سه شنبه 24 مهر 1397 / 07:35|کد خبر : 3303|گروه : سياسي

سایه سنگین رکود بر صنعت هتلداری بانه + توضیحات فرماندار در خصوص تصمیم‎گیری‎های جدید برای مرز سیرانبند

سایه سنگین رکود بر صنعت هتلداری بانه + توضیحات فرماندار در خصوص تصمیم‎گیری‎های جدید برای مرز سیرانبند

صنعت هتلداری در شهرستان بانه به دلیل فصلی بودن و نداشتن برنامه جامع برای جذب گردشگر و همچنین ارتباط مستقیم گردشگران و مسافران با وضعیت بازار این شهر و به تبع ورود کالا از مرز باعث ایجاد سایه سنگین رکود بر صنعت هتلداری این شهرستان شده است.

به گزارش آرباباخبر، کاهش مسافر  و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و گران شدن ارز و به تبع آن بالا رفتن قیمت اجناس و کاهش قدرت خرید مردم تاثیر مستقیمی بر صنعت هتلداری در این شهرستان گذاشته است. با توجه به  گسترش زیرساخت ها، افزایش تعداد هتل ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها  که موجب ضرردهی به  این اماکن شده است. وجود خانه های استیجاری غیره مجاز و بالارفتن هزینه های نگهداری هتل ها باعث رکود شدیدی در این صنعت گردیده و برای درک و بررسی بهتر این مساله بر آن شدیم که به میان هتلداران سطح شهر رفته و پای صحبتهای آنها نشسته و گزارش مفصلی از وضعیت حال حاضر آنها تهیه و منتشر کنیم.

 

در ابتدای مصاحبه سراغ قدیمی ترین هتلدار شهرستان(هتل سامان) رفتیم و از وی در مورد هتل و امکاناتش پرسیدیم.  محمد صالح پور مدیر هتل گفت: هتل سامان بانه با زیربنای 1468 متر مربع در سال 1380 افتتاح و دارای 38 تخت و دوستاره و دارای 3 نفر پرسنل است و متاسفانه به دلیل  بالا رفتن هزینه های هتلداری و کمبود شدید مسافر  قادر به بکارگیری نیروهای بیشتر نبوده و نیستم.

 

 

صالح پور با اشاره به تاثیر 100% خانه های مسافر بدون مجوز و افسار گسیخته در سطح شهر افزود : طبق قانون مصوب سال 95 توسط شورای امنیت گردشگری وجود خانه های مسافر ممنوع و باید در سریعترین زمان تعطیل و پلمپ می شدند که متاسفانه تاکنون ای مهم به وقوع نپیوسته است.

 

وی استقرار مسافران در چادر ها و پارکها و نیز اسکان مسافران در مدارس و اقامتگاههای ادارت و حذف تعرفه برق را از دیگر مشکلات هتلداری بیان کرد و گفت: دولت باید بستر ساز باشد تا سرمایه گزاران بتوانند اشتغال ایجاد کرده و در سایه اشتغال به پیشرفت مملکت و چرخیدن چرخهای اقتصاد در شرایط خاص کنونی کمک کنند.

 

برای بررسی بیشتر مشکلات هتلداران بر آن شدیم که به هتل هاله که با زیربنای 15500 متر مربع و با بیش از 270 تخت سری بزنیم و مصاحبه ای با هیوا امینی که وی (رئیس مجمع هتلداران بانه)که وظیفه آن (بررسی مشکلات و امورات هتلداران است) انجام دهیم.

 

 

در ابتدا مدیریت هتل هاله به تعداد پرسنل شاغل در ابتدای این طرح اشاره کرد و گفت : در اوایل  سال 1395 ابن هتل با مدیریت بخش خصوصی و با همکاری و مشارکت بانک ملی و دادن تسهیلات برای پیفرفت روند احداث هتل و  با اشتغالی بالغ بر 130 نفر افتتاح شد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل رکود شدید و عدم تدوین برنامه جامع برای جذب گردشگر و  وجود تحریمهای ظالمانه اقتصادی  علیه ملت بزرگ ایران و بالا  رفتن ارز و به تبع کم قدرت اقتصادی مردم  و عدم سازگاری هزینه ها با درامد حاصله ناچارا و برخلاف میل باطنی پرسنل را به 30 نفر تقلیل و در حال حاضر مدیریت هتل هاله هم به دلیل نبودن مسافر و بالا بودن هزینه ها و همچنین خالی ماندن اکثر تخت های هتل توان بازپرداخت تسهیلات اعطایی توسط بانک ملی را ندارم .

 

امینی در ادامه ابراز کرد: هتل هاله دارای رستوران  گردان، رستوران،تالار،استخر،سالن بیلیارد، سالن کنرانس،پارکینگ، و امکانات دیگر است که در صورت جذب گردشگر توانایی جذب و به کارگیری نیروی کار جوان و ایجاد اشتغال پایدار  را در این مرکز داریم.

 

وی ابراز کرد: ادارات دولتی مهمانسراهایی در بانه می سازند و هزینه های ساخت و نگهداری سالیانه این ساختمان ها را که بیش از اسکان مهمان ها در هتل است را تقبل می کنند که هم موجب کاهش مسافر هتل ها، مهمانذیرها و مسافرخانه ها می شود و هم هزینه ای اضافه بر دولت تحمیل می کند.

 

امینی اذعان کرد: از مشکلات دیگر هتلداری در اختیار گذاشتن کلاسهای درس به مسافرین است که خود از جنبه هایی معضل آفرین است، برای نمونه از نظر بهداشتی و خسارت فیزیکی به مدارس که در اوایل مهر و با شروع شدن کلاسها توسط مدیران مدارس مبالغی به عنوان بازسازی مدارس از والدین دانش آموزان درخواست می گردد.

 

امینی افزود: سالهای گذشته مسافر زیاد و اقامتگاه کم بود و وجود منازل استیجاری مجوز دار توجیه داشت ولی در شرایط کنونی که مسافر تقلیل شدیدی پیدا کرده وجود چنین منازلی توجیه اقتصادی ندارد.البته اگر این منازل ساماندهی و مجوز دار با تعداد محدود باشند می توان در کنار صنعت هتلداری مفید واقع شود.

 

 مدیر هتل هاله گفت: یک مشکل دیگر که متاسفانه دامنگیر هتل ها شده بحث حذف تبصره هایی بود که در مورد بیمه کارکنان به ما داده شد و تسهیلات مناسبی بود  و متاسفانه با حذف آن بار مالی سنگینی به دوش هتل ها افتاد.

 

در ادامه برای شنیدن سخنان متولی اصلی هتلداران سری به اداره میراث فرهنگی و گردشگری بانه زدیم و گفتگویی با سعدالله رحیمی خواه داشتیم.

 

 

رحیمی خواه گفت: در بانه تعداد هشت هتل، شش مهمانپذیر، یک هتل آپارتمان و یک هتل فرهنگیان و جود دارد .

 

وی خاطر نشان کرد: از تمامی مشکلات هتلداران باخبر است و اقدام مفیدی که در این راستا انجام گرفته است، تاسیس شرکتی به نام  رویال گشت سفر آرباباست که هدف از تاسیس آن ساماندهی و هدفمند کردن خانه های مسافر غیره قانونی و بدون مجوز است که ضربه سنگینی به هتلداری این شهرستان زده و با فراخوانی که داده شد تعداد 52 نفر از مالکین با تعداد 125 واحد فعال برای مجوز دار کردن خانه های استیجاری خود مراجعه کرده و ما هم به تبع آن بررسی هایی با همکاری مسئول حراست استان و دارایی انجام داده و تعداد 32 مالک و با 70 واحد استیجاری تایید اولیه مجوز دار شدن را گرفتند.

 

رحیمی خواه گفت: این خانه ها باید از نظر پایان کار و عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد مالک مشکلی نداشته و ما هم برای اطلاع رسانی مسافران کیوسکی را در وردی شهر تعبیه کرده تا هتلها و همچنین خانه های مجوز دار را به مسافران معرفی کنند. وی در مورد پرسنل شرکت یاد آور شد که دارای دو خودرو و با لباس فرم هستند و دیگر در این مسیر ویا داخل شهر به هیچ وجه کسی به عنوان خانه مسافر حق اجاره دادن و یا ایستادن سر راه مسافران را ندارد.

 

وی در موردبرپایی چادر توسط مسافران در پارکها و معابر شهر افزود: با هماهنگی هایی صورت گرفته با شهرداری تنها دو پارک به مسافران تعلق گرفته و با توجه به قول مساعد شهرداری دیگر  کمتر شاهد اینگونه اقامتگاهها در سطح شهر خواهیم بود.

 

رییس اداره میراث فرهنگی در مورد اقامت در مدارس هم گفت: متاسفانه در بانه برنامه جامعی برای گردشگری نداریم و این شهر باتوجه به محیط بکر و منحصر به فردی که دارد پیشنهاد تقویم گردشگری در بانه ارائه دادیم و این تحقق این مساله در بانه  گردشگر فقط وابسته به بازار نخواهد بود و امید داریم با همکاری سایر دستگاهها بتوانیم گردشگری پایداری را در سطح شهرستان بانه پدید آوریم .

 

رحیمی خواه افزود: تعرفه 50 درصد تخفیف مالیات حذف نخواهد شد و خیال هتلداران راحت باشد.

 

رحیمی خواه تصریح کرد که هر درخواستی قانونی که هتلداران داشته باشند توسط بنده و همکارانم به طور جد پیگیری خواهد شد و برای حل مشکلات گردشگری در سطح شهرستان  از مسئولین ادارات و شهرداری و شورای شهر و نیروی انتظامی درخواست کرد که در جلسات این اداره حضور مستمر داشته باشند . با توجه به گفته رییس اداره میراث فرهنگی اگر شهرستان بانه توسط دولتمردان و مسئولین نادیده گرفته شود اشتغال کل منطقه نادیده گرفته خواهد شد.

 

در ادامه برای رفع ابهاماتی که وجود داشت به فرمانداری  مراجعه و مصاحبه ای با محمد فلاحی داشتیم. وی نیز خاطر نشان کرد:  دولت بزودی برای تسهیل ورود کالا از مرز سیرانبد بانه اجازه ورود 130 قلم کالا مانند اقلام خوراکی و لوازم خانگی و .... را خواهد داد.

 

 

فلاحی افزود: در حال حاضر مرز سیرانبد باز است و واردات و صادرات در حد مطلوبیست البته در ارتباط حمایت از صنعت گردشگری و تردد مسافران از مرز سیرانبند جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد و مانع اصلی این طرح  طرف عراقی است.

 

فلاحی در مورد قطح سهمیه برق هتلداران نیز گفت: این یک طرح و قانون عمومی است و فقط مختص شهر بانه نیست و تصمیم در سطح کلان است.

 

وی در پایان گفتگو در مورد ساماندهی خانه مسافر خاطر نشان کرد: با تصمیمات و همکاری های خوبی که با میراث فرهنگی و شهرداری و شورای شهر بانه گرفته شده بزودی شاهد حذف و برچیده شدن اینگونه خانه های استیجاری مسافر بدون مجوز خواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

بانههتلدارانفرمانداررکودگردشگرمیراث فرهنگی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی