پنجشنبه 19 مهر 1397 / 15:25|کد خبر : 3289|گروه : اجتماعي

کودکان با نیازهای ویژه و نیازمند فرصت های برابر و توجه ویژه

کودکان با نیازهای ویژه و نیازمند فرصت های برابر و توجه ویژه

امروز مراسمی به شعار (کودکان با نیاز‌های ویژه، فرصت‌های برابر) به مناسبت گرامیداشت هفته ملی کودک توسط اداره بهزیستی شهرستان بانه و مرکز شماره 2 پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی هستی این شهرستان برگزار گردید.

 

به گزارش آرباباخبر ، منظور از کودک با نیازهای ویژه کودکی است که در روند آموزش، به توجه، امکانات و یا تدابیر ویژه‌ای -علاوه بر آنچه برای همهٔ کودکان موجود است- نیاز دارد.

به عنوان مثال کودکانی با تفاوت‌های نابینایی، ناشنوایی،‌ بیش فعالی، اوتیسم ، سندرم داون و … به دلیل توجه ویژه‌ای که در آموزششان لازم است، جزء "کودکان با نیازهای ویژه" محسوب می‌شوند. این توجه ویژه برای هر کدام از این کودکان متفاوت تعریف می‌شود.

 

در آموزش یک کودک ناشنوا ممکن است به برخی تجهیزات و وسایل نیاز باشد، برای یک کودک بیش فعال باید فعالیت‌های آموزشی جداگانه‌ای در نظر گرفته شود، و یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است به حضور یک دستیار معلمِ آگاه به روحیات و شرایط یک کودک اوتیستیک نیاز داشته باشد.

 

آنچه مهم است باور به ارزشمندی این کودکان مثل همهٔ کودکان دیگر و اهمیت حضورشان در جامعه کنار دیگران و احترام به تفاوت‌های آن‌ها مثل همهٔ تفاوت‌های انسانی دیگراست.

امروز به مناسبت نوزدهم مهر ماه  که  در روز شمار تقویم هفته ملی کودک به نام (کودکان با نیاز‌های ویژه، فرصت‌های برابر) نامگذاری شده است ، بهانه ای شد تا برای تهیه خبر در مورد این کودکان و انعکاس آن به مراسمی که توسط  اداره بهزیستی شهرستان بانه و مرکز شماره 2  پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی هستی برگزار شده بود رفته و در ابتدا مصاحبه ای با مدیرمرکز مهدی کریمی داشتم که وی اظهار کرد : در این مرکز کودکانی پذیرش می شوند که مدارس عادی و نیز مدارس استثنایی قادر به ثبت نام و یا پذیرش این کودکان نیستند .

کریمی افزود : این مرکز سال 1388 تاسیس و با  مدیرت غیره دولتی و تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان و نیز اداره کل بهزیستی استان کردستان می باشد . وهمچنین مکان فعلی استیجاری و در دو طبقه و دارای 9 اتاق ، و نیز 30 نفر کودک  با نیازمند ویژه زیر پانزده سال و 8  نفر  به صورت کاملا رایگان (تقبل هزینه ها توسط بهزیستی)  مشغول امور آموزشی و خدماتی به این کودکان هستند. وی علاوه بر امور آموزشی مرکز به برگزاری اردوهای داخل شهری و ورزش برای همه خصوصا (تخلیه سالم کودکان بیش فعال )و نمایش عروسکی و فیلم های  کارتونی مورد علاقه و همچنین دادن صبحانه  و نهار به آنها اشاره کرد .

وی افزود : معلولیت های ذهنی  در این مرکز شامل کودکان "تربیت پذیر" به کودکانی اطلاق میگردد که در انجام امورات روزمره خود مشکل دارند و با آموزش قابل حل است . و همچنین کودکان "آموزش پذیر" که در خلاقیت مشکل دارند و با آموزش هایی که در این مراکز داده می شود حتی قادر به یادگیری خواندن و نوشتن هم می شوند.

مدیرمرکز توانبخشی هستی یاد آور شد : که در این مرکز آموزشهایی در زمینه علوم تربیتی ، علوم اجتماعی ، روانشناسی ، کار درمانی و گفتار درمانی (که این کودکان بالغ بر90 درصد مشکل در گفتار دارند ) توسط مربیان به کودکان ارائه می شود .

 او همچنین یاد آور شد : این کودکان حضور در جمع  و کار دسته جمعی و مسایل بهداشتی فردی و اجتماعی ، غذا خوردن و خطر شناسی را که خانواده های آنان معمولا از آموزش دادنشان عاجزند با تلاش دلسوزانه کادر آموزشی این مرکز به نحو احسن آموخته و به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتیم.

وی گفت : مهمترین مشکل این مرکز اهتمام ندادن بعضی خانواده های دارای کودکان با نیازهای ویژه به مساله آموزش هست و برای نمونه یه مدت کودک را به مرکز آورده و توقع دارند در مدت  یک سال خواندن نوشتن یاد بگیرند وقتی این مساله محقق نمی شود ، بدون توجه به اینکه در این مدت چه مهارتهای یاد گرفته اند دیگر از فرزند خود نا امید شده و به ادامه آموزش بی میل ، و از آوردن فرزندانشان خوداری می کنند و این نکته را که آموزش کوچک زمینه ساز پیشرفتهای بزرگ است را مد نظر قرار نمی دهند .

گفتنی است که متاسفانه هستند کودکان معلول ذهنی  که در روستا ها به دلیل بالا بودن هزینه های تردد یا فاصله زیاد با شهر از اینگونه آموزش ها محروم می شوند و جا داره  که مسئولین و ادارات متولی در امور این کودکان و حتی نهاد های خیریه و خود خیرین نیز به کمک این کودکان آمده و  برای ایجاد فرصت برابر تمام تلاش خود را به کار گیرند .

کریمی خاطر نشان کرد : که متاسفانه خانواده هایی هستند که وقتی به مدارس دولتی و استثنایی رفته و کودک آنها پذیرش نمیشه دیگر به کلی از آموزش فرزندشان ناامید میشوند و نیز از خدمات مرکز توانبخشی هستی مطلع نیستند و یا هستند کسانی که از داشتن چنین فرزندانی خجالت می کشند و از آوردن آنها به مرکز خوداری می کنند . وی با اشاره به اینکه مرکز هستی آماده پذیرفتن  و ارائه خدمات به کلیه کودکان 3 تا 15 سال با ناتوانی ذهنی هست افزود : مرکز توانبخشی هستی با روی باز و با کمال افتخار حاضر به پذیرش فرزندان دلبند شماست و اجازه دهید که این فرصت برابر برای آنها محقق شده تا بتوانند دنیای شاد کودکی و رشد  و نمو را بهتر و امن تر همراه با آموزش تجربه کرده و حتی به عنوان یک شهروند که حق زندگی با شرایط بهتر در جامعه (با توجه به معلولیتش) حضور یابد و پذیرفته شود .

در ادامه نیز مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بانه نیز اظهار داشت :  که از اهدف مرکز شماره 2 می توان در تشویق کودکان دارای نیازهای ویژه و ایجاد فرصت‌های تازه برای رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی آنان اشاره کرد و در آینده نیز مرکز شماره دو نیز به عنوان مکان آموزشی جهت شکوفایی و ایجاد فرصت برابر برای کودکان با نیازهای ویژه اختصاص خواهد یافت .

 وی گفت : به مناسبت هفته ملی کودک و روز نوزده مهر ماه که مختص کودکان با نیازهای ویژه  است دورهمی با آنها و انجام  فعالیت هایی نظیر کارگاه سفالگری( تکنیک های مخصوص کارهای حجمی و ترکیب روشهای سه گانه سفالگری ) و مجسمه سازی و نمایش عروسکی و موسیقی و ....

و اما مراسم  روز جهانی کودک در مکان مرکز توانبخشی هستی و با حضور مرکز فرهنگی هنری شماره 2 و کودکان و مربیان و کادر این مرکز شروع و در ادامه کارگاه سفالگری آموزشهای لازم و در حد توان این کودکان را ارائه و همچنین برنامه با نمایش عروسکی  و موسیقی  برای این کودکان خاتمه یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 



برچسب ها :

کودکانفرصت برابرکانونتوانبخشی هستیبانهبهزیستی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی