پنجشنبه 7 دی 1396 / 11:03|کد خبر : 3025|گروه : اقتصادي

وزیر کار در بانه:

سیاست دولت در دراز مدت رفع فقر ازاستان های توسعه نيافته است

سیاست دولت در دراز مدت رفع فقر ازاستان های توسعه نيافته است

وزیر کار گفت: سیاست دولت روحاني در دراز مدت براي رفع فقر ازاستان های توسعه نيافته و حاشيه نشينان برنامه ريزي شده است.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، وزیر کار امروز در ششمین جلسه شورای اداری شهرستان بانه که در سالن اجتماعات اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی بانه برگزار شد؛ با اشاره به ظرفیت و پتانسیل های کردستان گقت:  کردستان با توجه به پتانسیل هایی كه دارد شرايط پیشرفت و جهش را دارد.

وی با اشاره به رشادت و ایثارگری های مردم بانه در دوران دفاع مقدس افزود: بانه شهدای والا مقام زیادی را تقديم انقلاب كرده است که شهداي قادرخان زاده و دیگر شهدای این شهر نمونه بارز اين رشادت ها هستند.

ربیعی به حادثه خونین پانزده خرداد سال 63 بانه هم اشاره کرد و گفت: به واقع مردم این شهر روزهای تلخ زیادی را در دوران دفاع مقدس گذراندهاند و امروز نوبت آن رسیده است که مردمان آن رورهای خوش را هم تجربه کند.

وزیر کار گفت: استان کردستان و مناطق کردنشین علی رغم ظرفیت های طبیعی مناسب؛ منابع آبی خوب و نیروی انسانی با تجربه و متخصص اي هم دارد كه مي توان با بكارگيري و استفاده از اين ظرفيت ها  در توسعه كردستان استفاده كرد.

وی تصریح کرد: در کردستان زنان هم دوشادوش مردان کار می کنند و حتی میزان ساعات کار زنان کرد در این منطقه در گذشته بيشتر از مردان بود كه اين موضوع هم  از مزیت های استان كردستان است است و با برنامه ریزی و سیاست گذاری از اين مزيت هم مي توان  در راستای  توسعه بهره برداري كرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، میزان رشد اقتصادی در سال های گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: علی رغم شوک قیمت نفتی از سال 93 تا کنون رشد اقتصادی خوبی را در كشور شاهد بوديم بطوريكه در شش ماهه نخست امسال  6 درصد رشد غیر نفتی داشتیم.

وی افزود: در چهار سال و نيم گذشته رشد اقتصادی رو به افزایش است که این موضوع باید به استان های دیگر هم گره بخورد که در مرحله اول استان های دارای مزیت بدلیل فراهم بودن زیرساخت ها بهره بیشتری از این رشد را خواهند داشت .


وی گفت: سیاست دولت تدبير و اميد و همچنين  وزارت کار  در مرحله بعدی فراهم کردن زمینه و زیرساخت برای جلب سرمایه گذاری در استان هایی است که تا کنون بدلیل فراهم نبودن زیرساخت در آنها سرمایه گذاری نشده است می باشد.
 

 وی افزود: در همین راستا امسال در بودجه سال 97 برای اجرایی کردن برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی اعتبارات خوبی به اين مناطق اختصاص یافته که در این زمینه نیز برای مناطق محروم و دارای نرخ بیکاری بالا با در نظر گرفتن یک نوع تبعیض مثبت بر در نظر گرفتن شاخص هاي  مرزی بودن و میزان محرومیت اعتبارات ویژه تری اختصاص یافته است كه سهم استان هاي مانند كردستان از اين اعتبارات قابل توجه است.


وی گفت: در زمینه تخصیص اعتبارات اشتغال فراگیر به استان کردستان هم نگاه مان نگاه زیر ساختی نبوده بلکه بر اساس محرومیت و نرخ بالای بیکاری در  تخصیص اعتبارات اشتغالزایی را مد نظر قرار دادیم تا نابرابری ها را به حداقل برسانيم.

ربیعی گفت: حتی در توسعه تامین اجتماعی هم موضوع حاشیه نشینی و پیرامون را دنبال مي کنیم و نظام حمایت اجتماعی را به سمت پیرامون و حاشیه نشینی سوق داده ايم.

ربیعی گفت: در حوزه بهزیستی هم سیاست دولت فقر زدایی است و در بودجه 97 نيز توانمند سازی حاشیه نشینان و پیرامون در اولويت برنامه هاي دولت است.

وزیر کار با بيان اينكه برنامه های دولت تدبیر و امید برای دراز مدت برنامه ریزی شده است گفت: رویکرد دولت روحانی گذر از کوتاه مدت بینی به سمت دراز مدت بینی است و از همين رو از نخبگان می خواهیم که جامعه را از تنش دور کنند و برای رسيدن به اين منظور یک امنیت روانی و سرمایه گذاری چندین ساله نیاز داریم تا به جهش مد نظر دست یابیم.

و ی همچنین افزایش قدرت خرید مردم و ارتقای رفاه اجتماعی در دراز مدت را از دیگر سیاست ها و برنامه های دولت دانست و گفت: سیاست دولت در مناطق مرزی از سیستان و بلوچستان تا کردستان با توجه به ظرفیت های زیادی که برای جهش دارد  در سایه عقلانیت و مدیریت ایجاد  شدنی است.

ربیعی به بکارگیری نخبگان کرد در ساختارهای تصمیم گیری کشور هم تاکید کرد و گفت:  قطعا استفاده از نخبگان کردستاني تاثیر بسزایی در آینده و وسعه کشور دارد.

وی تصریح کرد: جهت گیری وزارت کار در بودجه 96 اشتغالزایی و فقرزدایی است که این مهم در سال های آینده با مداومت بودجه به یک برنامه دراز مدت تبدیل خواهد شد تا جامعه را از فقر مطلق رها کنیم.

وزیر کار موقعیت شهر بانه به لحاظ  گردشگری را یک مزیت دانست و گفت: مرزی بودن و وجود مجتمع های تجاری از مزیت های بانه است اما اگر بتوانیم زمینه اقامت مسافران را هم با ایجاد زیر ساخت ها در این شهر فراهم کنیم  زمینه توسعه شهر بانه نیز بدنبال آن فراهم خواهد شد.

ربیعی صنایع دستی و مشاغل خانگی در بانه را از دیگر ظرفیت های شهرستان بانه عنوان کرد و یادآورشد؛  میتوان صنعت های کوچک را با استفاده از این ظرفیت ها در این بانه ایجاد و زمینه اشتغال پایدار افراد زیادی هم فراهم شود.



برچسب ها :

وزير كاربانهاستان كردستاناشتغالبيكاريفقردولتتوسعهآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی