سه شنبه 26 آبان 1394 / 09:45|کد خبر : 327|گروه : اجتماعي

وقتی که زمان «تولید و توزیع دارو» همه در خواب هستند

وقتی که زمان «تولید و توزیع دارو» همه در خواب هستند

مجموعه های داروسازی در ایران ادعا می کنند که اساس کار خود را بر مبنای حفظ و ارتقاء کیفیت، تأمین نیاز جامعه به دارو، خدمت‌رسانی به بیماران، استفاده از روش‌های نوین تولید و توسعه‌ بخش بهداشت، دارو و درمان قرار داده اند.

به گزارش آرباباخبر به نقل ازشاهو خبر؛ دارو نقش عمده ای در منظومه و چرخه سلامت کشور دارد. شرکت های بزرگ و کوچک داروسازی نقش عمده ایی در تولید نیازهای دارویی کشور داشته و براساس آمارهای اعلام شده بیش از 95% از این نیازها در داخل کشور تولید می شود.

 

مجموعه های داروسازی در ایران ادعا می کنند که اساس کار خود را بر مبنای حفظ و ارتقاء کیفیت، تأمین نیاز جامعه به دارو، خدمت‌رسانی به بیماران، استفاده از روش‌های نوین تولید، اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین تولید دارو با هزینه کمتر و سودآوری مناسب برای سهام‌داران و توسعه‌ بخش بهداشت، دارو و درمان قرار داده اند.

 

و البته این شرکت ها این ادعاها را نیز دارند که با استفاده از فناوری‌های نوین جهانی و بالابردن سطح دانش فنـی کارکنان و ایجاد رشد مناسب در راستای توسعه فعالیت های خود وارائه فرآورده‌های تخصصی و ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات گام بردارند  وهمه این موارد باعث شده که به یکی از تامین کنندگان برتر دارو در منطقه وجهان تبدیل شوند.

 

مهم ترین نکته در این مواردی که ذکر شد "استفاده از فناوری روز دنیا" و "ارتقا کیفیت محصولات دارویی تولید شده" می باشد که این دو مورد نیز "به خدمت رسانی بهتر به بیماران" باز می گردد؛ بیمارانی که با هزینه های سرسام آور درمان و خرید دارو روبرو هستند و الزاما مجبور به پرداخت این هزینه هستند.

 

حال اگر بیماری با پرداخت هزینه ای کم یا زیاد دارویی را از داروخانه تهیه کرده و وقتی جهت مصرف بسته دارویی را باز می کند قاعدتا منتظر این خواهد بود که در آن بسته دارویی، محتویاتی موجود باشد؛ اگر دارویی وجود نداشته باشد و بسته ایی خالی را تحویل وی داده باشند آیا ادعاهای بالا می تواند صحیح باشد؟

 

چگونه ممکن است در جریان تولید دارو که با انواع چشم های الکترونیکی و چشم انسانی رصد می شود، بسته های خالی دارو وارد شبکه توزیع شود و متصدی داروخانه بدون اغماض این بسته خالی را به بیمار تحویل دهد!

 

یکی از فرهنگیان کامیارانی با مراجعه به دفتر "شاهو خبر" مستندا بسته دارویی را که بدون داشتن محتویات بسته بندی شده بود را ارائه داده و علاوه بر گله مندی از بی توجهی شرکت داروساز به تولید دارو، از متصدی فروش داروخانه نیز گلایه داشت، زیرا نه تنها وی عامدا این بسته داروی خالی را در سبد داروی های خریداری شده وی قرار داده بود، بلکه پس از مراجعه به داروخانه و اعتراض به فروش چنین مواردی، متصدی داروخانه  با این استدلال که ما نیز این بسته را همین گونه خریداری کرده ایم، از تعویض آن خودداری کرده بود.

 

آیا اگر سیستم نظارتی سالم و پویایی بر جریان تولید و توزیع دارو عموما در کشور و به خصوص در کردستان حاکم بود، دیگر شاهد چنین سهل انگاری در تولید و این گونه توزیع نادرستی بودیم؟ چرا باید جان انسان ها و مداوای بیماران برای تولیدکننده و توزیع کننده مهم نباشد؟ اگر بسته بندی در شرکت های داروسازی این گونه انجام می شود، پس وای به حال طرز ترکیب داروها و چگونگی ساخت این نیاز بیماران، که به قصد سلامتی و شفا دارو را مصرف می نمایند...!

 

شاید بیماری از روستایی دور دست و به قصد دریافت معجون سلامتی به این داروخانه مراجعه می کرد، بعد از بازگشت وبه قصد استفاده دارو اگر با بسته ایی خالی روبرو می شد چگونه صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین مربوطه می رساند، آیا جان آدمی اینقدر برای کارخانه ها و شرکت های داروسازی و همچنین توزیع کننده های دارو بی ارزش شده است که به دور از چشم ناظرینی که شاید هرگز وجود نداشته باشند این گونه هزینه و جان بیماران را به بازی می گیرند!

 

بسته خالی دارو نزد این فرهنگی کامیارانی موجود است و در صورتی که مسئولان بهداشتی و دارویی شهرستان و استان از خواب قیلوله مانند خود بیداری یافتند می توانند پیگیری نمایند.



برچسب ها :

بسته قرص خالیمحصولات داروییخرید دارو

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی