شنبه 14 مهر 1397 / 11:10|کد خبر : 3272|گروه : اقتصادي

تامین آب شرب بیش از 100روستای شهرستان بانه که مشکل کمبود آب آشامیدنی دارند

تامین آب شرب بیش از 100روستای شهرستان بانه که مشکل کمبود آب آشامیدنی دارند

تاکید بر تامین آب شرب بیش از 100روستای شهرستان بانه که مشکل کمبود آب آشامیدنی دارند در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل حوزه آبریز خزر و دریاچه ارومیه وزارت نیرو، همراه با مدیرکل محیط زیست کردستان و جمعی از مسؤلان و کارشناسان شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی کردستان، از سدها و سازه های آبی این شهرستان

به گزارش آربابا خبر ، شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت، غربی ترین شهر استان کردستان است که در ۲۶۷ کیلومتری غرب سنندج مرکز این استان واقع شده است.  گفتنی است هم اکنون آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان شهر بانه از سد عباس آباد به ظرفیت ۱۶ میلیون متر مکعب در ۲۵ کیلومتری جاده بانه-سیرانبند واقع در بخش ننور و سد مخزنی بانه به ظرفیت ۴ و نیم میلیون متر مکعب در ۵ کیلومتری جاده اصلی بانه-سقز در مجاورت روستای سبدلو تأمین می شود و تاکنون از ذخیره آب این سدها به منظور استفاده کشاورزی بهره برداری نشده است.

شایان ذکر است کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی است که بر اساس ماده ۶۲ برای انجام وظایف محوله در محدوده کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی مطابق ضوابط این آیین‏نامه تشکیل می‏ شود.

در این بازدید که پنج شنبه دوازدهم مهر ماه و به دعوت مهندس محسن بیگلری رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان صورت گرفت،  و نمایندگان و مدیران شرکت کننده، عملیات تکمیل سد عباس آباد و انتقال آب این سد به شهر بانه و ۱۰۰ روستای این شهرستان، تعمیرات لازم در سد مخزنی بانه، و نحوه تأمین آب مورد نیاز برای کشاورزی در بخش های مختلف این شهرستان را بررسی کرده و همچنین اعتبارات لازم برای تکمیل و انتقال آب سد عباس آباد به شهر بانه و ۱۰۰ روستای این شهرستان و احداث تصفیه خانه دوم شهر بانه از مهم ترین اقدامات پیش رو از اعتبارات سال ۹۷ و ۹۸ می باشد.

 مدیر منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه در جریان بازدید از سد بانه با اشاره به وجود سازه‌های آبی مناسب در شهرستان بانه اظهار کرد: در نظر داریم با اعتبارات سال 98 آب مورد نیاز کشاورزی و شرب شهرستان بانه را تأمین کنیم .

وی افزود: آب شرب بیش از 100روستای شهرستان بانه که مشکل کمبود آب آشامیدنی دارند توسط شرکت آب و فاضلاب تأمین خواهد شد.

موسوی با اشاره به ضرورت تکمیل خط انتقال آب از سد عباس‌آباد به بانه تصریح کرد: به‌علت ضرورت تعمیر سد بانه نیاز است خط انتقال آب از سد عباس‌آباد به بانه تکمیل شود که همه تلاشمان را برای تأمین اعتبار این پروژه می‌کنیم.

 

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی  در ادامه بازدید تصریح کرد : تکمیل عملیات اجرایی سد عباس آباد بانه و عملیات انتقال آب شرب به ۱۰۰ روستای این شهرستان به زودی آغاز می شود.

وی افزود : سد عباس آباد بانه که انتقال اضطراری آب آن به شهر بانه از زمستان سال گذشته آغاز شده است، در ۱۵ شهریور ماه امسال با حضور وزیر نیرو به طور رسمی افتتاح شد و مراحل اداری و مجوزهای لازم برای تأمین آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا از آب این سد هم نهایی شده است .

 بیگلری  ابراز کرد : مهم ترین درخواست مردم،  تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل برخی عملیات اجرایی سد عباس آباد می باشد که جزئیات این امور، هفته آینده طی نشستی در وزارت نیرو نهایی خواهد شد.

وی همچنین گفت: مطالعات و احداث سدهای «چومان» و «کانی گویژان» نیز در کتاب بودجه ۹۸ تعریف و گنجانده شده و اعتبارات لازم برای این طرح ها را در بودجه ۹۸ هم پیگیری خواهیم کرد.

 

فرماندار بانه  نیز در ادامه بازید اظهار کرد که : هم اکنون نیاز شهر بانه به تأمین آب آشامیدنی، ۳۳۰ لیتر در ثانیه است که ۱۸۰ لیتر آن از سد مخزنی بانه و ۱۵۰ لیتر هم از سد عباس آباد تأمین می شود.

محمد فلاحی با بیان اینکه میانگین بارندگی سالانه در شهرستان بانه ۶۵۰ میلی متر است، افزود: با اجرای طرح انتقال دائمی آب سد عباس آباد، مشکل تأمین آب ساکنان شهر بانه و ۱۰۰ روستای این شهرستان تا سال ۱۴۲۵ به طور کامل برطرف خواهد شد، اما از مجموع ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان، تنها ۴ هزار هکتار آن آبی است و یکی از اهداف اجرای طرح های آبی و سدهای شهرستان بانه، تأمین آب مورد نیاز زمین های دیم است.

فلاحی با اشاره به تغییر در مبادلات مرزی و حجم صادارات و واردات در شهرستان بانه اظهار داشت: در شرایط کنونی، کشاورزی مهمترین راه اشتغال و کسب درآمد مردم است و یکی از نیازهای مهم برای توسعه و رونق کشاورزی و اشتغال و درآمد پایدار روستایی در این شهرستان، تأمین آب کشاورزی است.

 

مدیر اداره منابع آب شهرستان بانه نیز با اشاره به نبود آبخوان در این شهرستان گفت: برای تأمین آب شرب و کشاورزی با توجه به نبودآبخوان در بانه، تنها راه حل ساخت سد برای تأمین آب است.

انور کریمی کانی ادامه داد: مشکلی برای دریچه‌های سد بانه به وجو آمده است که فقط با تکمیل خط انتقال آب سد عباس آباد به بانه امکان انجام تعمیرات وجود دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: 10کیلومتر از خط انتقال آب از سد عباس‌آباد به تصفیه‌خانه بانه نیمه کاره مانده است که برای تکمیل این پروژه به 116 میلیارد ریال اعتبار احتیاج داریم.

وی با اشاره به نبود سد، برای تأمین آب کشاورزی یادآور شد: سد چومان و کانی گویژان در دست مطالعه قرار دارند که با تکمیل این سدها می‌توانیم کشاورزی را در بانه رونق ببخشیم.

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

بانهآبسدکشاورزیمجلسمحیط زیست

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی