شنبه 28 مهر 1397 / 07:27|کد خبر : 3320|گروه : اجتماعي

رودخانه اصلی شهر بانه فرصت یا تهدید

رودخانه اصلی شهر بانه فرصت یا تهدید

در داخل محدوده شهر بانه، رودخانه بانه که زمانی حداقل در بخشی از سال حتی قابلیت ماهی گیری داشت وجود دارد.در گذر زمان با کم شدن شدید آبهای جاری آن ، احداث سد بالا دست و تخلیه بخش عظیمی از فاضلاب های شبکه شهری و نیز ساخت و ساز های حاشیه شهر نه تنها یک فرصت طبیعی زیبا به شمار نمی آمد بلکه تهدیدی جدی از نظر منظر شهری و همچنین آسیب های شدید بهداشتی تبدیل شده است .

به گزارش آرباباخبر ، این رودخانه از ارتفاعات گردنه«که لی خان» نشأت می گیرد.رودخانه شهر:تا سال 1330 که شهرستان بانه چندان گسترش نیافته بود،رودخانه ی شهر آبی زلال داشته و ماهی و آبزیان دیگری در آن می زیسته اند.اما پس از توسعه شهر وساخت و ساز های غیره مجاز و  جاری شدن فاضلاب شهری در آن کیفیت نامطلوب و با خشکسالی و کمبود باران و پایین آمدن سطح آب زیززمینی باعث نابودی نسل آبزیان و حتی  سیمای رودخانه گردید.

 

ارتفاعات گردنه خان كه در ۲۰ كیلومتری شرق بانه قرار دارند و خط تقسیم رودخانه‌ها در آن شرقی و غربی است و این رودخانه از ارتفاعات گردنه خان سرچشمه می گیرد و در حال حاضر از وسط شهر می گذرد و در پایین دست به رودخانه گوئیل معروف است. رودخانه های فصلی دیگر چون ترخان آباد و دمامه وسوغانان و دول خسرو وجود دارند و آنها هم در جنوبی ترین نقطه شهر نزدیک گورستان سلیمان بیگ به رودخانه گوئیل می پیوندند و در ادامه از طریق رودخانه چومان از مرز خارج می شود .

 

 با توجه به انجام پروژه هایی هر چند محدود بر روی رودخانه اصلی شهر بانه متاسفانه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات بانه "رودخانه فصلی و اصلی شهر" است که سیمای شهر را ناخوشایند و در امر گردشگری هم تاثیر بسزایی داشته و با توجه به وعده های مسئولان زیربط  کار ساماندهی این رودخانه در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و با آغاز فصل بارش در شهرستان عملا انجام هر نوع پروژه ای امکان پذیر نبوده بود و به سال آینده موکول خواهد شد .

 

برای بررسی بیشتر مساله با رئیس امور آب بانه گفتگویی داشتم و وی گفت : بازه داخل شهر این  رودخانه به طول 6 کیلومتر است و برابر ماده دو قانون توزیع عادلانه آب ،حریم و بستر و آبراهه و مسیل رودخانه(داخل و خارج شهر) در اختیار وزارت نیرو قرارد دارد. و این اداره مسئول تعین حریم و بستر ، حفاظت از حریم و بستر و در صورت اعتبار ساماندهی و احداث دیوار و لایه روبی این رودخانه است .

 

 

انور کریمی کانی افزود: طبق قانون آلوده کردن آب ممنوع است و اداره آب و فاضلاب شهرستان باید سریعا جلو ورود فاضلاب شهری به این رودخانه را بگیرد .

 

کریمی کانی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیره مجاز در حریم و بستر رودخانه و همچنین دادن امتیازات آب و برق و گاز توسطز ادارت مربوطه این رودخانه تبدیل به یک معضل شده تا یه فرصت برای نمونه می توان به ریخت حجم زیادی فاضلاب شهری که بوی آن بیشتر خانه های مسیر رودخانه را تحت تاثیر قرار داده و همچنین از لحاظ بهداشتی مشکل آفرین شده است .

 

رئیس امور منابع آب بانه اذعان کرد : از دیگر مشکلاتی که رودخانه بانه را از لحاظ گردشگری در وضعیت بد و بحرانی قرار داده ریختن اشغال و نخاله های ساختمانی است که خود در زمان سیل مانعی برای جریان آب  و به خطر انداختن ساکنین حاشیه این رودخانه است .

 

وی افزود : شهرداری بانه هم با توجه به مخالفت امور آب در صدد احداث فضای سبز و مبلمان محیطی در بستر رودخانه گرفته که خود مانع اصلی جریان آب است و در یکی دوسال گذشته با بارنگی زیاد و بالا آمدن آب کلیه این پروژه به زیر آب رفت .

 

وی همچنین خاطر نشان کرد : وظیفه شهرداری جلوگیری از ساخت و ساز غیره مجاز است و قبل از هر ساخت و ساز و یا امتیاز آب وبرق و گاز در بستر رودخانه باید از امور آب استعلام مربوطه گرفته شود و بعد از طی مراحب قانونی خانه ای ساخت شود که متاسفانه نظارت کافی و وافی در مورد این مسائل صورت نگرفته است .

 

در ادامه وی افزود : ما مخالف زیباسازی و ساماندهی بستر رودخانه نیستیم ولی به شهرداری هم ابلاغ شده که هر طرح و برنامه ای دارند ابتدا به امور آب بفرستند و بعد از تصویب می توانند با همکاری و مشارکت امور آب به ساماندهی بستر رودخانه بپردازند در غیره اینصورت انجام هرگونه پروژه در این رودخانه فقط هدر دادن سرمایه مردم است . اگر این ارتباط موثر صورت پذیرد هم مشکلات بهداشتی پیش آمده رو حل می کرد و هم ساخت و ساز های غیره مجاز و هم از لحاظ گردشگری می توانست نقطه قوت این شهرستان باشد .

 

رئیس امور منابع آب بانه یادآور شد : امروز صبح کارشناس منابع آب و امور حقوقی را به ورودی رودخانه جهت سرکشی و اخطار به ساکنان متجاوز به حریم رودخانه و دریافت مجوز تخریب یکی از سازه های نیمه کاره در این بستر فرستادم.

 

در اخر کریمی کانی گفت : برنامه های امور آب در صورت داشتن اعتبارات برای ایجاد فضایی زیبا و محیطی با جذب گردشگر اینست که ساماندهی مانند دیوار کشی را به موازات رودخانه ادامه داده و رفع تصرف شهرداری و برچیدن ساخت و سازهای غیره مجاز و احداث خیابان به موازات رودخانه در طرفین ، نظارت بیشتر و جلوگیری از ریختن نخاله به رودخانه که منظر خوشایندی ندارد ، همکاری بیشتر با آب و فاضلاب شهرستان برای حل مشکل فاضلاب ورودی به رودخانه  و....

 

برای تکمیل گزارش و جمع آوری مستندات با مراجعه به محل این مهم(سرکشی کارشناسان آمور آب) را مشاهده و مستند کردیم.

 

 

در این ارتباط پای صحبت با خریدار یکی از این ساختمانها نشستم ، وی گفت : من یک کارگر فصلی هستم  این خانه را با کلی قرض و بدبختی از یه نفری خریدم و معامله را در بنگاه انجام دادیم و قولنامه خرید دارم و همچنین برای اینکه قابل سکونت باشد خرج زیادی در این خانه انجام داده ام . اگر خانه من تخریب شود در وهله اول زور طرف فروشنده و بنگاه را ندارم که به پولم برسم دوم اینکه از نظر مادی بسیار ضعیف هستم و پول کافی ندارم که برم خانه دیگری بخرم .

 

 

 

برای روشن شدن موضوع سری هم به شهرداری زدم و پای صحبتهای فاتحی مسئول پیمان رسیدگی و رعنایی مسئول سرمایه گزاری شهرداری نشستم که بی ارتباط با گزارش رودخانه نبود .

 

فاتحی در مورد پروژه ای که در پل اصلی شهر صورت گرفته گفت : ما به گونه ای مبلمان و فضای سبز را طراحی کردیم که در واقع با آمدن سیل ضرر خاصی به این سازه ها وارد نشود در واقع سازه ای که به راحتی توسط سیل تخریب شود در این پروژه نیست دوم اینکه این ساماندهی وظیفه امور آب است و ما جهت زیبا سازی شهر اقدام به چنین کاری کردیم .

 

در ادامه رعنایی مسئول سرمایه گزاری در رابطه با دادن امتیازات به خانه های غیره مجاز افزود : در ابندا که قانون استعلام از شهرداری جهت دادن امتیاز تصویب شد ولی هنوز دستورالعمل نیامده بیشتر این خانه ها از فرصت استفاده کرده و امتیازات را از ادارات مربوطه گرفتند.

 

رعنایی تصریح کرد : طبق قاون جدید ما به همشهریان بانه در محدوده های غیره مجاز خانه میسازند امتیازات با تعهد دفترخانه ای گرفته می شود و به آنهافقط امتیاز موقت می دهیم و بازه زمانی آن سه ساله است و اگر در این سه سال وضعیت پرونده خود را تعین تکلیف نکند کلیه امتیازات از وی سلب و برابر قانون با فرد متخلف برخورد می گردد.

 

وی افزود :  که امور آب مسئوا علامت گذاری حریم و بستر و مراقبت از آن است و قبل از تاسیس پلیس ساختمان شهرداری این ساختمانها ساخته شده بودند و به یقین میتوان گفت این نخاله های ساختمانی مال 8 ماه قبل است که در بستر رودخانه ریخته شده است .

 

ظاهرا مشکل رودخانه بیشتر از این حرف هاست و برای پیگیری بیشتر خبر سری به میراث فرهنگی و گردشگری زدم و رحیمی خواه گفت : در بستر و حریم رودخانه کار شده ولی کم است. حاشیه رودخانه جای مناسبی برای گردشگری است که متاسفانه در حال حاضر دافعه هست تا جاذبه .

 

رحیمی خواه افزود : هدف ما حفظ کاربری هاست با تکیه بر زیبا سازی و ایجاد مبلمان زیبا که خارج از کنترل نباشد .

 

وی افزود : مدیریت شهری متاسفانه هیچ برنامه مشخص و مدونی در این رابطه ندارد و شهر ما با توجه به اکوسیستم و شرایط جوی که دارد می تواند یکی از مناطق جاذب گردشگر باشد که تا به حال در این رابطه کار خاصی صورت نگرفته است .

 

برای رفع ابهام از دادن امتیازات به این خانه ها و همچنین ورود فاضلاب به داخل رودخانه مصاحبه ای با جلال صالحی سرپرست آب و فاضلاب شهرستان داشتم و وی تصریح کرد : این یک مشکل بزرگ است و چون شیب مناطق ساخته شده به طرف رودخانه است نمیتوان فاضلاب این مناطق را به طرف لوله اصلی هدایت کرد و ناچارا با هماهنگی امور آب در صدد لوله گزاری در کف بستر به موازات رودخانه جهت هدایت فاضلابهای این منطقه است .

 

 

صالحی در مورد دادن امتیازات افزود : وقتی خانه ساخته شده و مردم در آن ساکن هستند و ما هم مجبور به دادن امتیازات هستیم .

 

وی در آخر خاطر نشان کرد : که طبق قانون انجام این امور مربوط به اداره امور آب است و ما فقط در حد کمک و در جهت حل مشکل اقدام به انجام این پروژه خواهیم کرد.

 

در آخر گزارش  نکات زیر را می توان استنباط کرد :

 

اول اینکه مشخص است مدیریت واحدی در ارتباط با ساماندهی و  بهبود وضعیت رودخانه وجود ندارد.

 

دوم؛ اعتبارات کافی در این زمینه وجود ندارد.

 

سوم؛ در امر جذب و ایجاد محیطی مناسب در اطراف رودخانه برای گردشگر تقریبا (بجز مواردی)اقدامات خاصی صورت نگرفته است.

 

چهارم؛ قانون به خوبی در این راستا اجرا نگردیده است.

 

پنجم؛ شهرستان بانه برای ساماندهی رودخانه و جذب گردشگر نیازمند طرح جامع و کامل توسط کارشناسان کاربلد و متخصص در این زمینه است.

 

ششم؛ اقدامات شبکه بهداشت برای وادار کردن ادارات زیربط جهت ساماندهی فاضلاب ورودی به رودخانه و حل مشکلات بهداشتی ناشی از آن کافی نبوده است .

 

 

 

 دادان امتیاز گاز و برق به خانه های غیره مجاز در بستر رودخانه

 

 

تخریب توسط اداره امور آب بانه

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

بانهرودخانه اصلیامورآبشهرداریساماندهی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی