دوشنبه 2 بهمن 1396 / 10:30|کد خبر : 3073|گروه : سياسي

ايران خواستار توقف هر چه سريعتر عمليات نظامي تركيه در عفرين شد/ 34 عضو «ی پ گ» و غیرنظامی کشته شدند

ايران  خواستار توقف هر چه سريعتر عمليات نظامي تركيه در عفرين  شد/ 34 عضو «ی پ گ» و غیرنظامی کشته شدند

جمهوري اسلامي ايران در واكنش به عملیات نظامی تركيه در عفرین خواستار توقف هر چه سرسعتر اين عمليات توسط نيروهاي ترك شد تا كنون 18

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، پایگاه اینترنتی شبکه الکوثر نوشت: ارتش ترکیه به همراه گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه بامداد امروز در مرحله زمینی عملیات شاخه زیتون در درگیری با گروههای کُرد (پ.ک.ک و پ.ی.د) روستا‌های شنکال، وکورنی، وبالی و ادامانلی، مزرعه‌های کیتا، وکوردو، وبیبنو، تپه تل سوریه، تپه 240 و دو تپه از توابع مناطق مرزی راجو و بلبل را تصرف کردند.

 

به این ترتیب نیروهای مسلح ترکیه در نخستین روز از مرحله زمینی عملیات شاخه زیتون، از مسیر شمال، شمال غرب و غرب وارد عفرین شدند.

 

هواپیما‌های جنگنده ترکیه نیز در طول دیروز بارها مواضع  کردها را در عفرین هدف قرار دادند.

 

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در انگلیس مستقر است، اعلام کرد  در پی عملیات زمینی و هوایی ارتش ترکیه جهت به عقب راندن نیروهای  (ی پ گ) از روستاها و مناطق اطراف عفرین 18 نفرجان خود را از دست دادند.

 

براساس اظهارات فعالان کرد، 13 شهروند غیر نظامی شامل 6 کودک و زن کشته و 16 نفر دیگر از ساکنان عفرین زخمی شدند.

 

گزارش ها از سوریه حاکی است، در عملیات نظامیان ترکیه 5 نفر از نیروهای یگان های مدافع خلق و 10 نفر از شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز کشته شدند.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته عملیات نظامی در عفرین را « نبرد ملی » خواند و وعده داد این عملیات در کوتاه مدت پایان یابد.

 

*ترکیه باید فوراً عملیات نظامی در عفرین را متوقف کند

 

 

در همین راستا؛ بهرام کاظمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ترکیه باید فورا عملیات نظامی در عفرین سوریه را متوقف کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران بدقت تحولات عفرین سوریه را پیگیری می کند و امیدوار است این عملیات فورا پایان یافته و از تعمیق و گسترش بحران در مناطق مرزی ترکیه و سوریه جلوگیری به عمل آید.

 

قاسمی تاکید کرد: تداوم بحران در عفرین ممکن است باعث تقویت مجدد گروه های تکفیری — تروریستی در مناطق شمالی سوریه شده و آتش جنگ و ویرانی را در این کشور دوباره شعله ور کند.

 

*سوریه از حمله ترکیه به عفرین هیچ اطلاعی نداشت

 

 

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه تهاجم ترکیه را به شهر عفرین که بخش جدایی ناپذیر اراضی سوریه است شدیدا محکوم می کند. این اقدام تجاوزکارانه، جدیدترین نمونه از سلسله حملات ترکیه به حاکمیت ملی سوریه به شمار می رود.

 

این منبع در ادامه افزوده است است: سوریه ادعاهای حکومت ترکیه را مبنی بر اینکه آغاز عملیات نظامی در عفرین را به اطلاع دولت سوریه رسانده است کاملا رد می کند و از جامعه بین المللی می خواهد این تهاجم را محکوم کرده و تدابیر لازم را برای متوقف ساختن آن در پیش گیرد.

 

سوریه همچنین اعلام کرد ترکیه درباره حمله بی رحمانه به عفرین دمشق را مطلع نکرده است.

 

*هرکس معترض حمله به عفرین باشد با او برخورد امنیتی می‌شود

 

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به حامیان اپوزیسیون کرد هشدار داد که در صورت حضور در خیابان‌ها با نیروهای امنیتی طرف خواهند بود. مخاطب این تهدید، حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌هاست که دومین نیروی اپوزیسیون در پارلمان ترکیه است.

 

اردوغان که در برابر هزاران تن از حامیان حزب حاکم "عدالت و توسعه" در شهر بورسا سخن می‌گفت از عملیات نظامی ارتش در عفرین سوریه دفاع کرد.

 

اردوغان هم‌زمان گفت که پیشروی نظامی در سوریه در کوتاه‌ترین زمان پایان می‌یابد. او در سخنرانی در بورسا گفت: «انشاءالله عملیات به زودی به اتمام می‌رسد.»

 



برچسب ها :

تركيهعفرينعمليات نظاميگروههای کُرد (پ.ک.ک و پ.ی.د)

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی