یکشنبه 3 دی 1396 / 10:38|کد خبر : 3016|گروه : اجتماعي

معاون عمراني استاندر كردستان:

بيش از 3 هزار هكتار بافت فرسوده و ناكارآمد در كردستان وجود دارد

بيش از 3 هزار هكتار بافت فرسوده و ناكارآمد در كردستان وجود دارد

معاون عمراني استاندر كردستان گفت: بر اساس بررسي و مطالعات انجام شده بيش از 3 هزار هكتار بافت فرسوده و ناكارآمد در كردستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر؛ امیر قادری در نخستین نخستین سمینار علمی با موضوع عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان های مقام در برابر آن، اظهار کرد: در ایران بطور متوسط سالانه دویست زلزله با بزرگای 4 تا 5 ریشتر اتفاق می افتد که بیست زلزله از مجموع این تعداد با بزرگای 5 تا شش ریشتر قدرت دارد.

وي با اشاره به آمار وقوع زلزله در چند سده گذشته افزود: بر اساس آمار زلزله طي مدت مذكور  در هر دهه شاهد دو زلزله با بزرگای 7 ریشتر بوديم  که این شرایط واقعیتی در کشور ما است.

قادر تصريح كرد: كشور ايران داراي یک دهم جمعیت دنیا است و اين در حاليست که شش درصد از تلفات بلایای طبیعی دنيا در کشور ما اتقاق می افتد.

معاون عمراني استاندار كردستان تصريح كرد: ایران روی کمربند زلزله قرار گرفته و جزء 5 کشور بلاخیز جهان است بطوريكه آمار ها نشان می دهد در  طول دو هزار و پانصد سال گذشته هر ده سال شاهد یک زلزله ویرانگر در سطح کشور بودیم.

وي خاطرنشان كرد: سی و دو درصد از مساحت و 70 درصد از جمعیت و 67 درصد از تولید ناخالص کشور در مناطق واقع در خطر زلزله قرار گرفتند.

مهندس قادري يادآور شد، در کشور ما بیش از 130 هزار هکتار بافت فرسوده ، ناکارمد و مسئاله دار وجود دارد که بدلیل تاب آوری پایین در معرض خطر زلزله قرار گرفته اند.

اين مسول گفت: در مناطق کردستان هم که با توجه به اینکه در روی گسل قرار داريم شهرهای مختلف استان به نسبت کم و بیش تحت تاثیر این موضوع هستند و گسل از بانه شروع و با عبور از شیلر به مریوان؛ سروآباد و کامیاران می رسد.

قادری خاطرنشان کرد؛ سنتدج هم روی خط زلزله است و با خطرنسبی بالايي به اين لحاظ  قرار دارد که شهرستان سقز نیز همین شرایط را دارد.

معاون عمراني استاندار كردستان تصريح كد: تا زمانیکه این شرایط در استان حکمفرماست باید یک تجدید نظر اساسی در ساخت و سازها داشته باشیم و همانطور که کشورهای زلزله خیز دنیا مثل ژاپن توانسته با یک برنامه کوتاه مدت؛ میان مدت و دراز مدت موضوع را به یک مسئاله عادی تبدیل کرده است و در این راستا همه وظیفه دارند در کنار دولت و مسئولین باشند.

وي گفت: استان کردستان روی گسل های جوان قرار گرفته و معمولا شدت زمین لرزه های استان حول و حوش 4 ریشتر است اما نمی توان پیش بینی کرد که زلزله کی و با چه قدرتی رخ خواهد داد ولی به این موضوع رسیدیم که بایستی در مدیریت زلزله یک تجدید نظر اساسی رخ دهد.

مهندس قادري يادآور شد: از مجموع 12 هزار و  672 هکتار مساحت شهرهای استان کردستان حدود 3 هزار و 262 هکتار بافت های ناکارامد هستند که بیش از 25 درصد مساحت استان را تشکیل می دهند.

قادری تصریح کرد: در بین شهرهای استان بانه با مساحت 46.4 و سنندج با 46.1 به مراتب وضعیت بدتری از لحاظ بافت هاي فرسوده و ناكارآمد دارند.

وي همچنين گفت: در استان کردستان 1904 هکتار از مساحت استان مناطق حاشیه و سکونتگاه غیر رسمی داریم که به شدت تحت تاثیر زلزله قرار دارند و مردم زیادی هم زندگی می کنند.

مهندس قادری: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه 54 مورد زلزله در استان کردستان اتفاق است که بر اساس تحلیل صورت گرفته 11 مورد آن بیش از سه ریشتر قدرت داشته است و در شهرستان بانه نیز امسال تعداد 14 مورد زلزله اتفاق افتاده است که فقط در چهل روز گذشته بعد از زلزله ازگله کرمانشاه هفت مورد زلزله در بانه رخ داده است که چهار مورد لین دو تا سه ریشتر و سه مورد آن بیش از 3 ریشتر قدرت داشته است.


اين مسئول خاطرنشان کرد: ارائه آمار های مربوط به زلزله به خاطر ترساندن مروم نیست بلکه بدلیل آگاهسازی و آماده کردن آنها برای مقابله با این پدیده طبيعي است.

وي گفت:  وقتی شرایط زلزله خیز بودن در کشور و استان وجود دارد باید همواره آماده بود و در اين راستا با ارائه آموزش های منظم و مرتبط با زلزله همواره  آمادگي خود را براي مقابله و مواجهه با زلزله افزايش دهيم و بتوانيم رفتار مردم را در قبال زلزله دچار تغییر كنيم.

قادري با انتقاد شدید از کمسیون های ماده صد اظهار داشت: کمسیون های مذکور بلای ایمن سازی ساختمان ها هستند چرا که از محل اين قانون ساختمان های غیر مقاوم با جريمه اي اندك وجهه قانوني بيدا مي كنند.

وی با اشاره به اینکه باید خود مردم به فکر ایجاد بناهای مقاوم منطبق با اصول نظام مهندسی باشند اظهار داشت: باید طوری آگاه سازی و فرهنگ سازی کرد که این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

قادری با بیان اینکه 80 درصد از مساحت کشور ایران تحت تاثیر زلزله است خاطرنشان کرد: 97 درصد از سکونتگاه های شهری و روستایی کشور تحت تاثیر زلزله هستند و بر اساس این وضعیت باید فکری اساسی کرد.

معاون عمراني استاندار كردستان  با اشاره به این موضوع که ساختمان هر کسی به منزله  دارایی او است گفت: کمسیون ماده 100 در سطح کشور با اعمال جریمه اي اندک خانه هایی را که غیر اصولی ساخته شدند تایید می کند و در واقع این کار درستی نیست و بایستی با وضع قوانین جدید در این زمینه تجدید نظر شود.

وي گفت: با توجه به اینکه کنترل و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده و حریم شهرها از وظایف شهرداری است و بایستی این سازمان با همکاری همه ارگان ها این مهم را به درستی انجام دهد.



برچسب ها :

سمینار علمیعوامل موثر بر وقوع زلزلهمعاون عمراني استاندر كردستانبلایای طبیعیبافت فرسودهكردستانبانهآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی