروسه در بانه آغاز شد.
شهردار بانه اظهار کرد: هم اکنون90 درصد محدوده شهر تحت پوشش پروسه تفکیک از مبدا و جداسازی زباله تر از خشک قرار دارد و با توجه به آگاهی مردم از مشکلات زیست محیطی این طرح به سرعت پیشرفت کرد.
مسئول واحد پسماند شهرداری بانه نیز گفت: این کارخانه بازیافت زباله ظرفیت 250 تن را دارد و در یک شیفت کاری فعالیت می کند.
مهدی گلپسندی افزود: طراحی این کارخانه با توجه به نوع زباله بانه طراحی شده و مطالعات اولیه در حدود یک سال انجام شد و همزمان طرح تفکیک از مبدا اجرا شد.
وی اظهار کرد: میزان سرانه تولید زباله در بانه روزانه 1.2 کیلوگرم است و روزانه 120 تن به طور میانگین زباله در بانه تولید می شود.
وی افزود: هدف اصلی ایجاد این کارخانه جداسازی بخش غیر آلی زباله بوده چرا که 40 درصد حجم زباله های تولیدی در بانه بخش غیرآلی است که این کار سبب کاهش حجم زباله می شود و آن را به چرخه تولید بر می گردانیم.
وی گفت: در آینده بخش آلی زباله های تولیدی نیز به صورت مکانیزه ساماندهی می شود که هم اکنون مطالعات اجرایی آن در حال انجام است.
راه اندازی کارخانه بازیافت زباله یکی از موفقیت های شهرداری ها در زمینه مقابله با گسترش پسماندها بوده اما این پروسه می تواند با نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله در مبداء که بسیار آسانتر و کم هزینه تر است انجام گیرد.
بسیاری از شهروندان با این تفکر که زباله ها بازیافت می شوند توجه چندانی به تولید زباله نمی کنند و این در حالی که میانگین تولید زباله در کشورمان بیشتر از میانگین جهانی است.
این افزایش تولید زباله در حالی در کشورمان سیر صعودی دارد که تاکنون نتوانسته ایم به طور کامل از این طلای کثیف بهره اقتصادی ببریم.

منبع: ایرنا



برچسب ها :

کارخانه بازیافتبانهغرب کشورکارخانهزبالهشهرداریارباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی