یکشنبه 8 مهر 1397 / 08:10|کد خبر : 3254|گروه : اقتصادي

واعظی: قیمت ارز قطعا پایین می‌آید/مردم در حد نیاز خرید کنند

واعظی: قیمت ارز قطعا پایین می‌آید/مردم در حد نیاز خرید کنند

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور ریشه در عوامل اقتصادی، سیاسی و روانی دارد و مشکل پیچیده‌تر از این‌هاست گفت: دولت دنبال پایین آوردن قیمت ارز است و قیمت ارز قطعا پایین می‌آید. مردم هم به اندازه نیاز خود کالا بخرند زیرا اجناس مورد نیاز مردم به اندازه کافی تهیه شده است.

محمود واعظی امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه یک عامل فقط ریشه مشکلات امروز کشور نیست اظهار کرد: همین دولت تا چند ماه قبل ثبات اقتصادی ایجاد کرد. دولت هم تغییر رویه نداد و سیاست خود را پیش برد. آنچه موجب مشکلات شد، فشار از خارج بود. این فشار باید در داخل مدیریت می‌شد. ما باید به سرعت خود را آماده کنیم که عکس‌العمل مناسبی نسبت به فشارهای بیرونی نشان دهیم. فشارهای خارجی، اقتصادی، سیاسی و جنگ روانی و تبلیغاتی بود.

وی با بیان اینکه ریشه مشکلات کشور در مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی، سیاسی و روانی است خاطرنشان کرد: دولت باید آمادگی کامل را به وجود آورد که به مقابله با جنگ اقتصادی برود. ما باید تلاش کنیم که نقاط ضعف را جبران کنیم. ما کاستی‌هایی داریم که باید آن‌ها را برطرف کنیم. ما باید بهتر عمل می‌کردیم. تولید کننده بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی هم باید خود را با شرایط جنگ اقتصادی وفق دهند. تولید باید به موقع عرضه شود و به بهانه مصرف و ولع برای خرید، اجناس نباید گران شود. مردم هم باید رفتار معقولی از خود نشان دهند. البته رفتار مردم معقول است ولی برخی رفتارهایی از خود نشان می‌دهند مثلا در شرایط گرانی ارز آوردن ارز به بازار بهتر است یا خرید آن؟

واعظی بیان کرد: آمریکا، امارات و عربستان بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی درست کرده‌اند که ارز را در این بازارهای کوچک بالا برده و بازار ایران هم از آن‌ها تبعیت می‌کند. در حال حاضر 13-14 میلیارد دلار با قیمت 4200 تومان برای 24 قلم از ارزاق عمومی مردم پرداخت می‌شود. 25 میلیارد دلار هم ارزی است که نیازمندی‌های کشور از طریق سامانه نیما وارد می‌شود. یک درصد از ارز کشور هم در کوچه‌هاست که قیمت آن تعیین کننده اقتصاد کشور نیست. اگر سه مولفه دولت، تولید کننده و کسبه مردم با هم همراهی کنند مشکلات حل می‌شود. مردم مطمئن باشند ارزاق گران نمی‌شود و این ارزاق در حد نیاز در کشور وجود دارد و آنچه نیاز دارند بخرند.

رییس دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت از مشکلات مردم آگاهی دارد و دنبال راه حل برای آن‌هاست گفت: وزیر کار و اقتصاد استیضاح شدند اما اکنون وضع بهتر شده است؟ دولت دنبال آن بود وزیری را انتخاب کند که بهتر از قبل باشد. روی آن مطالعه می‌کرد اما مجلس، وزرا را استیضاح کرد. به هر حال انتخاب وزرای جدید در حال بررسی است و یک شبه نمی‌توان وزیر جدید انتخاب کرد. رییس جمهور هم در حال مطالعه و مشورت گرفتن برای انتخاب وزرا است. امروز هم رییس مجلس با رییس جمهور جلسه داشت که اگر مجلس قصد دارد رای به تشکیل وزارت بازرگانی بدهد، دولت فعلا وزیر انتخاب نکند در غیر این صورت وزرای استیضاح شده در دو سه هفته آینده انتخاب می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌وظیفه دولت، صداوسیما، رسانه‌ها و نخبگان این است که بیشتر با مردم صحبت کرده و مسائل را برای مردم باز کنند و آن‌ها تحت تاثیر شایعات قرار نگیرند. وقتی بر اساس نیاز کالا خریداری شود، همیشه اجناس وجود دارد اما اگر سه چهار برابر نیاز خرید شود کمبود می‌شود. دولت 20 درصد بیشتر از نیاز کشور کالا خریداری می‌کند ولی نه اینکه سه چهار برابر نیاز کشور کالاها تهیه شود. ما در دوران گذار قرار داریم. یکی دو ماه دیگر شرایط عادی می‌شود. مردم نگران نباشند. ما کالا به اندازه کافی خرید کرده‌ایم. اولویت اول دولت هم سفره مردم، ارزاق و داروست. ما با همکاری هم می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد قیمت ارز تاکید کرد: دولت دنبال پایین آمدن قیمت ارز است و قیمت فعلی ارز به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست. با سازوکارهایی که دولت طراحی می‌کند قیمت ارز قطعا پایین می‌آید.



برچسب ها :

واعظیارزاقتصادی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی