یکشنبه 8 مهر 1397 / 12:32|کد خبر : 3256|گروه : اقتصادي

طرح جدید دولت برای جایگزینی یارانه نقدی

طرح جدید دولت برای جایگزینی یارانه نقدی

درحالی که روز گذشته اخباری از مجلس مبنی بر توقف طرح «تأمین کالاهای اساسی» در رسانه ها پیچید، اخبار جدید خبر از جایگزینی این طرح به جای پرداخت یارانه نقدی دارد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر  روز گذشته محمد خدابخشی،نمایندگان مجلس شورای اسلامی  درباره «طرح تأمین کالاهای اساسی» گفت: در کمتر از یک ماه گذشته طرح دو فوریتی با عنوان با 63 امضا ارائه کردند که به دلیل مخالفت دولت، رأی کافی در کمیسیون برنامه و بودجه اخذ نکرد. استدلال اصلی هم از جانب نمایندگان دولت، مخالفت شخص رئیس جمهور عنوان شد، با این دلیل که دولت توان تأمین کالاهای اساسی با ساز و کارهای موجود را دارد و این اقدام صرفاً موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند.

 به گفته ی سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  در توضیحات این طرح گفت:سه‌‌شنبه این هفته از رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، رئیس کمیته امداد و سرپرست وزارت کار دعوت شده تا گزارش نحوه توزیع سبد معیشت و حمایت دولت از اقشار مختلف را برای این کمیسیون توضیح دهند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت در زمینه سبد معیشت متمرکز عمل نکرده و پراکندگی وجود دارد چرا که اگر مثلاً کمیته امداد می‌خواهد مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد پس چرا سخنگوی دولت گزارش می‌دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: از مسئولان این حوزه دعوت کردیم تا به مجلس گزارشی دهند که جامعه هدف این طرح حمایتی چطور انتخاب شده، گروه‌های هدف برمبنای چه اطلاعاتی شناسایی شده‌اند و قرار است به چه کسانی و چگونه کمک‌ها تعلق گیرد. 

* ((بسته حمایتی دولت جایگزین یارانه‌ها می‌شود))*

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در ادامه  از ارائه بسته حمایتی دولت به عنوان جایگزین یارانه‌ها که یازده میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، خبر داد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرار بر این شده است که دولت 11 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و کارت آنها را شارژ کرده و برای هر کدام از آنها یک بسته حمایتی در نظر بگیرد و این روند جایگزین طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، در انتقاد از این نوع  اقدامات در جهت حمایت از بخشی از افراد جامعه، ادامه داد: در این مورد یک ناهماهنگی و پراکندگی وجود دارد، کما اینکه پیش از این هم ماهانه  1100میلیارد تومان بابت یارانه بدون تعیین جامعه هدف صورت می‌گرفت و مشخص نبود که در این زمینه به وضعیت همه افراد رسیدگی شده است یا نیازمندان شناسایی شده‌اند یا اینکه جامعه هدف در جریان این موضوع هستند که از این طریق تحت پوشش قرار دارند؟

وی تصریح کرد: تاکنون ابهاماتی در جهت ارائه بسته‌های حمایتی وجود داشته است، چرا که گاه کمیته امداد امام خمینی(ره) در قالب سبد کالا به قشر کم درآمد جامعه کمک کرده است یا گاه سازمان بهزیستی، دولت یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه ورود کرده و در شرایط کنونی هم دولت از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وارد عمل شده است و این امر نشان می‌دهد که یک سردرگمی در ارائه خدمات حمایتی چه در قالب سبد کالا و چه مبالغی پول وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: ما برای اینکه در این زمینه شفاف‌سازی شده و دستگاه‌های متولی در این مورد گزارشی ارائه دهند، روز سه‌شنبه نشستی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها که منابع لازم برای ارائه این بسته حمایتی را تامین می‌کند، برگزار خواهیم کرد تا در مورد جزییات این بسته شفاف‌سازی کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در مورد سهم کارگران از این بسته حمایتی، تاکید کرد: البته کارگرانی که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی اعم‌از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار داشته باشند از این بسته بهره‌مند خواهند شد، اما اینکه سایر کارگران نیز سهمی از این بسته داشته باشند، موضوعی است که در روز سه‌شنبه مشخص خواهد شد.



برچسب ها :

یارانه نقدیدولتمجلس

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی