شنبه 4 شهریور 1396 / 08:00|کد خبر : 2775|گروه : اقتصادي

فرماندار بانه:

بیش از 50 درصد اعتبارات شهرستانی در بانه امسال به حوزه روستایی تخصیص یافت

بیش از 50 درصد اعتبارات شهرستانی در بانه  امسال به حوزه روستایی  تخصیص یافت

فرماندار بانه از تخصیص بیش از 50 درصد اعتبارات تملک دارایی این شهرستان در سالجاری به حوزه روستایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر؛ "محمد فلاحی" روز جمعه  پیش از خطبه های  نماز جمعه شهر بانه، توجه به توسعه روستاها را از اولویت های دولت دانست و گفت: در همین راستا امسال 13 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان بانه برای توسعه زیر ساخت های روستایی در این شهرستان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه کل اعتبارات شهرستان بانه از محل اعتبارات تملک دارایی امسال 25 میلیارد تومان بوده است افزود: این مقدار تخصیص، بیش از 50 درصد کل  اعتبارات تملک دارایی شهرستان بانه در سالجاری بوده است که به روستاهای این شهرستان  اختصاص یافته است.

فلاحی؛ تصریح کرد: علی رغم اینکه توسعه مبادلات مرزی در شهرستان بانه نیز از سیاست های دولت است اما در کنار آن توسعه و احیای بخش کشاورزی و دامپروری نیز در اولویت برنامه های کاری دولت در بانه است.

فرماندار بانه خاطرنشان کرد؛ در همین راستا و به منظور توسعه و احیای بخش کشاورزی در بانه ستاد رفع تداخلات اراضی کشاورزی تشکیل شده که اصلی ترین کار این ستاد، رفع تعارضات کشاورزان با منابع طبیعی بر سر مالکیت زمین های مورد مناقشه است که در این خصوص تا کنون بالغ بر 600 هکتار از این اراضی که محل اختلاف بوده است به نفع کشاورزان رفع تداخل شده و در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی؛ اجرای طرح توسعه باغات در اراضی دیم و شیب دار را هم از دیگر اقدامات در راستای توسعه بخش کشاورزی در بانه عنوان کرد و گفت: تا به امروز 200 هکتار از این اراضی نیز برای اجرای این طرح به کشاورزان در روستاهای بانه واگذار شده است.

فلاحی گفت: علی رغم این اقدامات خرید اصله نهال و واگذاری اراضی جنگلی در مناطقی که از تراکم کمتری برخوردار هستند برای کاشت درختان مثمر مانند بادام و سماق در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.  

فرماندار بانه؛ گفت: در راستای توسعه و حمایت از پرورش دهندگان بز مرخز در بخش آرمرده نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که در کنار پرداخت تسهیلات قرض الحسنه؛ بهبود و صلاح جایگاه دام از این اقدامات است.

محمد فلاحی احیای صنایع دستی و شالبافی بعنوان صنایع دستی برجسته در بانه را هم از جمله کارهای در اولویت و در برنامه دانست و گفت: به همین منظور نمایشگاه دائمی صنایع دستی در آرمرده دایر خواهد شد که برای احداث این نمایشگاه یک میلیارد ریال تخصیص یافته که قرار است در محل ساختمان شهرداری آرمرده و توسط شهرداری این شهر احداث شود.

فرماندار بانه در بخش دیگری از سخنان خود به ساماندهی مبادلات  مرزی در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت:در حال حاضر بیش از 85 قلم کالای مجاز توسط کولبرها از دو معبر مرزی بانه وارد بازار می شود و بر اساس آخرین مصوبه هیئت دولت تمام روستاهای بانه تا شعاع 20 کیلومتر از مزایای کارت های کولبری بهره مند خواهند شد 

فلاحی به شایعاتی هم توسط برخی از افراد مبنی بر مسدود شدن معابر مرزی نیز اشاره کرد و گفت: قطعا این حرف ها شایعاتی بیش نیست که توسط عده ای برای ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولین آن را ترویج داده اند.

وی گفت: قطعا توسعه و اصلاح مبادلات مرزی در بانه برای بالا بردن سطح معیشت مرزنشینان از سیاست های دولت است بطوریکه بیمه کردن کولبران و اصلاح روش وارد کردن کالا بجای وارد کردن از معابر صعب العبور از طریق بازارچه رسمی سیران بند از این اقدامات خواهد بود.

فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود به منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز اشاره کرد و گفت: طی دو هفته آینده پیمانکار، احداث زیر ساخت های مورد نیاز در این منطقه را شروع خواهد کرد.

وی منطقه ویژه اقتصادی بانه را فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی و اشتغال در بانه برشمرد و از سرمایه گذارلن بومی خواست در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

فرماندار بانه همچنین به توسعه بخش گردشگری تفریحی در بانه هم اشاره ای کرد و گفت: اکنون بیشتر گردشگری تجاری در بانه مطرح است و ما در نظر داریم با توجه به ظرفیت و پنانسیل هایی که شهرستان بانه در حوزه گردشگری تفریحی دارد این حوزه را هم تقویت کنیم.

وی افزود: به همین منظور یک منطقه گردشگری شامل احداث یک پارک جنگلی بزرگ در کنار سد عباس آباد تعریف شده است که از استقبال سرمایه گذاران برای این پروژه حمایت می کنیم

وی همچنین از آبگیری محدود سد عباس آباد بانه برای برطرف کردن مشکل کمبود آب شرب بانه هم خبر داد و گفت:با توجه به افزایش جمعیت شهر بانه و افزوده سدن محدوده 433 هکتاری حاشیه شهر بانه به محدوده شهری سد بانه یه تنهایی جوابگوی تامین آب شرب مردم زا تا شروع فصل بارندگی نمی کند از همین رو تا آخر شهریور ماه آب سد عباس آباد از طریق ایستگاه پمپاژ بویین و خط انتقال به طول 11 کیلومتر وارد چرخه مصرفی آب شرب بانه خواهد شد.



برچسب ها :

فرماندار بانهبانهمبادلات مرزیکولبریمرزگردشگریسد عباس آبادمنطقه ویژه اقتصادی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی