جمعه 11 اسفند 1396 / 14:28|کد خبر : 3167|گروه : اجتماعي

امام جمعه موقت بانه:

قسم دروغ در معاملات موجب بی رونق شدن بازار کسب و کار می شود

قسم دروغ در معاملات موجب بی رونق شدن بازار کسب و کار می شود

امام جمعه موقت بانه با اشاره به عواقب و پیامدهای سوگند دروغ در زندگی روزمره بویژه بازار معاملات گفت: سوگند دروغ در زندگی روزمره باعث از بین رفتن خیر و برکت زندگی و در معاملات موجب بی رونق شدن بازار کسب و کار می شود.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر؛ ماموستا ملا عبدالله عبدالهی امام جمعه موقت بانه؛ ظهر امروز در خطبه های این هفته نماز جمعه این شهر که در مسجد جامع بانه برگزار شد؛ با اشاره به پیامدهای سوگند در زندگی اظهار داشت: از دیدگاه اسلام سوگند خوردن چه به دروغ و یا راست مورد تایید اسلام نیست بطوریکه آیات و روایات اسلامی مسلمانان را از این عمل به شدت منع كرده است.


وي با اشاره به عواقب و پیامدهای سوگند دروغ در زندگی روزمره بویژه بازار معاملات گفت: سوگند دروغ در زندگی روزمره باعث از بین رفتن خیر و برکت زندگی و در معاملات هم موجب بی رونق شدن بازار کسب و کار می شود.

ماموستا عبدالهي در ادامه از وجود غل و غش در معاملات بازار بانه از طرف عده اي قليل هم انتقاد كرد و گفت: تقلب در معامله از طرف عده اي معدود از بازاريان در بانه موجب شده است تا امروز بازار بانه از رونق بيفتند و ررق و روزي ساير كسبه را كه با صداقت مشغول كسابت در بازار بانه هستند را هم از بين برده و نعمت را از آنها هم بگیرد.

امام جمعه موقت بانه خاطرنشان كرد؛ سوگند خوردن به دروغ علی رغم اینکه کفاره بدنبال دارد موجب ناخشنودی خداوند از فرد نیز می شود بطوريكه ابوذر غفاری در حديثي  از زبان پیامبر "ص" نقل مي كند که خداوند متعال در روز قیامت به فردی که زیاده از حد قسم خورده با دیده رحمت نمی نگرد و  او را به عذاب الیمی عقوبت می کند.

ماموستا عبدالهي  تصریح کرد: در این حدیث آمده است که سه گروه در روز قیامت مشمول عذاب الهی هستند و خداوند از گناه آنها نمی گذرد که یکی از این سه گروه افرادی هستند که در دنیا برای رونق دادن به معاملات خود از قسم و سوگند دروغ  استفاده کرده و از این طریق اجناس بی کیفیت خود را به فروش رسانده اند و همچنين  فرد متاهل زناکار؛ شخص کاهل در کار و کسب رزق و روزی حلال و افراد متکبر از دیگر افرادی هستند که در روز قیامت مورد خشم و غضب خداوند قرار می گیرند.

 

وي در ادامه با اشاره به كفاره گناهان دروغ گفت: كسي كه از روي عمد به لفظ جلاله خداوند متعال سوگند دروغ ياد مي كند بايستي تعداد ده مسکین را غذا دهد و  یا برای ده فقیر لباس خريده و او را بپوشاند  و یا عبدی را آزاد کند و اگر هیچ كدام از اين موارد را نتوانست كه انجام دهد بايد سه روز به نیت کفاره سوگند دروغ روزه داري كند.

ماموستا عبدالهي بازهم تاكيد كرد كه زیاد سوگند خوردن موجب پستی انسان و پايين امدن شخصیت او در بین خانواده و زندگی اجتماعی می شود و در عوض اطاعت و بندگي خداوند موجب سرافرازي و عزت برای او خواهد شد.

 

 

 



برچسب ها :

امام جمعه موقت بانهبانهقسم دروغبازارمعاملهارباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی