چهارشنبه 10 آبان 1396 / 14:28|کد خبر : 2901|گروه : اجتماعي

آرباباخبر گزارش مي دهد

افزايش 17 درصدي طلاق در بانه

افزايش 17 درصدي طلاق در بانه

رئيس اداره ثبت احوال بانه با بيان اينكه بررسي داده هاي آماري بيانگر افزايش آمار طلاق در اين شهرستان است گفت: واقعه طلاق در 6 ماهه نخست امسال 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.

به گرارش خبرنگار آرباباخبر، نهاد خانواده در جامعه امروز بصورت گسترده ای در حال تجربه کردن قضیه طلاق است بطوریکه این موضوع در شهرستان بانه نیز در حال افزایش بوده و به همین دلیل موجب نگرانی هایی برای خانواده ها و برخي از مسئولين شده است.

افزايش 17 درصدي طلاق در بانه

سعدالله صادقی رئیس اداره ثبت احوال بانه در گفت و گو با خبرنگار آرباباخبر، با اشاره به آمار طلاق در بانه اظهار داشت: طی شش ماه نخست امسال 140 مورد طلاق در شهرستان بانه به ثبت رسیده است و این در حالیست که سال گذشته 117 مورد در مدت مشابه در شهرستان بانه ثبت شده است.

وی افزود: بر اساس این آمار؛ واقعه طلاق در شهرستان بانه طي 6 ماهه نخست امسال 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.

رئيس اداره ثبت احوال شهرستان بانه؛ خاطرنشان کرد؛ بیشترین موارد  طلاق در بانه مربوط به زوجین جواني است که در حال تجربه کردن اولین سال از زندگی مشترک خود هستند.
 

ماموستا عبدالله حیدری امام جمعه بانه نیز چندي پیش در یکی از تریبون های نماز جمعه این شهر از قضیه طلاق و افزایش آمار آن در بین خانواده ها ابراز نگرانی کرد و خواستار دقت بیشتر خانواده ها در امر ازدواج فرزندان  و اقدام عملي مسئولین براي كاهش و كنترل واقعه طلاق در بانه شد.

قطعا موضوع طلاق همانطور که ماموستا حیدری امام جمعه بانه نيز در خطبه های نماز جمعه این شهر از آن  ابراز نگرانی کردند؛ یکی از معضلات اجتماعی جامعه است که گریبانگیر شهر بانه نيز شده است.



ازدواج هاي زودهنگام عامل طلاق هاي زودرس است

ظاهر حیدری کارشناس مددکاری اداره بهزیستی بانه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به علل طلاق در بانه گفت: عوامل متعددی در طلاق زوجین در بانه تاثیر گذار است که می توان ار این بین به اعتیاد همسر؛ ضعف مهارت های ارتباطی زوجین؛ دخالت خانواده ها؛ ترویج چشم و هم چشمی ها در بین همسران؛ اشاره کرد.

وی همچنین بیکاری؛ ازدواج زود هنگام دختران بویژه در مناطق روستایی شهرستان؛ ترویج استفاده شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در بين آحاد جامعه را از دیگر عوامل موثر در طلاق بین زوجین بانه ای برشمرد و گفت: در بین این عوامل ضعف مهارت های ارتباطی؛ ازدواج زودهنگام  و دخالت خانواده ها بیشترین نقش را دارد.

کارشناس واحد مددکاری اداره بهزیستی بانه از ماموستایان و عالمان دینی خواست تا در تریبون های نماز جمعه و مراسمات ديني و مذهبي در مساجد نسبت به آگاهسازی خانواده ها در خصوص خطرات ازدواج زودهنگام و تهدیدات فضای مجازی و شبکه های اجتماعي بر روي خانواده ها بويژه زوجين جوان هشدارهاي لازم را گوشزد كنند.

پژوهش و تحقيق درباره عوامل و پيامدهاي طلاق در بانه ضعيف است

در ادامه هیرش قادرزاده دانشجوي دكتراي جامعه شناسي دانشگاه علامه طباطبايي تهران و از اساتید دانشگاه پیام نور بانه نیر با اشاره به پیامدهای متعدد طلاق در حوزه های مختلف شخصی و اجتماعی اظهار داشت: از آنجایی که طلاق در ابعاد فرهنگی؛ روانی و اقتصادی خانواده ها و در نهایت جامعه تاثیر مي گذارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: اگرچه طلاق موضوعی است که در گذشته هم بوده است اما امروزه از جهت فراوانی و از بین رفتن قبح آن در بين مردم مورد توجه قرار گرفته است چرا که در گذشته به ندرت زوجین از هم جدا می شدند و موضوع طلاق بعنوان یک قبح اجتماعی به شمار می رفت اما امروزه واقعه طلاق به گونه ای روز افزون و اقدامی معمول برای رهایی از تنش های حانوادگی تلقی می شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: اگر چه طلاق یک مشکل فردی است اما از آنجایی که بر نحوه ارتباط افراد خانواده نیز تاثیر گذار است موجب ایجاد معضلات شدیدی در جامعه می شود.

قادرزاده خاطرنشان کرد؛ اگر چه افزایش آمار طلاق یک مسئاله جهانی و کشوری در دنیای امروز است اما با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان بانه و بافت سنتی اين شهر لذا افرایش طلاق يك موضوع نگران کننده است.

وی تصریح کرد: شهرستان بانه بواسطه مرزی بودن و دسترسی راحت به ماهواره و سایر تکنولوژی های ارتباط خارجی باعث تغییر سبک زندگی و قرار گرفتن در معرض آسیب های این نوع از سبک زندگی قرار گرفته است.

این جامعه شناس گفت: اگر چه عوامل متعددی در بحث طلاق در بانه تاثیر گذار است اما هرگونه سخن از عوامل موثر بر این موضوع مستلزم یک کار پژوهشی اصیل توسط صاحب نظران و متخصصان فن است که متاسفانه تا کنون در بانه در موضوع طلاق پژوهش علمی و تخصصي صورت نگرفته است.

وی یادآور شد؛ طبق تحقیقات سال 92 كه توسط گروه علوم اجتماعي دانشگاه پيام نور بانه انجام گرفت حدود بیست عامل اثر گذار و مرتبط با گرايش به طلاق در اين شهر شناسايي شده است كه مهمترين آنها دگرگونی در ارزش ها و هنجاری جامعه؛ مصرف رسانه های جمعي، تفاوت پایگاه اجتماعی و اقتصادی ، برآورده نشدن انتظارات و وي‍ژگي هاي ناهمسان زوجين بوده است.

قادرزاده از جامعه دانشگاهی و نهادهای دولتی و فرهنگی خواست که براي كاهش واقعه طلاق و آسيب هاي اجتماعي ناشي از آن در بانه کار های تحقیقاتی و پژوهشی بيشتري انجام شود.



برچسب ها :

طلاقبانهمعضلات اجتماعيگزارشآرباباخبراعتيادازدواج زودهنگام

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی