شنبه 23 آبان 1394 / 08:23|کد خبر : 298|گروه : اقتصادي

گزارش/

سرمستی دولت و خودروسازان در آستانه تقاضای خرید 100 هزار دستگاه خودرو/کمپین «نخریدن خودرو» کمپین «بی‎پولی» بود

سرمستی دولت و خودروسازان در آستانه تقاضای خرید 100 هزار دستگاه خودرو/کمپین «نخریدن خودرو» کمپین «بی‎پولی» بود

گویا کمپین نخریدن خودرو، کمپین تحریم خودروی ایرانی نبود، بلکه جیب‎های خالی مردم بود که توان خرید برخی ارابه‎های مرگ را نداشت.

به گزارش آرباباخبر به نقل از نوای آبیدر، پس از اعلام رسمی دولت برای اعطای وام 25 میلیونی برای خرید خودرو از طریق 2 خودرو سازی سایپا و ایران خودرو، گزارش‎ها حاکی از آن است که پس از گذشت تنها چهار روز از این طرح، تا ظهر پنج شنبه 86 هزار و 400 خودرو ثبت نام شده است.

 

دولت و خودرو سازان سر از پا نمی‎شناسند و لحظه به لحظه از طریق رسانه ملی آمار فروش خود را اعلام می‎کنند، تا جایی که سایپا در اقدامی منحصربفرد! اعلام کرد که روز جمعه نیز فروش خودروهای قسطی ادامه دارد.

 

در ماه‎های اخیر کمپین "تحریم خرید خودروهای صفر کیلومتر" شوک بزرگی به بازار خودروسازان وارد کرده بود و بر اساس اعلام خود آنها، صدها هزار دستگاه خودرو صفر کیلومتر بر روی دست خودرو سازان باد کرده بود. همچنین بر اساس گزارشات میدانی سایت نوای آبیدر، بازار خرید و فروش خودرو در سنندج و استان کُردستان نیز با تاثیر از این کمپین افت شدیدی کرده بود.

 

اما گویا این کمپین، کمپین تحریم خودروی ایرانی نبود، بلکه جیب‎های خالی مردم بود که توان خرید برخی ارابه‎های مرگ را نداشت.

 

سوالات زیادی ذهن کارشناسان و شهروندان را درگیر کرده است که چرا دولت در این برحه زمانی اقدام به چنین کاری کرده است؟ آیا تزریق 2.500.000.000.000  تومان (دو هزار و پانصد میلیارد تومان) در قالب فروش 100 هزار دستگاه خودرو نتایج اسفباری بر اقتصاد کشور ندارد؟ آیا همین مبلغ فوق را اگر در قالب طرح‎های زود بازده، اشتغالزایی و وام ازدواج به جوانان اعطا می‎شد، بسیاری از مشکلات کشور و دغدغه جوانان حل نمی‌شد؟ آیا زیرساخت جادهای کشور توان کشش این حجم عظیم از خودرو را دارد؟ چرا برای اعطای وام 3 میلیونی ازدواج آنقدر جوانان را بالا و پایین می‎برید که در پایان از گرفتن آن منصرف شده اما برای خرید خودروهای بی‎کیفیت و ارابه3های مرگ اینچنین ریخت و پاش می‎کنید؟

 

جواب این سوالات و هزاران سوال بی‎جواب دیگر را باید از دولتی‎ها، بانک مرکزی و خودروسازان جویا شد که تا چند ماه قبل کمپین تحریم خودرو کمر آنها را شکسته بود و خودروسازان را در آستانه ورشکستگی قرار داده بود، اما اکنون آنچنان سرمست شده‌اند که احتمال افزایش فروش خودروهای قسطی از مرز 100 هزار دستگاه نیز وجود دارد.

 

مردم نیز در این میان سهم بزرگی در دامن زدن به این طرح عجولانه و بی‎برنامه دارند؛ مردمانی که تا چند ماه قبل شعار نخریدن را سر می‎دادند، حال خود در صف اول خرید قرار گرفته‎اند و برای آن نیز تبلیغ می‎کنند.

 

طری وام 25 میلیونی خودرو در شبکه‎های اجتماعی نیز غوغایی به پا کرده است و بعضاً با مخالفین بسیاری همراه بوده است.

 

یکی از کارمندان شرکت های فعال در زمینه بیمه عمر و پس انداز به شهروندان پیشنهاد داد به جای خرید خودرو و استفاده از وام ۲۵ میلیون تومانی در بیمه عمر سرمایه گذاری و از سود سرشار آن بهره مند شوند. پیشنهادی که به شدت از سوی دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفت و به سرعت در سایر شبکه ها و گروه های شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

 

این کارمند شرکت بیمه دو گزینه را به متقاضیان دریافت وام خودرو پیشنهاد داده که به شرح ذیل است: (متن فوق بدون دخل و تصرف بازنشر شده است)

گزینه اول:

شما خودرو می خرید و۷ میلیون را نقد و ۲۵ میلیون را طی اقساط ۷ ساله ماهانه ۴۹۶ هزار تومن میپردازید در پایان سال هفتم یک خودروی ۷ ساله با حدود ۲۱۰ هزار کارکرد که ۴۹ میلیون برایش پرداختید و حدود ۱۸ میلیون می ارزد خواهید داشت.

گزینه دوم :

اگر ماهیانه ۴۹۶ هزار تومن در یک شرکت بیمه عمر سپرده گذاری و ۷ میلیون را در یکی از بانکها سپرده گذاری طولانی مدت کنید در پایان سال هفتم شما از شرکت بیمه با سود تضمین شده نقدا حدود ۱۰۶ میلیون بابت بیمه عمر دریافت و از بانک حدود ۳۱ میلیون گرفته و جمعا ۱۳۷ میلیون پول خواهید داشت. کمی عاقلانه فکر کنید.

 

با این اوصاف کماکان دولت و خودروسازان از هجوم بی‎سابقه مردم به نمایندگی‎ها خوشحال هستند و درصدد افزایش تعداد خودروها هستند.

 

با یک حساب سرانگشتی می توان سود کلان حاصله از این فروش را در جیب دولت و خودروسازان مشاهده کرد. اگر میانگین برای هر خودرو 5 میلیون تومان پرداخت شود، تا پایان روزهای آتی دولت و خودروسازان بدون تحویل هیچگونه خودرویی 500 میلیارد تومان پول را در خزانه خود می‎بینند. حال اگر سود حاصله از وام اعطایی به هر خودرو میانگین 8 میلیون تومان باشد، دولت و خودورسازان علاوه بر فروش خودروهای باد کرده، 800 میلیارد تومان پس از چهار سال درآمد زایی کرده اند؛ مضاف بر اینکه قیمت تمام شده هر خودرو بسیار کمتر ار قیمت نهایی فروش است.

 

کلام پایانی اینکه، سیاست فروش خودروهای بی‎کیفیت و استاندارد پایین داخلی در این طرح در آینده ضربهای بزرگ بر اقتصاد کشور و بلای جان بسیاری از هموطنانمان خواهد شد، امری که دولت و خودروسازان بسیار به ان خوشبین بوده و فعلاً در حال شمارش تعداد صفرهای پول‌های دریافتی از مردم هستند.

 



برچسب ها :

وام 25 میلیونی خرید خودرووام خودروبازار خودروکمپین تحریم خودرو

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی