پنجشنبه 9 آذر 1396 / 08:35|کد خبر : 2965|گروه : اقتصادي

معاون استاندار کردستان:

تصویب منطقه آزاد بانه و مريوان موجب افزایش صادرات کالاهای ایرانی می شود

تصویب منطقه آزاد بانه  و مريوان موجب افزایش صادرات کالاهای ایرانی می شود

معاون استاندار کردستان گفت: تصویب منطقه آزاد بانه موجب رونق صادرات در منطقه می شود.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، حسین فیروزی امروز در کمیته برنامه ریزی و توسعه شهرستان بانه با اشاره به سابقه مبادلات تجاری مرزي در شهرهای بانه و مریوان گفت: سابقه مبادلات مرزی در شهرهای بانه و مریوان سابقه ای طولاني به درازای 400 سال دارد.

وی افزود: با توجه به این سابقه طولانی و تجاربي كه اين دو شهر مرزي در حوزه مبادلات با كشور همسايه عراق دارند لذا تصویب لایحه منطقه آزاد بانه و مريوان می تواند موجب رونق صادرات بویژه صادرات کالاهای ایرانی به کردستان عراق و سایر کشورهای همسایه باشد كه در نتیجه اين امر موجب توسعه شهرستان هاي بانه و مريوان بلكه منطقه شمالغرب مي شود.

معاون استاندار کردستان به ضرورت ایجاد زیر ساخت هایی  که موجب توسعه استان می شود هم  تاکید کرد و گفت: انجام اقدامات زیربنایی و زیرساخت های توسعه در استان كردستان بستگی به مثبت اندیشی و نگاه باز مسئولین کلان کشوری دارد.

 وی قرابت فرهنگی و مراودات کهن با کردستان عراق را از جمله دلايل مثبت براي تصویب منطقه آزاد بانه و مريوان عنوان کرد و گفت: این تناسب و همگونی فرهنگي و قومي می تواند موجب توسعه مبادلات مرزي و در نتیجه صادرات شود.    


محمد فلاحی فرماندار بانه هم در نشست اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات فرمانداری اين شهر برگزار شد، افزود: مردم مرزدار بانه ۸۴۰ شهید و هزار و ۳۰۰ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

وی تراکم جمعیت شهری و پراکندگی جمعیت روستایی را از مشکلات موجود در زمینه برنامه ریزی های اجرایی در این شهرستان ذکر کرد و اظهارداشت: با وجود پتانسیل نوار گسترده مرزی در بانه، متاسفانه اعتبارات ویژه ای برای ساماندهی مرزی نداریمدر حاليكه شغل 50 درصد مرزنشينان مربوط به مرز است.

فلاحی از رشد 93 درصدی صادرات در مرز سیرانبد بانه خبر داد و افزود: در هشت ماه گذشته 30 میلیون دلار معادل 100 هزار تُن کالا از طریق مرز سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.
فرماندار بانه ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را حق مردم این منطقه دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری باید مقدمه ای برای تحقق خواسته به حق مردم شهرستان باشد.

 



برچسب ها :

معاون استاندا ر كردستانفيروزيتصويب لايحه منطقه ازاد بانه و مريوانصادراتفرماندار بانهمرز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی