سه شنبه 10 مهر 1397 / 15:25|کد خبر : 3261|گروه : فرهنگي

برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی سالمند در شهرستان بانه

برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی سالمند در شهرستان بانه

امروز دهم مهر ماه کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بانه به مناسبت روز جهانی و هفته ملی سالمندان، مراسمی را در محل کانون فرهنگی و تربیتی ولایت با هدف گرامیداشت و تکریم سالمندان تحت پوشش این نهاد خدمتگذار برگزار کرد.

به گزارش گزارشگر آربابا خبر  امروز دوشنبه دهم مهرماه کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بانه به مناسبت روز جهانی و هفته ملی سالمندان، مراسمی را در محل کانون فرهنگی و تربیتی ولایت با هدف گرامیداشت و تکریم سالمندان تحت پوشش این نهاد خدمتگذار برگزار کرد.

بانی اصلی این مراسم کمیته امداد امام خمینی (ره) با مشارکت شبکه بهداشت و درمان ، اداره بهزیستی و جمعیت هلال احمر این شهرستان بود و در ابتدای همایش سالمندان با طی مسیر اطراف سایت اداری کمیته امداد به اجرای برنامه روزجهانی سالمند پرداختند . بعد از پیاده روی برای ادامه برنامه ها ، سالمندان در محل سالن اجتماعات کانون ولایت گرد آمده و مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز شد .

سخنران ابتدای مراسم رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه بود وبا قدرانی از حضور سالمندان در این همایش گفت: امروزه بیشتر سالمندان در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چربی خون و سایر بیماری ها به دلیل عدم تحرک کافی و ورزش نکردن هستند که می بایست حتماً سالی دو بار با غربالگری و چکاپ کامل خود به فکر سلامت جسم و تن خود باشند.

شالباف با اشاره به  افزایش نرخ سالمندی درسطح شهرستان و روستاهای تابعه گفت: 7.4 دهم درصد از جمعیت شهرستان بانه را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به جمعیت استانی جوان تر است. 

علی شالباف با بیان اینکه جمعیت سالمند استان 9.7 دهم درصد است افزود: سالمندان زمین گیر حتی در دورترین نقاط روستایی به صورت رایگان توسط نیروهای شبکه بهداشت ویزیت و خدمات رایگان به آنها ارائه می شود.

 وی با تاکید برانجام ورزش، تغذیه مناسب و دوری از مصرف دخانیات افزود: همه افراد، پیر می شوند مهم سالم پیر شدن است.

در ادامه ریاست کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بانه با تبریک روز جهانی و هفته ملی سالمند به سالمندان اظهار کرد : بنابر فرمايش پيامبر اکرم(ص) تکريم سالمندان، تجليل از خداوند است و خدمت به سالمندان ارزشمند و وجودشان سبب فراوانی خیرات در خانواده و جامعه می گردد.

وی افزود : سالمندی، موهبتی الهی است و سالمند اگر چه خسته ی راه است، ولی تجربه ی گرانبهایش، از بزرگ ترین گنجینه هاست  .

خلیلی خاطر نشان کرد : تامين سلامت جسمي و روحي در دوران سالمندي از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با رعايت موارد مختلف به ويژه مراقبت‌هاي بهداشتي، می‌توان اين دوران را همراه با لذت و سلامتي سپري کرد.

وی در ادامه  به ارائه گزارشی در مورد تعداد و تفکیک جنسیتی و جغرافیایی سالمندان تحت پوشش این نهاد خدمتگزار پرداخت و با بیان اینکه طبق آمار از کل مددجویان این نهاد 61 % سالمند هستند و از این جامعه آماری سالمند (( 62 % را زنان  و 38 % آن را نیز آقایان) به خود اختصاص داده اند.

همچنین خلیلی افزود : که از کل سالمندان تحت پوشش 54% شهری هستند و 46% در روستاهای تابعه قرار دارند و این مددجویان از کلیه خدمات ارائه شده در این نهاد مانند مستمری ، درمان شهری ، بیمه مکمل روستایی و ...... برخوردار هستند.

در بخش دیگر مراسم کارشناسان شبکه بهداست اعم از تغذیه ، بیماری ها ، بهداشت روان  ، نیز هر کدام به نوبه خود  مطالبی مفید را که در دوران سالمندی باید کهنسالان عزیز حتما به رعایت کردن آنها اهمیت ویژه ای بدهند پرداخته و تاکید کردند: دوران سالمندی دوره‌ای با ویژگی‌ها و شرایط خاص خود و متفاوت به‌حساب می‌آید و طبیعی است در این دوره توانایی‌های جسمی کاهش پیدا کرده و بیماری‌ها و ضعف‌ها کم‌کم پیدا شود.

با تمام این اوصاف، باید سالمندی خوبی را گذراند و این امر، راهکارهای خودش را می‌طلبد از جمله  توجه به‌ سلامت جسم و روان در دوران سالمندی است که باید سلامت جسمی  و روانی خود را دائم بررسی کنیم تا اگر برای ضعف یا بیماری که داریم اقدام پزشکی لازم است غفلت نشود. به تغذیه در این دوران بیشتر اهمیت بدهیم و مراقب غذاهایی که می‌خوریم باشیم. توجه به تغذیه سالمندان به دلیل تغییر نیازهای تغذیه اهمیت دارد. رعایت اصول تغذیه صحیح سالمندان سبب می‌شود فرد سال‌های عمر خود را با سلامت و نشاط و راحتی بیشتری طی نماید و کمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار بگیرد.

تغذیه سالمندان و عادات غذایی مطلوب و صحیح در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر است، در نتیجه اگر اصول تغذیه سالمندان رعایت شود کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

در پایان مراسم نیز ویزیت رایگان حاضرین و بررسی  وضعیت ( قند و فشار خون ، قد و وزن ) سالمندان توسط کادر دلسوز شبکه بهداشت و بهزیستی صورت گرفت .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



برچسب ها :

کمیته امدادکانون ولایتبانهسالمندانهمایش

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی