شنبه 28 بهمن 1396 / 07:03|کد خبر : 3133|گروه : اجتماعي

احيا شال بافي آرمرده بانه نيازمند حمايت همه جانبه است

احيا شال بافي آرمرده بانه نيازمند حمايت همه جانبه است

شال بافي يكي از هنرها و صنايع دستي كهن در شهر آرمرده بانه است كه طي سال هاي گذشته با ركود مواجه بوده و احيا مجدد آن نيازمند حمايت همه جانبه مسئولين است.

به گزارش آرباباخبر، شهرستان بانه از ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است و از دیر باز مردمان این دیار در حوزه صنایع دستی فعالیت چشمگیر و مستمری داشته اند.

 

 شالبافی را مي توان يكي از شایع ترین رشته های صنایع دستی در این شهرستان برشمرد بطوري که شهرتی جهانی دارد و خوشبختانه در بانه بويژه شهر آرمرده هم  از اقبال خوبی برخوردار است بطوریکه در سال 93 این  رشته با نام بانه به ثبت ملی رسیده است .

 

شال نوعی پوشش مردانه است که در مناطق کردنشین از جمله کردستان از قدیم الایام تا كنون رواج داشته است و این نوع پوشش از پشم نوعی بز به نام «مرغز»که پشمی نرم لطیف و فردار دارد به دست می آید.

 

شالبافی از اصلی ترین سوغات و صنایع دستی شهرستان بانه است که در بیشتر روستاهای بخش آرمرده به ویژه در خود شهر آرمرده بافته می شود و بسیاری از زنان و مردان این منطقه به کار شال بافی مشغول هستند.

 

شال بافی داراي  ۸ مرحله از هم جدا و در عين حال وابسته به همديگر است که بیشترین و سخت ترین مراحل آن توسط زنان انجام می شود.

سعدالله رحیمی‌خواه، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بانه در گفت‌وگو با خبرنگار آرباباخبر، در اين باره، اظهار کرد: یکی از رشته‌های پرطرفدار صنایع دستی در استان کردستان بخصوص شهرستان بانه رشته شال‌بافی است که از قدمتي چهار صد ساله برخودار است و به دليل ظرافت هايي كه در پشم و مواد اوليه اين پوشش وجود دارد موجب شده است كه اين پوشش خاص بوده و  از طرفي هم طرفداران خاص خود را داشته باشد

 

وی افزود: شال‌بافی در شهرستان بانه با محوریت شهر آرمرده است  و بيشتر مردمان اين شهر به گونه‌ای با این هنر در ارتباط هستند بطوريكه هر خانواده یکی از مراحل تهیه و آماده‌سازی آن را انجام می‌دهد اما متاسفانه در چند سال گذشته بنا به دلايلي از جمله كاهش مواد اوليه، نبود يك شركت تعاوني و اتحاديه قوي در ساماندهي شالبافان و عدم حمايت مستمر مسئولين از اين هنر با ركود مواجه بوده است .

به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه، این اداره با اجرای طرح‌های حمایتی و برگزاری کلاس‌های آموزشی سعی در رونق و ایجاد بازار پایدار دارد به گونه‌ای که با آموزش شیوه صحیح بازاریابی و فروش سعی در ساماندهی بازار این محصول دارد.

 

رحیمی‌خواه اذعان داشت: سعی شده است این هنر بومی با انجام کار کارشناسی و تشکیل تعاونی، اقداماتی برای معرفی شهر آرمرده به عنوان دهکده نساجی سنتی انجام شده که امید است با همکاری افراد فعال در این عرصه این امر هرچه زودتر محقق شود.

رحیمی خواه با تقدیر از توجه و پی گیری های "محمد فلاحی" فرماندار بانه در راستای احیا و رونق این صنعت در آرمرده گفت: تخصیص اعتباری به مبلغ 200 میلیون تومان برای احداث نمایشگاه صنایع دستی در شهر آرمرده با محوریت شالبافی و همچنین تلاش برای احیای شرکت تعاونی شالبافان در شهر آرمرده در راستای حمایت از فعالان این عرصه را از جمله اقداماتی که طی چند ماه گذشته بمنظور توسعه و رونق این صنعت در آرمرده عنوان کرد.

 

این مسئول با اشاره به نقش شرکت تعاونی شالبافان در رونق گرفتن بازار کسب و کار این صنعت ابراز امیدواری کرد که با تلاش این شرکت تعاونی و حمایت مسئولین بتوانیم شال آرمرده را به یک برند مخصوص به شهر آرمرده تبدیل کرد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه کمبود مواد اولیه برای تهیه شال" پشم بز مرغض" بدلیل کم شدن این گونه از بز در شهرستان بانه را از مهمترین مشکلاتی که شالبافان آرمرده ای با آن مواجه هستند عنوان کرد و گفت: همین امر موجب شده است که شالبافان مواد اولیه برای تهیه شال را از کشور عراق وارد کرده و خود این موضوع نیز افزایش بهای شال و کاهش تقاضای این محصول را در بازار عرضه بدنبال داشته است. 

وی با اشاره به نقش تعاونی شالبافان در رونق گرفتن مجدد این صنعت در بانه گفت: با توجه به راه اندازی مجدد شرکت تعاونی شالبافان در آرمرده امیداوریم با اقداماتی که این شرکت تعاونی در راستای ساماندهی شالبافان؛ وارد کردن مواد اولیه با قیمت ارزانتر؛ راه اندازی بازارچه و نمایشگاه های شال انجام خواهد داد در آینده نزدیک شاهد رونق گرفتن و شکوفایی مجدد این هنر کهن و دیرینه در بخش آرمرده شهرستان بانه باشیم.



رئیس اداره کار بانه: حمایت و استقبال از تشکیل شرکت های تعاونی از سیاست های اداره کار است 

حمید ساعد پناه رئیس اداره کار؛ تعاون و رفاه اجتماعی بانه هم از تشکیل شرکت تعاونی شالبافان آرمرده در مهر سال جاری خبر داد و گفت: این شرکت تعاونی اواخر مهر ماه امسال در راستای حمایت از هنر شالبافی و ایجاد اشتغال خانگی در این شهر تشکیل شد.

 

 وی با بیان اینکه هیئت مدیره جدید و مدیر عامل شرکت تعاونی شالبافان آرمرده نیز معرفی شده است افزود:  شرکت تعاونی مذکور در حال حاضر بالغ بر 60 نفر عضو دارد و برای عضویت افراد جدید هم مشکلی وجود ندارد و کسانی که تمایل به عضویت در این شرکت تعاونی داشته باشند می توانند با مراجعه به دفتر این شرکت در آرمرده اقدام کنند.

 

وی افزود: سیاست اداره کار استقبال از تشکیل شرکت های تعاونی متناسب با ظرفیت و پتانسیل های موجود در نقاط مختلف شهرستان بانه با اولویت مشاغل خانگی و صنایع دستی است.

 

ساعد پناه تصریح کرد: توسعه صنایع دستی و خارج کردن آن از حالت سنتی امکان پذیر نیست مگر با تشکیل شرکت های تعاونی و اجرای سیاست های حمایت از صنایع دستی بمنظور ایجاد اشتغال پایدار.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی چه در قالب تعاونی ها و چه در قالب خود اشتغالی افراد استقبال می کنیم و در این راستا در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی، خوشه های کسب و کار و طرح های اولویت دار را مشخص کردیم و این تسهیلات در حوزه های صنایع دستی؛ کشاورزی و خدماتی قابل پرداخت است.

فاروق علی آرمرده مدیر عامل جدید اتحادیه شالبافان آرمرده نیر از راه اندازی مجدد این اتحادیه خبر داد و گفت: با توجه به جلسه ای در مهرماه سال جاری با رئیس اداره کار و رئیس صنایع دستی شهرستان بانه به همین منظور در شهرداری آرمرده برگزار شد این اتحادیه دوباره احیا شد.

 

وی افزود: مدیر عامل؛ هیئت مدیره و اعضای جدید شرکت تعاونی 818 شالبافان آرمرده نیر انتخاب شدند و در حال حاضر این شرکت تعاونی توانسته به تعداد 60 نفر از شالبافان این شهر را عضو گیری کند.

 

علی آرمرده با بیان اینکه کار ثبت تغییرات شرکت تعاونی جدید آرمرده بطول انجامید خاطرنشان کرد: تا هفته آینده تغییرات این شرکت تایید و به ثبت خواهد رسید.

 

رئیس شرکت تعاونی 818 شالبافان آرمرده؛ نبود فضای مناسب برای دفتر شرکت تعاونی؛ کمبود تجهیزات اولیه مورد نیاز و در نهایت ناکافی بودن منابع مالی را از مشکلات عمده این شرکت تعاونی برشمرد.

 

وی گفت: شهرداری آرمرده در پی درخواستی که برای واگذاری مکانی برای استقرار دفتر شرکت تعاونی از آنها داشتیم محلی برای این موضوع در اختیار ما گذاشتند.

 

فاروق علی آرمرده با بیان اینکه بیش از 400 نفر از زنان و مردان آرمرده مشغول کار شالبافی هستند تصریح کرد: امیدواریم با اقداماتی که در راستای ساماندهی و حل مشکلات اعضای این شرکت انجام می دهیم بتوانیم اعتماد سایر شالبافان را هم جلب کرده و اعضای بیشتری را در این شرکت تعاونی ساماندهی کنیم.



 



برچسب ها :

شال بافيبانهآرمردهصنايع دستياحياآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی