چهارشنبه 12 مهر 1396 / 08:45|کد خبر : 2845|گروه : اقتصادي

بیش از 40 هزار تن محصولات کشاورزی از بازارچه سیرابند بانه به عراق صادر شد

بیش از 40 هزار تن محصولات کشاورزی از بازارچه سیرابند بانه به عراق صادر شد

رئیس جهاد کشاورزی بانه از صادرات بالغ بر 40 هزار تن محصولات کشاورزی از مرز سیران بند این شهرستان به کشور عراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر؛ کریم شریفی امروز در دومین جلسه شورای کشاورزی شهرستان بانه که با حضور اعضای این شورا در نحل فرمانداری بانه برگزار شد اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال 40 هزار و 137 تن محصولات کشاورزی از مرز سیران بند بانه به کشور عراق صادر شده است.

وی افزود: انواع محصولات و فرآورده های کشاورزی شامل تیر چوبی؛ سیب؛ کاهو؛ فلفل دلمه ای هویج از جمله محصولاتی است که در مدت مذکور به کشور عراق از طریق مرز سیران بند بانه صادر شده است.

شریفی در ادامه همچنین از استقبال چشمگیر کشاورزان بانه ای از طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار خبر داد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح با روند افزایشی مواجه بودیم بطوریکه از آغاز طرح مذکور  در شش ماه گذشته 414 مورد در سطح 633 هکتار درخواست در این زمینه داشته ایم.

مدیر جهاد کشاورزی بانه خاطرنشان کرد؛ از مجموع این درخواست ها تعداد 159 مورد تایید شده است که از این تعداد نیز در حال حاضر 38 فقره در سطح 65 هکتار در کمسیون استانی به تصویب نهایی رسیده است.

وی طرح توسعه باغات را یکی از طرح های مهم و در اولویت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: هر هفته یک جلسه استانی و یک جلسه شهرستانی در این حوزه برگزار می شود که حاکی از اهمیت اجرای این طرح در شهرستان دارد.

شریفی با اشاره به مساحت اراضی رفع تداخل در روستاهای بانه یادآور شد؛ چند پرونده از روستاهای ولی آباد؛ درگاه شیخان و چند روستای دیگر به استان ارجاع داده شده است که با تائید این پرونده ها در مجموع 895 هکتار از اراضی ملی بانه به نفع کشاورزان رفع تداخل خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بانه در بخش دیگری از سخنان خود به تولید گوشت سفید" گوشت مرغ و گوشت ماهیان و آبزیان" شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با وضعیت مشابه سال گذشته بیش از 52 تن افزایش گوشت سفید در بانه داشته ایم.

وی مناسب بودن قیمت گوشت مرغ در مدت مذکور را از دلایل اصلی این افزایش و رغبت مرغداران در افزایش تولید برشمرد و گفت: در زمینه تولید گوشت ماهی نیز مقدار 50 تن تولید طی شش ماه گذشته تولید شده است.

شریفی با اشاره به شرایط نامساعد جوی" سرمای بهاره و گرمای بی سابقه تابستان" از تولید عسل نیر در بانه اظهار رضایت کرد و گفت: علی رغم این شرایط پیش بینی می شود امسال بین 80 تا 90 تن عسل در بانه تولید شود.

وی همچنین از تولید یکی از محصولات گرانبها و فرآوری شده عسل در بانه تحت عنوان "ژله رویال" به مقدار ده کیلوگرم خبر داد و گفت: امسال این محصول گرانبها که کیلویی 5 تا 7 میلیون به فروش می رسد برای اولین نفر توسط سه نفر از زنبورداران که دوره آموزش آن را در سنندج سپری کردند تولید شده است.

شریفی خاطرنشان کرد؛ امسال چند نفر دیگر از زنبورداران در حوزه تولید ملکه نیز فعالیت دارند که تا کنون بالغ بر 150 فروند ملکه را تولید و روانه بازار کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی بانه از افزایش سطح زیر کشت محصول کلزا بعنوان یک محصول درآمدزا در بانه خبر داد و گفت: فصل کشت کلزا از نیمه دوم شهریور تا پایان نیمه اول مهر لست و تا کنون بیست هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بانه زیر کشت این محصول رفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 7 هکتار در بانه به کشت این محصول اختصاص داده شده بود افزود: با توجه به رایزنی هایی که با کشاورزان روستای مامال صورت گرفته و یک هفته از زمان کاشت این مخصول باقی مانده است امیدواریم تا پایان فصل کاشت به 25 هکتار افزایش یابد.



برچسب ها :

صادراتمدير جهاد كشاورزي بانهعراقبانهمحصولات كشاورزي

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی