پنجشنبه 4 آبان 1396 / 08:27|کد خبر : 2891|گروه : فرهنگي

علی حیدرآقایی

لباس کردی گنجینه ای ماندگار در فرهنگ کردستان

لباس کردی گنجینه ای ماندگار در فرهنگ کردستان

لباس کردی دارای تنوع در رنگ بندی و طراحی های مختلف می باشد که این خود یکی از رموز ماندگاری این نوع پوشش در میان نسل حاضر می باشد که پاسخگوی نیازها و سلیفه های مختلف می باشد .

به گزارش آرباباخبر، کردها، میراث دار هنرها و زیبایی هایی می باشد  که با ترویج آن ، می‌توان دریچة‌ی ناب را  ‌به‌ روی‌ فرهنگ‌ ایران‌ اسلامی  گشود ؛ در همه ی بخش  های فرهنگ کردستان گنجینه های جذابی وجود دارد که اگر برای عموم ایرانیان برجسته و نمایان شود .؛ علاوه بر جذابیت حداکثری نسبت به آن ، موجبات توسعه فرهنگی کشور را در بخش فرهنگ های محلی به ارمغان خواهد آورد .

 

یکی از این گنج های جذاب ، که  فرهنگ کردستان  را زیبا نشان میدهد پوشش مردمان کرد و لباس کردی می باشد. لباس از شاخص ترین  عوامل فرهنگ بصری هر جامعه ای می باشد  و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و ریشه ی آنها را تشخیص داد .

 

لباس پوشيدن ، نيازي ضروری  و جزئی از شئون انسان است و پديده اي است كه تقريبا به اندازه طول تاريخ بشر ، سابقه و به قدر پهنه جغرافيايي امروزي زمين ، گسترش دارد .

 

کردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی و سنتی شدیدی برقرار کرده اند و علاقه زیادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود دارند. نه تنها روستاییان بلکه شهرنشینان کرد نیز تعصب خاصی به لباس محلی خود دارند و بخصوص در شهرهای کوچکتر غالب مردم از پوشش سنتی استفاده می کنند.پوشاک مردم کرد بسیار منحصر به فرد بوده و متناسب با شیوه زندگی در زیست بوم خود شکل گرفته است. تکامل لباس کردی کاملاً مناسب وضعیت اقلیمی مناطق کرد نشین بوده و شیوه نگرش آمیخته با احترام مردم به پوشش خود، باعث حفظ و ماندگاری آن شده است. 


ویژگی های اصیل  لباس و پوشش کردی 
جهان بینی هر قوم در شکل و کیفیت بسیاری از جنبه های محسوس و ملموس زندگی آن قوم تاثیر قوی دارد, جهانی که مردم می سازند و در آن زندگی می کنند تا اندازه ی زیادی تحت تاثیر جهان بینی آنها است, جوامع مختلف بسته به این که نسبت به هستی چه بینشی داشته و چه معنایی برای زندگی قایل باشند سبک و اسلوب خاصی در پوشیدن لباس خواهند داشت, به عبارت دیگر فرهنگ یک قوم در وجوه مختلف زندگی انان از قبیل صنعت ، اقتصاد ، مدیریت، شهرسازی ، معماری و هنر تجلی می کند  و به منزله ی روحی است که در کالبد تمدن آن قوم جریان دارد و هر یک از این جنبه ها آیینه ای است که چون در آن نیک بنگریم ، می توانیم چهره ی ان روح حاکم و آن فرهنگ کلی جامعه را در ان مشاهده کنیم.

 

رابطه ی لباس و فرهنگ به اندازه ای قوی است که وقتی یک خارجی و غریبه وارد محیطی می شود نخستین علامتی که او را می شناساند همان لباس اوست . گویی انسان ها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هرکس به زبان لباس خویش ، خود را معرفی می نماید, از این منظر لباس کردی که به مثابه شناسنامه فرهنگ کردها می باشد  دارای ویژگیهایی ریشه ای می باشد که به صورت کلی به مواردی از آن اشاره می شود .


1)تطابق  با موازین شرعی و اسلامی :
 به جهت رعایت عفت و حجاب ، یکی از پوشش هایی که مطابق با اصول اسلامی (مرد و زن ) است  بدون شک لباس و پوشش کردی می باشد و با گذر زمان تا امروز به جهت ورود فرهنگ های بیگانه این ادعا اثبات شده می باشد که لباس کردی در قیاس با سایر پوشش ها از این موضوع ویژه بهره مند است .


2) آراستگی و زیبایی کلی :
 با نگاهی اجمالی به نوع پوشش مردان  و زنان کرد نوعی آراستگی توام با زیبایی در لباسشان وجود دارد که این نوع پوشش  الهام گرفته از رنگ های جذاب طبیعت می باشد و سرشار از  همان هنری است که فرهنگ کردستان  را  زبانزد همگان کرده است . 


3) ریشه دار بودن : 
با توجه به قدمت تاریخی فرهنگ کردها این نوع پوشش ریشه در تمدن آنان دارد و با گذشت زمان سینه به سینه به آیندگان رسیده است و از این منظر هم از پوشش های اصیل و برجسته می باشد .  


4) تناسب و همگونی با دیگر هنرهای فرهنگ کردستان
یکی از امتیازات ویژه لباس کردی همگونی آن با موسیقی  و رقص کردی ( هه لپرکی ) که از دیگر هنرهای اصیل فرهنگ کردها است می باشد و با چنین نگاهی ، این نوع پوشش دارای ویژگی خاص  می باشد. 


5)تنوع در رنگ و طراحی :
لباس کردی دارای تنوع در رنگ بندی و طراحی های مختلف می باشد که این خود یکی از رموز ماندگاری این نوع پوشش در میان نسل حاضر می باشد که پاسخگوی نیازها و سلیفه های مختلف می باشد . 
*علی حیدرآقایی نویسنده و پژوهشگر فرهنگی کردستان



برچسب ها :

كردهافرهنگلباس كرديآربباخبرلباس محلي

نظرات کاربران :

محمدی [پنجشنبه 4 آبان 1396 | 10:30] پاسخ

دستمریزاد یادداشت گویای این است که لباس کردی گنج است و این گنج باید نگهداری و حفظ شود از پژوهشگر فرهنگی و ارزشمند و اخلاقی حوزه فرهنگ کردها جناب علی حیدر آقایی سپاسگزارم

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی